(17.20 hodin)

Místopředseda PSP František Brožík: Pane poslanče, promiňte. Prosím kolegy z ODS i z US, aby ztlumili své hlasité hovory. Přestože sedím za panem poslancem Vlachem, neslyším. Můžete pokračovat. Děkuji vám.

 

Poslanec Jiří Vlach: Já osobně a náš klub považujeme čistý vládní návrh, jak byl předložen, za nepřijatelný, protože se domníváme, že řešení je někde v hledání správné míry mezi principem solidarity a zachováním určité motivace pro obce, určité motivace pro vytváření dobrých podmínek pro podnikatelskou aktivitu. Můžeme se bavit o tom, jak velký podíl má být a které nastavení čísel je správné.

Jsem rád, že tady docházíme k tomu, že ne daň z provozovny, ale v budoucnosti přidělování prostředků podle toho, kde funguje která provozovna, je princip, ke kterému snad v blízké budoucnosti dospějeme.

Zdržím vás jen krátce klubovým návrhem v podrobné rozpravě na navýšení procenta v bodu g) příslušného § 4, tedy zvýšení procentního podílu z podnikání z příjmů fyzických osob.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, končím obecnou rozpravu.

 

V rámci této rozpravy byl podán návrh na zamítnutí zákona, o kterém rozhodneme bezprostředně.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 68 z přítomných 177 poslanců pro hlasovalo 56, proti 112. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu pana zpravodaje, aby základem pro podrobnou rozpravu ve druhém čtení bylo usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí č. 160 ze dne 3. května, tisk 435/5.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 69 z přítomných 177 poslanců pro 160, proti čtyři. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které se přihlásili následující poslanci: jako první pan Miroslav Beneš, jako druhý Svatomír Recman a jako třetí pan poslanec Jiří Vlach. Uděluji slovo panu poslanci Benešovi.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane místopředsedo, páni ministři, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh se týká § 4. Omlouvám se, že jej budu číst déle. Je to znění stávajících zákonů. Je to návrh na ponechání financování obcí. Je tam návrh na zavedení dvou procent rozdělovaného DPH obcím podle vládního návrhu. To znamená, že tři miliardy, ve kterých je vládní návrh vyšší proti stávající skutečnosti, jsou zachovány.

Omlouvám se stenozáznamu, budu číst velmi rychle, ale mám to v písemné podobě. Budu teď trochu drmolit.

§ 4 - pozměňovací návrh - Daňové příjmy rozpočtů obcí.

(1) Daňové příjmy rozpočtů obcí tvoří

a) výnos daně z nemovitostí, příjemcem je ta obec, na jejímž území se nemovitost nachází,

b) výnos záloh(2) na daň z příjmů fyzických osob, které mají na území obce bydliště ke dni jejich splatnosti, a výnos daně (vyrovnání a dodatečně přiznaná nebo dodatečně vyměřená daň) z příjmů fyzických osob, které měly na území obce bydliště k poslednímu dni zdaňovacího období, k němuž se daňová povinnost vztahuje, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby(3) a potom s výjimkou daně (záloh na daň) z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků(4) srážených a odváděných plátcem daně. Bydlištěm se pro účely tohoto zákona rozumí místo trvalého pobytu fyzické osoby,

c) 10 % výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků(5) odváděné podle § 38 h) zákona ČNR číslo 586/1992 Sb., o daních z příjmů, plátcovou pokladnou(6) umístěnou na území obce nebo plátcem daně se sídlem popř. bydlištěm na území obce, pokud daň odvádí přímo plátce, s výjimkou daně připadající na příjmy podle § 6, odst. 4 zákona o daních z příjmů.

(Protesty v sále proti rychlosti čtení.)

Snažil jsem se to vysvětlit, je to stávající znění zákona. Předám to písemně, ve stenozáznamu to bude.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane poslanče, přestože odevzdáte znění zákona pro stenozáznam, povinností stenografů je pořizovat doslovný záznam z jednání. Prosím vás o zpomalení.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Hlavnímu městu Praze a městům Brnu, Ostravě a Plzni plyne výnos uvedené daně ve výši 70 %,

d) podíl na 20 % celookresního výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků(7) odváděné podle § 38 h) zákona o daních z příjmů s výjimkou daně připadající na příjmy podle § 6, odst. 4 zákona o daních z příjmů. Každá obec se na uvedené části celookresního výnosu podílí procentem stanoveným příslušným okresním úřadem, a to ve výši odpovídající poměru počtu jejího obyvatelstva k celkovému počtu obyvatelstva okresu. Tento podíl není příjmem rozpočtu hlavního města Prahy a měst Brna, Ostravy a Plzně,

e) podíl na 20 % celostátního výnosu daně (záloh na daň) z příjmů právnických osob(8), a to ve výši odpovídající poměru počtu obyvatelstva obce k celkovému počtu u obyvatelstva státu,

g) výnos daně z příjmu právnických osob v případech, kdy poplatníkem je příslušná obec, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby.

(2) Součástí výnosu daně podle odst. 1 písm. a) až g) je příslušenství daně(9) s výjimkou pokut a exekučních nákladů. Součástí celostátního výnosu daně podle odst. 1 písm e) není výnos daně podle odst. 1 písm. g).

(3) Příjmem obce podle odst. 1 písm. g) není příslušenství daně a daň, která nebyla přiznána nebo dodatečně přiznána ve stanovené lhůtě(10).

(4) Příjmy, které jsou předmětem daně podle zvláštního předpisu, jsou příjmem rozpočtu obce až po zdanění.

(5) Součástí daňového příjmu podle odst. 1 písm. g) není úhrada rozdílu mezi daní vyměřenou správcem odchylně(11) od daně uvedené obcí a touto obcí uvedenou daní, je-li odchylně vyměřená daň vyšší, ani příslušenství daně.

(6) Podíl na dvou procentech z celostátního výnosu daně z přidané hodnoty.

(7) Každá obec se na uvedené procentní části celostátního hrubého výnosu daně podle odst. 6 podílí stanoveným procentem. Procento stanoví Ministerstvo financí v dohodě s Českým statistickým úřadem vyhláškou vydanou každoročně s účinností od 1. září, a to ve výši odpovídající poměru násobku počtu obyvatel obce podle bilance počtu obyvatel ČR k prvnímu lednu běžného roku a koeficientu velikostní kategorie obce k součtu těchto násobků všech obcí v ČR. Koeficienty velikostních kategorií obcí jsou uvedeny v příloze zákona.

Tolik komplexní pozměňovací návrh k § 4.

Nyní si dovolím na základě diskuse v obecné rozpravě předložit pozměňovací návrh k § 4 ve třech variantách.

Varianta A. V odstavci 1 písm. b), c), d), e) nahradit číslovku 21,05 číslovkou 20,10 a v odstavci 1 písm. g) nahradit číslovku 20 číslovkou 40. Krátké vysvětlení bude na závěr.

Varianta B. Textace je stejná s tím, že v odstavci 1 písm. b) c), d), e), f) se nahrazuje číslovkou 19,625 a v odstavci 1 písm. g) se nahrazuje číslovkou 50.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP