(10.30 hodin)

(pokračuje Ondruš)

Za druhé. Návrh zákona řeší nevyhovujícím způsobem nařízení evakuace osob z ohroženého území a zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na postižených územích při vyhlášení stavu nebezpečí. Oprávnění k vyhlášení tohoto stavu má krajský hejtman a přednosta okresního úřadu. Při vyhlášení tohoto stavu však nemají pravomoc nařídit výše uvedená opatření. Evakuaci osob z ohroženého území obce však může paradoxně podle návrhu zákona v době trvání krizového stavu nařídit starosta. Evakuace tedy může být nařízena pouze v součinnosti dvou funkcionářů, což je v rozporu s potřebou rychlého řešení krizové situace a může ohrozit lidské životy.

Zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na postiženém území neřeší návrh zákona vůbec. Dostatečnou náhradou zde není ani oprávnění velitele zásahu podle zákona o integrovaném záchranném systému, neboť v případě ohrožení území je třeba provést evakuaci osob právě z toho důvodu, aby se případnému zásahu IZS k následné záchraně postižených mohlo včas předejít.

Navrhuji proto posílit pravomoci krajských hejtmanů a přednostů okresních úřadu následujícím způsobem:

v § 18 odst. 1 doplnit následující text o písmeno a): nařídit evakuaci osob z vymezeného území, na kterém mohou být bezprostředně ohroženy na životě nebo zdraví nebo evakuaci majetku z vymezeného území

b) zakázat vstup, pobyt a pohyb osob na vymezených místech nebo územích postižených nebo ohrožených mimořádnou událostí.

Stávající písmena a) a b) přejmenovat na písmena c) a d).

Tolik mé pozměňovací návrhy. Děkuji vám za pozornost a trpělivost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Sděluji, že pan poslanec Máče svou přihlášku stáhl. Nyní má slovo písemně přihlášený kolega Jiří Havlíček.

 

Poslanec Jiří Havlíček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mí předřečníci k zákonům, které se týkají požární ochrany, záchranného sboru a integrovaného záchranného systému, řekli vše. Omezím se jen na své návrhy k zákonu sněmovní tisk 543, kterým se mění zákon 133/1985 o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.

Navrhuji, aby do bodu 25, do § 20 a) odst. 1, za slova "fyzická osoba" byla doplněna slova "která podniká nebo je samostatně výdělečně činná". S předkladatelem jsme toto diskutovali. Znění bylo z toho důvodu, že v odstavci 1 je znění - poskytne-li fyzická osoba osobní pomoc jednotce požární ochrany na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce, náleží náhrada ušlého výdělku v prokázané výši.

Při původní úpravě byla ve znění "fyzická osoba" vypuštěna slova "která podniká, nebo je samostatně výdělečně činná". Toto ustanovení mělo význam napravit náhrady skupiny osob, které jsou podnikateli či jsou osobami samostatně výdělečně činnými.

Co se týká fyzických osob jako zaměstnanců, je to řešeno již v zákoníku práce a v § 14 prováděcího nařízení vlády č. 108/1994 Sb. jako překážky z důvodu obecného zájmu.

Navrhuji v bodu 11 v tisku 543/1 v § 6 odst. 1 písm. e) tento text doplnit - celý text bude znít: pokud to zvláštní (co?) zákona stanoví (odvolávka 11 a) mít k dispozici požárně technické charakteristiky vyráběných, používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek a materiálů potřebné ke stanovení preventivních opatření k ochraně života a zdraví osob.

Odvolávka 11a je na zákon č. 157/1998 Sb., o chemických látkách

Toto ustanovení dává možnost, aby fyzické a podnikající osoby měly k dispozici technické charakteristiky všech vyráběných, používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek a materiálů. Podmínka zvláštního zákona vymezuje, zpřesňuje a definuje případy, kdy je nutné mít tyto technické charakteristiky k dispozici.

V bodu 38 § 29 odst. 1 uložit za písm. o) písm. p), které zní:

Může podle obecně závazné vyhlášky vyžadovat náhradu spojenou se zásahem sboru dobrovolných hasičů obce zejména v případech, kdy se jednalo o planý poplach a obec zjistila odpovědnou osobu. Náhradu nemůže obec požadovat v případech, kdy se jedná o zásah směřující k záchraně života a zdraví.

Důvod: aby měly obce možnost vymáhat na základě obecně závazné vyhlášky náhrady spojené se zásahem, pokud jde o planý zásah, otevírání bytů atd.

V bodu 40 navrhuji v § 31 odst. 1 vypustit písmeno d), protože toto ustanovení řeší zákon 22/1997 Sb., ve znění zákona 71/2000 Sb., a podle § 12 tohoto zákona vykonává tuto povinnost svým nařízením vláda. Zjišťování příčin vzniku příčin požáru by měly řešit a také řeší orgány činné v trestním řízení, popř. řešit ve spolupráci na základě výzvy.

V bodu 50 odst. 3 slova "je vykonávána zpravidla" nahradit slovy "může být vykonávána".

Rozšíření možnosti o řízení jednotky hasičského záchranného sboru, která je složena ze zaměstnanců, nebo smíšené jednotky, řeší i odměňování v těchto jednotkách. Pokud se zavede pracovněprávní vztah plošně, pak název jednotky "dobrovolná" nebude vyjadřovat skutečnost, která odpovídá věci. Velice komplikovaná záležitost je založit pracovněprávní vztah v záchranném sboru, pokud není zřizovatelem jednotky, ale podle ustanovení bude mít zaměstnance v této jednotce.

Za bod 71 vložit nový § 73. Je to z toho důvodu, že v původním návrhu zákona o požární ochraně byla vypuštěna část, která zabezpečovala péči příslušníků hasičských záchranných sborů, kteří mají přiměřeně zajištěný výkon pro činnost ve ztížených podmínkách. Tato část byla přesunuta do zákona o záchranném sboru. Je na místě zakotvit v zákoně o požární ochraně podmínky pro činnost hasičů, kteří poskytují pomoc ve ztížených podmínkách. Text § 73 a) zní:

Nadpis: Péče o další osoby působící při zásahu.

Odst. 1 Velitel zásahu za ztížených podmínek při zásahu nebo v souvislosti s ním je povinen zabezpečit v potřebném rozsahu bezplatné stravování a vhodné ubytování ve vztahu

a) k hasičům

pododrážka - k zaměstnancům jednotky hasičského záchranného sboru podniku (§ 65, odst. 1 písm. b zákona)

odrážka - zaměstnancům a členům jednotky hasičského záchranného sboru obce (§ 65 odst. 1 písm. c).

pododrážka - členům jednotek sboru dobrovolných hasičů obce (§ 65 odst. 1 písm. d zákona)

pododrážka - členům jednotky sboru dobrovolných hasičů podniků (§ 65, odst. 1 písm e zákona)

b) fyzickým osobám poskytujícím osobní pomoc při zdolávání požárů, živelních pohrom a jiných mimořádných událostí, § 1 odst. 2 § 18 písm d zákona.

Odstavec 2 zní:

Při plnění úkolů velitele zásahu podle odst. 1 jsou právnické osoby a podnikající fyzické osoby povinny poskytnout pomoc.

Odstavec 3:

Podrobnosti o poskytování bezplatného stravování a ubytování stanoví právní předpis.

Odstavec 4:

Hasiči uvedení v odst. 1 písm a), jsou vysíláni na ozdravný pobyt jednou za dva roky, pokud jsou starší 40 let, v posledních letech konali zvlášť obtížnou a zdraví škodlivou práci v rámci činnosti požární jednotky a v požární jednotce působí nejméně po dobu 10 let.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP