(17.50 hodin)

(pokračuje Recman)

Já se domnívám, že po jeho předložení a projednání v rozpočtovém výboru nebude nic bránit tomu, abychom tento další materiál např. zařadili i na pořad jednání Poslanecké sněmovny. Domnívám se, že je to zcela legitimní a správné, protože i tam jsou prostředky, které bychom mohli při jejich využití vhodným způsobem začlenit do státního rozpočtu.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Slovo má pan poslanec Korbel, poté pan poslanec Pilip.

 

Poslanec Ladislav Korbel: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, v souvislosti se souhrnem opatření ke snížení daňových nedoplatků bych se vám pokusil nastínit ještě jednu alternativu, která tady přichází v úvahu, která je ještě asi mnohem horší, než se předpokládá.

My se v současné době bavíme o tom, že za deset let zde vznikly daňové nedoplatky zhruba 103 miliardy. Jedná se o dost vysokou částku. Kvůli tomu vlastně vytváříme určitý bod programu, bavíme se o tom, snažíme se nějakým způsobem dosáhnout toho, aby daňové nedoplatky klesly. Výše nedoplatků nemá samozřejmě přímou souvislost s kvalitou práce daňové správy. Naopak. Vyšší úroveň kontrolní činnosti finančních úřadů vede nejenom k vyšším výběrům daní, ale i k vyšším nedoplatkům. Většinou se zde jedná o firmy, které působí legálně na našem trhu, a většinou tyto firmy platí, působí zde a doufají, že budou také ochráněny proti všem různým negativním jevům.

Bohužel toto prostředí tady není úplně ideální. Teď bych chtěl poukázat na věc, kterou v současné době řešíme a která je podle mého názoru mnohem horší než daňové nedoplatky ve výši 103 miliard.

My se zde bavíme o přiznaných a vyměřených daních. Já bych se pokusil vám nastínit situaci o daních nepřiznaných a kontrolou nevyměřených. Zde se právě vyskytují částky podle zjištění, která máme k dispozici, a dovolím si tvrdit, že to jsou kvalifikované odhady, které jsou podle mého názoru správné, a to částky desítek až sto miliard za rok. Na těchto podvodech většinou mají největší podíl cizinci, kteří působí na našem území, a bohužel - naše legislativa, naše zákony umožňují, aby tímto způsobem obchodovali a vůbec působili na našem trhu.

V České republice dlouhodobě probíhá dovoz a prodej spotřebního zboží nekorektním způsobem. Tento nekorektní způsob můžeme rozdělit do tří, do čtyř částí. Buď se jedná o poddeklarovaný dovoz - to znamená, že zboží se dováží za výrazně podhodnocenou cenu, nebo se zboží pašuje, anebo se také zboží dováží jako druhotná surovina a následně potom se provádí regulérní prodej, a prodej tohoto zboží je formou tržišť, podomních obchodníků apod.

Tato forma prodeje mj. znemožňuje ověřit odvod DPH a cla, znemožňuje jakkoli ověřit daňová přiznání osob, které na řetězci dovoz - prodej se podílejí, a znemožňuje dodržet povinnost šestiměsíční záruční lhůty. Výsledkem činnosti těchto tzv. obchodníků je, že nám utíkají daně z příjmů, DPH, výběru cel v desítkách miliard, které jsem naznačil. Dále zde existuje ohrožení devizového hospodářství České republiky, protože tito obchodníci většinou tyto peníze převádějí na cizí měnu a vyvážejí buď fyzicky, nebo přes účty mimo území naší republiky. Tímto způsobem se zvyšuje nezaměstnanost, protože podniky krachují, nemohou konkurovat. Roste bohatství a následně moc osob v procesu nekorektního dovozu a prodeje, který vede mimo jiné ke korupci a následnému ovlivňování orgánů státní správy.

Dále existuje zvýšená kriminalita, je to vlastně souběh pašování drog a zbraní se zbožím, které se sem dováží a které nejsme schopni na celnici zkontrolovat.

Další závěr, který máme ověřen i z Evropské unie, je v současné době ohrožení pozice České republiky v mezinárodním obchodu. Jsme vnímáni jako stát s nedostatečnou ochranou obchodních značek, ale především jako stát, který umožňuje tranzit zboží ze třetích zemí do Evropské unie pod označením země původu České republiky.

Závěrem bych chtěl říci, že současný stav v oblasti celní ochrany České republiky a nedokonalé legislativy způsobil postupnou likvidaci některých českých výrobních závodů, zvýšil nezaměstnanost a výrazně zhoršil daňovou výtěžnost.

Komise, která se touto problematikou zabývala, zpracovala určitou analýzu současného stavu a připravila základní okruhy problémů, které je potřeba řešit. Považoval jsem za svou povinnost vás o tomto stavu informovat s tím, že přes rozpočtový výbor předložím závěrečnou informaci s návrhem řešení Poslanecké sněmovně.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má kolega Ivan Pilip.

 

Poslanec Ivan Pilip: Vážený pane předsedající, páni ministři, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych řekl několik slov také k tomuto návrhu, který se nazývá Souhrn opatření ke snížení daňových nedoplatků, ale zároveň do jisté míry charakterizuje současný stav, který v této oblasti panuje.

Já bych byl rád, aby tady především nezapadla ta hlavní zpráva, kterou lze z čísel zde sepsaných vyčíst. A ta hlavní zpráva je, že za poslední rok a půl, tzn. za období vlády sociální demokracie, se daňové nedoplatky nejenže nesnížily, ale naopak o velmi výraznou částku se zvýšily. Je to z důvodů - a byl bych rád, kdybychom tady zůstali u věcné debaty - které jsou mnohdy řekl bych velmi těžko krátkodobě ovlivnitelné, ale přesto je nutné tento fakt tady připomenout a podtrhnout z toho důvodu, že před minulými volbami jedním z hlavních argumentů a jednou z hlavních zbraní tehdy opoziční sociální demokracie byla kritika předchozích vlád za to, že nevybírají daně a že se neustále zvyšují daňové nedoplatky.

Vzpomínám si dokonce - mám ho zaznamenán - na výrok tehdejšího místopředsedy sociální demokracie a pozdějšího ministra financí ČR, který na jeden z dotazů, jak poté, až se z opozice stane stranou vládní, profinancuje některé záležitosti státu, s lehkým tónem uvedl, že se prostě budou vybírat lépe daně a jeho odhad je, že z toho důvodu bude možné profinancovat zhruba 50 miliard Kč navíc. Je třeba říci, že v jednom byl odhad tohoto dnes již bývalého funkcionáře přesný, 50 miliard změny tady skutečně je, 50 miliard je dnes takřka přesně částka, o kterou se daňové nedoplatky za období této vlády zvýšily. V době odchodu vlády Tošovského nebo mne osobně z Ministerstva financí činily 62 miliardy Kč, dnes již překročily 100miliardovou hranici.

Já to neříkám proto, abych paušálně odmítal ten materiál, tak jak je přítomen. Opakuji - říkám to proto, aby toto nebylo zapomenuto, protože budou probíhat nové volební kampaně, kde se bude možná hrát znovu s obdobnými argumenty a budou se méně poslouchat argumenty věcné.

Myslím si, že pokud tento materiál posloužil jenom k tomu, že dnes již sociální demokracie, jsouc ve vládě, pochopila některé z argumentů, které jsme proti tehdejší kritice vznášeli, pokud se jenom toto stalo, pak i proto má tento materiál smysl. Ta diskuse se skutečně může stát věcnější a může nás v řešení těchto problémů posunout.

Je třeba říci, že to, co by bylo velmi dobré a co bych rád podtrhl - a je to také obsaženo v jednom z těch usnesení rozpočtového výboru - je určitý posun v metodice sledování oněch daňových nedovýběrů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP