(16.20 hodin)

(pokračuje Fischerová)

Například soustavným zařazováním mezi poslední body schůze, a to zvláště ve večerních hodinách.

Dámy a pánové, s povděkem konstatuji, že dnešní den je v tomto směru zřejmě čestnou výjimkou a tím správným vykročením do budoucna. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, paní kolegyně. Slovo uděluji panu poslanci Václavu Krásovi.

 

Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolím si říci pouze několik slov k průběhu nebo ke způsobu projednávání zdravotně pojistného plánu VZP.

Jak všichni víme, zdravotně pojistný plán VZP je sestavován ústřední pojišťovnou s tím, že jeho konečné znění schvaluje správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny, ta jej předloží vládě a vláda jej poté projedná, schválí a předloží ke schválení Poslanecké sněmovně. Musím říci, že jsem překvapen postupem vlády, která projednala a schválila materiál, který schválil orgán VZP, který je v některých svých členech nelegitimní. Dovolím si k tomu říci několik slov.

Všichni víme, že Ústavní soud 3. 8. rozhodl, že odvolání členů správní rady a následná volba, kterou provedla Poslanecká sněmovna 2. dubna, je neplatná, a tudíž že zůstává orgán, který byl postupně zvolen v letech 1994 až 1996. K tomu je potřeba ještě říci, že právě tento orgán neměl být v některých svých členech odvoláván, protože některým členům správní rady skončilo funkční volební období po čtyřech letech. Jedná se konkrétně o tyto členy správní rady, kteří jsou voleni Poslaneckou sněmovnou a zastupují pojištěnce VZP, a to o pana Richarda Schwarze, o pana Karla Vašíčka, o pana Milana Zaorala, kterým skončilo funkční období 8. července 1998, dále o pana Jaroslava Korába, o pana Jiřího Váchu a o pana Petra Vrška, kterým skončilo funkční období 27. 6. 1999.

Domnívám se, že Poslanecká sněmovna musí naplnit svou úlohu, kterou jí dává zákon, a musí nastolit právní stav ve správní radě VZP. K tomu si potom dovolím předložit v podrobné rozpravě konkrétní návrh, jak tento problém řešit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Jako třetí v pořadí má slovo paní poslankyně Taťána Jirousová.

 

Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, pojistný plán VZP na rok 2000 je proti ostatním předešlým realistický, ale bohužel nereflektuje změny ve státoprávním uspořádání. Nepočítá se změnami organizační struktury VZP směrem ke krajskému uspořádání a změnou odpovídajícího partnera k jednání, protože kompetence zdravotních referátů by měly přebrat kraje.

Pojistný plán neodráží výsledky Nejvyššího kontrolního úřadu. VZP chce nadále vynakládat finanční prostředky na informační, resp. propagační kampaň a na polemizovaný časopis Jistota. VZP se uchyluje ke komerčním aktivitám, např. povinné pojištění motorových vozidel, a rozšiřuje tak své aktivity směrem ven ze zdravotnictví, což není její základní funkce, pro kterou byla zřízena.

DRG systém, resp. jeho zavedení do praxe bude možné jen v kombinaci s jinými způsoby platby a jeho zavedení je otázkou několika let. DRG systém nebyl dostatečně diskutován s veřejností a výsledky experimentu nebyly dostatečně publikovány. Rozvoj informačního systému, tak jak je nastíněn, svědčí o zaostávání informační technologie.

Ve zdravotní části pojistného plánu je opět konstatována předimenzovanost sítě zdravotnických zařízení, ale přesto nelze očekávat konání výběrových řízení na ambulantní zdravotnická zařízení. Regulační opatření v této oblasti jsou nesystémová a zakonzervovávají stávající systém. Regulace péče, časové limity v ambulantní části nevyhovují a podle mého názoru by bylo lepší sledování nákladů ve vazbě na diagnózu.

Co se týká lůžkové péče, nesdílím názor předimenzovanosti. Počet lůžek na tisíc obyvatel je srovnatelný se státy Evropské unie.

Úhrada nákladů na RZP je nereálná - 100 % loňského roku - vzhledem k vzestupu cen pohonných hmot.

V ekonomické části počítá VZP realisticky s mírným poklesem počtu pojištěnců a se zhoršením skladby pojištěnců, tzn. růst nezaměstnanosti. V základním fondu se počítá s vyšší tvorbou - růst mezd o 6 %, zvýšením minimální mzdy, a tedy i vyměřovacího základu osob samostatně výdělečně činných.

Čerpání fondu je kalkulováno prakticky ve stejné výši jako v roce 1999. Tento fakt by měl směřovat ke snížení deficitu tohoto fondu. Revolvingový úvěr vylepší cash flow jen dočasně. Náklady na něj budou 200 milionů Kč. V roce následujícím připadnou splátky do 1. čtvrtletí, kdy je největší potřeba financí na úhradu zdravotnickým zařízením, a výběr pojistného a čerpání úvěru připadne do 3. čtvrtletí, kdy je potřeba plateb zdravotnickým zařízením nejnižší.

Nabízí se otázka, zda nejde spíše než o vylepšení fondu základního, o vylepšení fondu provozního, resp. fondu investic.

Všeobecná zdravotní pojišťovna hodlá přijmout 350 pracovníků, což je 5 na každou pobočku, a očekává zlepšení výběru pokut a penále. Při nezměněné legislativě je to utopie. V tabulce 6 je uveden výsledek zlepšení - 30 milionů Kč, ale osobní náklady na zvýšení počtu pracovníků jsou 63 milionů Kč a na pořízení výpočetní techniky 19 milionů Kč.

Co se týká investic, požadavek na navýšení prostředků do informatiky je jistě oprávněný za předpokladu účelného projektu na celkovou architekturu. Investice do budov jsou jako vždy diskutabilní, zejména s ohledem na kraje.

Pojistný plán VZP jako v jiných letech nepočítá s riziky při hospodaření se základním fondem: za prvé, tvorba zdrojů bude vyšší, ale nedovýběr pojistného a penále bude znamenat méně finančních prostředků pro poskytovatele; za druhé, rozdíl bude kryt úvěrem, který zatíží fond úroky; za třetí, nedojde k faktickému oddlužení VZP.

Pojistný plán zcela opomíjí možnost restrukturalizace vlastní organizační struktury se snahou o větší efektivitu a letos opět nedojde k výběrovým řízením na ambulantní zařízení. Při okresní struktuře nelze očekávat odstranění rozdílů mezi náklady na průměrného pojištěnce mezi jednotlivými okresy.

Zdravotně pojistný plán je tedy obdobný jako plány předchozích let a z výše uvedených důvodů ho doporučuji přepracovat a požadovat zapracování připomínek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Nyní mám písemné přihlášky pana poslance Ivana Davida a pana poslance Janečka, ale hlásí se v tuto chvíli zpravodajka výboru, která má přednost. Prosím. (Zpravodajka výboru nežádá o okamžité udělení slova.) Takže až po těchto dvou poslancích. Pan poslanec Ivan David má slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP