(12.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan poslanec Výborný navrhl, aby bod pořadové č. 14 schváleného pořadu schůze, kterým je vládní návrh zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a změnách některých zákonů, byl vyřazen z pořadu této schůze.
Já vás na žádost z pléna všechny odhlašuji a prosím o novou registraci.
Budeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance Miloslava Výborného, a to v hlasování pořadové číslo 77, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 77 tento návrh nebyl přijat, když se z přítomných 170 pro vyslovilo 77 a 78 bylo proti.
Tento návrh tedy nyní budeme projednávat.
Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, Ministerstvo dopravy a spojů předložilo Poslanecké sněmovně do prvního čtení upravený návrh zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, sněmovní tisk…
Místopředseda PSP František Brožík: Pane ministře, promiňte, já bych požádal opět kolegy a kolegyně i pana místopředsedu Langra, který, když řídí, tak také napomíná, abychom se zklidnili, a pan Cyril Svoboda, který ho obtěžoval - nechci jmenovat, ale kdo nechce poslouchat, ať opustí tuto místnost, ať pan ministr má důstojné prostředí. Děkuji.
Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Sněmovní tisk 545, který byl schválen usnesením vlády České republiky č. 160 z 9. 2. 2000. Sněmovna ho při prvním čtení přikázala k projednání hospodářskému výboru.
Původní vládní návrh byl usnesením sněmovny ze dne 2. 12. vrácen vládě k dopracování. Bylo poukázáno na několik zásadních nedostatků, které byly spatřovány zejména v tom, že zákon neúměrně často odkazoval na prováděcí právní předpisy, předpokládal profesní osvědčení učitelů autoškol a průkazy zkušebních komisařů pouze na dobu určitou. Byl tvrdší než platné směrnice komunitárního práva a vyžadoval, aby výcviková vozidla měla požadované stáří, kdy rozhodující však musel být technický stav vozidla.
Návrh zákona byl ve smyslu připomínek sněmovny dopracován. Zejména byla provedena revize prováděcích vyhlášek, došlo k prodloužení doby platnosti profesního osvědčení učitelů a umožněno její prodloužení a průkazů zkušebních komisařů. Byla změkčena podmínka odborné způsobilosti k povolení provozovat autoškolu a upravena část týkající se zdokonalování odborné způsobilosti řidičů v souladu s platnými předpisy v Evropské unii.
Rovněž byly stanoveny minimální technické požadavky na výcviková vozidla autoškol a došlo k připuštění možnosti použití řidičského trenažéru vedle autocvičiště nebo cvičné plochy.
Návrh zákona jako nezbytný normativ pro vstup České republiky do Evropské unie je plně slučitelný s právem Evropských společenství, což je potvrzeno i vyjádřením odboru kompatibility s právem EU Úřadu vlády.
Pozměňovací návrhy poslanců, které byly předloženy zpravodajem návrhu zákona poslancem Kapounem, byly vypořádány a resort k nim zaujal své stanovisko. Ministerstvo akceptovalo četné navržené úpravy, které nenarušily vládní koncepci návrhu zákona a kde byl předpoklad, že realizace připomínek povede ke zdokonalení předloženého návrhu. Byla však připuštěna i dosti zásadní koncepční modifikace vládního návrhu zákona ve smyslu existence dvojího správního řízení při zřizování autoškoly s tím, že zůstane provozování autoškol ponecháno pod režimem živnostenského zákona. Poslanecké návrhy v usnesení hospodářského výboru ministerstvo akceptuje.
Je důvodný předpoklad, že realizace návrhů zákona přinese zkvalitnění výuky a výcviku v autoškolách. Stanovené podmínky výcviku by měly zabezpečit, aby uchazeči o řidičská oprávnění i absolventi dalšího vzdělávání řidičů získali dostatečné znalosti pro řízení silničních motorových vozidel, které by měly ve svém důsledku vést i ke snížení počtu dopravních nehod.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu ministrovi. Tento návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 545/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec pan Miroslav Kapoun.
Poslanec Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že pan ministr je zkušený poslanec a dlouhodobý člen hospodářského výboru, mně již nezůstalo skoro nic, co bych k tomu dodal.
Chtěl bych jen říci, že tento zákon byl projednáván v hospodářském výboru poměrně dlouho, bylo k němu 150 pozměňovacích návrhů, z nichž téměř 50 hospodářský výbor doporučil, a jak pan ministr sdělil, ministerstvo s nimi souhlasilo.
Proto mi zbývá tedy jen přečíst usnesení hospodářského výboru ze 40. schůze konané dne 4. května 2000: Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy a spojů České republiky Ing. Schlinga a zpravodajské zprávě poslance Miroslava Kapouna a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit návrh zákona s těmito pozměňovacími návrhy hospodářského výboru, které jsou uvedeny ve sněmovním tisku 545/1.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan místopředseda Ivan Langer, připraví se pan poslanec Rostislav Čevela.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, vzhledem k superlativům, kterými se nešetřilo na adresu této normy, bude mé vystoupení zřejmě připadat mnohým jako vystoupení z jiného světa, a ono i vzhledem ke stranické příslušnosti ministra a zpravodaje je skutečně pohledem z jiného světa na tuto normu.
Myslím, že z tohoto místa - já osobně jsem několikrát deklaroval - by stát měl vstupovat, tedy jinými slovy regulovat pouze to, co je nezbytné, pouze vstupovat a regulovat věci tam, kde je jeho role nezbytná a nezastupitelná. Ochrana bezpečnosti občanů, a tedy bezpečnosti silničního provozu je jednou z mála věcí, kde role státu a jeho institucí není možno jinak nahradit, a myslím, že mezi klíčové problémy bezpečnosti a ochrany bezpečnosti patří i příprava řidičů.
Asi budeme diskutovat - a předpokládám, že hospodářský výbor také o tom diskutoval - jaká je úroveň řidičů v naší zemi. Podotýkám, že by měl diskutovat o úrovni řidičů jednak profesionálů, ale samozřejmě i amatérů. Logicky myslím, že závěr této úvahy je, že úroveň není dobrá, a proto je potřeba něco udělat.
Je tedy na místě se zamýšlet nad cestami, jakými přispět ke zvýšení kvality českých řidičů. A jednou z možných cest je zpřísnění kritérií pro získání řidičských průkazů. A právě tato možnost je podle mého soudu legitimní cestou založenou na obecném principu, že stát prostřednictvím práva určuje základní mantinely, ve kterých se pohybují všechny subjekty.
Jinými slovy - jsem pro zavedení objektivnějších a přísnějších kritérií, které musí splnit každý uchazeč o řidičský průkaz, jinými slovy vítám snahu o zavedení náročnějších zkoušek, které budou oproti dnešku rozšířeny jak časově, tj. prodloužení praktického testu z jízdy, ale i o některé další části.
Jinou věcí je ale otázka, nakolik stát má regulovat formu, kterou lze nabýt vědomosti a dovednosti nutné k úspěšnému složení zmíněných zkoušek, tj. nakolik má stát zasahovat do podnikání v oblasti provozování autoškol.
***