Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji, pane předsedající. Dovolím si předložit svůj konkrétní pozměňovací návrh, jak jsem ho již avizoval v obecné rozpravě. Je pravda, že rozdělení tisku 447 na dvě části mi trochu zkomplikovalo život, neboť příslušný paragraf, který jsem chtěl změnit, se stal rozdílným v obou předložených materiálech a také odkazy na paragrafy, z kterých vychází, budou patrně odlišné. Nicméně jsem přesvědčen, tak jak jsem se orientoval v těchto pozměněných tiscích, tak textově by byl můj návrh shodný pro oba tyto tisky, pouze v tisku 447/1 by se to týkalo § 35. Navrhoval bych doplnění odst. 5, kdežto v tisku 447/2 by se to týkalo § 29 a doplnil bych odst. 6.

Znění by potom bylo následující: "Za omezení vlastnického práva k nemovitosti při plnění úkolu civilní ochrany fyzickými osobami podle § 49 v době nevyhlášeného krizového stavu se postupuje podle § 53 odst. 2. Za výdaje vlastníku nemovitostí v době nevyhlášeného krizového stavu, vynaložené na zachování stavby ve stavu způsobilém k plnění účelu stavby a prokazatelně spojených(spojené?) se stanoveným provozem (náklady na skutečně spotřebovanou elektrickou energii, vodu a teplo) a údržbu speciálních zařízení ve prospěch civilní ochrany, náleží fyzické osobě peněžní náhrada ve výši skutečně vynaložených nákladů. Peněžní náhradu je povinen vyplatit orgán krizového řízení, který o omezení vlastnického práva a o zachování stavby civilní ochrany rozhodl."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu poslanci. Slovo má kolega Ladislav Šustr, připraví se pan poslanec Petr Koháček.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si přednést pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, sněmovní tisk 447.

Na základě skutečností uvedených v důvodové zprávě k celoplošnému zabezpečení nezbytných výcvikových základen pro složky integrovaného záchranného systému a pro přípravu všech skupin obyvatelstva k činnosti při mimořádných událostech a v krizových situacích navrhuji doplnit návrh zákona takto:

V § 20 odst. 4 se za první větu doplňuje věta druhá ve znění: "K zabezpečení výcviku složek integrovaného záchranného systému a pro přípravu obyvatelstva k činnosti při mimořádných událostech a krizových situacích zřizuje okresní úřad integrované centrum záchranářského výcviku." Doplnění § 20 odst. 4 je navrženo mimo důvody uvedené v důvodové zprávě i proto, aby byla v zákoně opora při realizaci vyhlášky Ministerstva vnitra, kterou se stanoví postup při zřizování zařízení civilní ochrany bez právní subjektivity a při přípravě personálu civilní ochrany. K vydání vyhlášky, jejíž návrh je přílohou návrhu zákona ve sněmovním tisku 447, je Ministerstvo vnitra zmocněno dle § 58 odst. 2 návrhu zákona. V návrhu vyhlášky v § 6 odst. 3 je ustanovení: Obecní úřad organizuje teoretickou a praktickou přípravu obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci občanů, jejímž obsahem je seznamování s charakterem možného ohrožení v obci, připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení.

Z těchto důvodů dále navrhuji, aby v § 58 - Zmocňovací ustanovení - bylo navržené znění odst. 2. nahrazeno zněním. Cituji: "Ministerstvo vnitra vydá vyhlášku k provedení § 10 odst. 3 písm. c) - g), v § 20 odst. 4 a odst. 11, v § 34 odst. 5 a v § 42 odst. 3 písm. a)".

Dále navrhuji doprovodné usnesení návrhu zákona tohoto znění. Ministerstvo vnitra doplní vyhlášku, kterou se stanoví postup při zřizování zařízení CO bez právní subjektivity a při přípravě personálu CO v § 6 odst. 3, o další větu ve znění: "K tomuto účelu je okresní úřad nebo jeho právní zástupce povinen do tří let od nabytí účinnosti zákona o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému zřídit a provozovat výcvikové centrum sloužící k získání základních dovedností dětí, mládeže a dospělých při krizových situacích (povodně, požáry, výbuchy plynu, zřícení domu apod.) a pro výcvik složek integrálního záchranného systému. Zařízení koncipovat tak, aby bylo také využitelné k realizaci volnočasových aktivit dětí a mládeže jako jedna ze složek boje protidrogové závislosti a kriminalitě dětí a mládeže."

Bez uplatnění navržených úprav má § 6 odst. 3 návrhu zmíněné vyhlášky pouze deklarativní, nikoliv navazující a zavazující charakter a vyhláškou navrhovaná nutnost nácviku základních dovedností při krizových situacích všech občanů počínaje dětmi a mládeží se mine účinkem. Jak je uvedeno v návrhu doprovodného usnesení, může být zařízení víceúčelové a využitelné i pro jiné činnosti než jen pro nácvik. V důvodové zprávě jsou důkazy na již existující víceúčelová zařízení a praktické zkušenosti s nimi předčila očekávání jejich realizátorů.

Ještě krátce zdůvodním. Návrh krizového zákona řeší postup a sjednocení záchranných systémů při krizových situacích, povinnosti státních a samosprávných orgánů atd. Zcela ale opomíjí nesmírně důležitý jev, kterým je faktor přípravy obyvatel ke zvládání mimořádných událostí, tj. výcvik chování, sebezáchrany a dopomoci v situaci ohrožení pro děti, mládež i dospělé. I přes perspektivně optimální funkčnost všech složek integrovaného záchranného systému nelze tento faktor opomenout, a to z následujících důvodů. Situace ohrožení života, zdraví a majetku vyvolávají u jedince i skupin značnou tělesnou, fyziologickou, psychickou a sociální zátěž. Úspěšnost zvládnutí této zátěže závisí ve velké míře na připravenosti jedinců i skupin unést stresující situační vlivy, zachovat si účelné způsoby aktivního a tvůrčího jednání a tím i schopnost úspěšného přežití. Řada poškození zdraví vzniká v době od vzniku události do příjezdu záchranných složek. Toto údobí může být v některých případech nepřiměřeně dlouhé, souběh nepřiměřených událostí, velký rozsah poškození, např. při zřícení více domů, dopravní nepřístupnost, nepřístupná sídliště apod. V tomto kritickém období může alespoň základní stupeň připravenosti občanů k sebezáchraně dopomoci výrazně snížit nebo i eliminovat vážná poškození zdraví nebo zachránit život. Vedle etického hlediska se tato činnost může výrazně promítnout i v ekonomických relacích spojených s likvidací následků těchto událostí.

Jen pro ilustraci uvádím náklady na léčení nejčastějšího poškození zdraví u jedné osoby.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP