(16.50 hodin)

(pokračuje Emmerová)

Za osmé. Všechny následné zákonné či podzákonné normy musí být počínaje rokem 2001 koncipovány s ohledem na nové uspořádání státu do 14 krajů.

Když bych se závěrem měla zmínit o tom, co nám přináší zhodnocení určité bilance za každý uplynulý rok, jak tady zmiňovala paní poslankyně Fischerová, pak chci připomenout jeden z důležitých faktorů, který z toho bylo možné vyčíst. Že například soukromé společnosti, které vlastní helikoptéry a které jsou smluvně napojeny na územní záchranná střediska, mají vysoké náklady, které vysoce převyšují náklady, které ta samá služba a ještě kvalifikovanější stojí, pokud ji provádí vojsko nebo policie.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Slovo uděluji panu poslanci Ivanu Davidovi, jako poslednímu písemně přihlášenému do rozpravy.

 

Poslanec Ivan David: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, velmi pozorně jsem vyslechl zejména příspěvek pana poslance Janečka a musím si položit otázku, jestli to, co tady říkal, jako kdyby to byla většinou pravda v okamžiku, kdy si kladl otázku, kdo je odpovědný za tento stav, jestli je to spíše neznalost, nebo spíše pokrytectví, protože tady padla otázka, zda za tento stav je odpovědná státní správa, nebo Všeobecná zdravotní pojišťovna. Ale zcela jednoznačně za tento stav je odpovědná sněmovna tím, že byl schválen zákon 48 v té podobě, v jaké dnes existuje. Tímto zákonem se totiž svěřují veškeré podstatné kompetence právě Všeobecné zdravotní pojišťovně. Pak tedy nemůžeme očekávat, že by zdravotní pojišťovna se těchto kompetencí zbavovala a delegovala některé své pravomoci na někoho jiného. Státní správa může konat jenom tam, kde jí to zákon přímo ukládá, čili nikoliv z vlastní iniciativy. Je jistě velice zajímavá myšlenka, že by na ministerstvu mohly vzniknout některé projekty. Byly takové pokusy, vznikaly, nicméně není to nic platné, jestliže tyto projekty pak nejsou zabezpečeny institucionálně, nejsou zabezpečeny zákony.

To se týká nejen sítě zdravotnických zařízení, která vzniká výhradně smluvní politikou Všeobecné zdravotní pojišťovny a ničím jiným, stát do toho nemůže nijak zasahovat, ale týká se to také otázky standardu, o které byla řeč a kde právem poukazuje pan poslanec Janeček na její důležitost. Jenže je velmi obtížné tuto náročnou úlohu zvládnout v průběhu několika málo let, to se může týkat jenom základních diagnóz. Přesto bylo vynaloženo mnoho prostředků na přípravu standardu a Česká lékařská společnost dostává v rámci výzkumných projektů ročně kolem 4 mil. korun na výrobu těchto standardů. Nepoužívají se nikde k ničemu.

Stejně tak je to i s tím, o čem tady hovořila paní poslankyně Emmerová, tj. záležitost důslednější kontroly např. krajských odborníků. Krajští odborníci byli jmenováni, ale nemají žádné místo v zákoně. Jejich činnost nemá v zákoně žádnou oporu. Pak tedy nemůžeme počítat s tím, že mohou podstatnějším způsobem zlepšit současný stav. Je tedy nikoliv na státní správě, nemůže to změnit ani pan ministr Fišer ani nikdo jiný, ani nemůžeme očekávat změny z vlastní iniciativy Všeobecné zdravotní pojišťovny, ale je to na Poslanecké sněmovně, aby navrhla novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění v takové podobě, aby žádoucí změny umožňovala a aby umožňovala lepší kontrolu hospodaření a činnosti pojišťoven.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Žádnou další přihlášku do všeobecné rozpravy nemám, proto ji končím.

Otevírám rozpravu podrobnou, do které mám písemnou přihlášku pana poslance Václava Krásy.

 

Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, dovolím si navrhnout další bod k usnesení, protože pokud se nemýlím, zdravotně pojistný plán VZP se schvaluje usnesením, takže další bod usnesení tohoto znění:

"Poslanecká sněmovna žádá organizační výbor, aby na 25. schůzi Poslanecké sněmovny, která se bude konat v květnu roku 2000, zařadil bod Volba členů správní a dozorčí rady Ústřední pojišťovny Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky."

Odůvodnění jsem provedl již ve všeobecné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Janeček.

 

Poslanec Josef Janeček: Já bych jenom řekl, že tato otázka byla už jednou na organizačním výboru projednávána, a že pokud si dobře pamatuji, tak předseda sněmovny se obrátil na vládu s tím, že vláda se má problémem zabývat a řešit ho, ale pokud vím, tak vláda do dnešního dne tak neučinila, pokud jsou mé informace správné.

Domnívám se, že návrh Václava Krásy je správný, protože se domnívám, že praxe, která dnes ve správní radě VZP je, je neudržitelná; jako třeba(je potřeba?) nastolit stav, který je právně nepochybně správný.

Vystoupení kolegy Davida nebudu komentovat, protože všichni známe kompetence státní správy (a?) Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Končím podrobnou rozpravu. Ptám se pana ministra, zda má v úmyslu vystoupit se závěrečným slovem. Ano, prosím, pane ministře, máte slovo.

Prosím všechny kolegy, kteří v tuto chvíli vcházejí do Poslanecké sněmovny, o vnímání faktu, že předtím, než se sem dopravili, byl v jednacím sále vzorový klid. Prosím, aby se tak dělo i nadále.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, diskusní příspěvek pana poslance Janečka charakterizoval asi zhruba situaci takovou, jaká je. Domníváme se, že nemůžeme na podkladě současných zákonů ve shodě s tím, co říkal pan poslanec David, zařídit, aby Všeobecná zdravotní pojišťovna předložila pojistný plán na rok 2000 v transparentnější podobě. Považujeme to za určitý nedostatek, ale vzhledem k tomu, že musíme pokračovat dopředu právě proto, abychom tyto nedostatky odstranili, současně s přípravou zákona o všeobecném zdravotním pojištění budeme zpracovávat na našem ministerstvu také metodiku, která přikáže Všeobecné zdravotní pojišťovně nová pravidla, jak připravovat pojistný plán na příští rok tak, aby byl transparentnější v tom smyslu, jak o tom hovořila paní poslankyně Fischerová.

Co se týká doprovodného usnesení pana poslance Krásy, domnívám se, že bude správné, aby to bylo v pořádku, a doporučuji, aby ho Poslanecká sněmovna schválila.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Prosím zpravodajku o závěrečné slovo, resp. o přednesení návrhu na hlasování.

 

Poslankyně Milada Emmerová: Na závěr bych chtěla jenom shrnout diskusi. V obecné rozpravě vystoupilo celkem sedm poslanců, z toho dvakrát poslanec Ivan David, a v podrobné rozpravě vystoupili dva poslanci.

Přednesla bych nyní usnesení, na kterém se shodl výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, poté bych přednesla bod, který navrhuje pan poslanec Krása. Písemné znění usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví máte před sebou a nejdůležitější pasáží je, že výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP