(16.20 hodin)

(pokračuje Klaus)

A nyní, aby mohli vidět v celé kráse náš parlament, prosím pana poslance Vymětala.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane předsedo, ale myslím, že pohled na vás je nejvíc okouzlující. Děkuji.

Dámy a pánové, dovolím si ještě několik poznámek k tomu, co říkal pan kolega Lang ve svých poznámkách k jednání hospodářského výboru. Je právě škoda, že se jeho návrhy dejme tomu na redukci některých ustanovení celního zákona nedostaly v podrobné rozpravě na pořad jednání, tedy aby se o nich vedla diskuse a aby se eventuálně upravily či nikoliv. Ale při poslechu jeho slov jsem získal velice zvláštní dojem. Abychom se totiž nepokusili udělat celní zákon takový, že celní správa bude mít povinnosti a nebude mít žádné oprávnění. Pod ochranou osobnosti aby se nám neschovávali pachatelé trestných činů, všelijací podvodníci a darebáci, a my na ně prostě nemůžeme. To myslím, že není ten nesprávný stav, který bychom si přáli. Možná, že si to někdo přeje, ale já si to zcela určitě nepřeji. Proto se domnívám, že je třeba o těchto otázkách diskutovat a znovu diskutovat ve výborech a předložit sněmovně znění celního zákona takové, aby bylo účinné, smysluplné, aby celní orgány plnily povinnosti, které je třeba jim ze zákona dát.

To je vše, děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Vymětalovi. Táži se, zda se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy. Ne-li, dám signál k hlasování.

Táži se pana ministra, zda chce říci své závěrečné slovo, které by jinak bylo až před podrobnou rozpravou, ale on pravděpodobně má pocit, že by k ní nemuselo dojít.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, pokusím se, protože zde padlo několik návrhů na zamítnutí a byly zdůvodňovány různými prvky návrhu, který předkládám, reagovat na tyto prvky a pokusím se vysvětlit stanovisko předkladatele, kterým je samozřejmě vláda České republiky, nikoli Ministerstvo financí, jak bylo chybně uvedeno v jednom z vystoupení.

Za prvé zde bylo řečeno, že návrh je jakýmsi nadstandardem ve vztahu k EU, neboť v současné době již plníme veškeré závazky, resp. veškeré požadavky, které vyplývají z příslušných směrnic. Skutečnost je taková, že ve druhé pravidelné zprávě Evropské komise ze dne 13. 10 1999 hodnotící vývoj v přiblížení legislativy České republiky a EU je jednoznačný závěr, že Česká republika dosáhla vysokého stupně kompatibility svých celních předpisů s příslušnými acquis a že je důležité v tomto směru pokračovat. Z tohoto hodnocení lze vyvodit jednoznačný závěr, že platný právní stav nelze označit jako nedostatečný či nevyhovující, neboť celní zákon již v současném stavu odpovídá nyní - podtrhuji nyní - platné právní úpravě Evropských společenství. Přesto je potřebné z pohledu budoucího členství České republiky v Evropské unii zapracovat do celního zákona celou řadu dalších ustanovení, zejména těch, která jsou obsažena v nařízení č. 2454/93… (Značný hluk v sále.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane ministře, prosím o shovívavost. Poprosím poslance, aby poslouchali vaše závěrečné slovo. Budou hlasovat o návrzích na zamítnutí a myslím, že je fér, aby vyslechli vaši obhajobu tohoto vládního návrhu zákona.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, pane předsedo. O tomto nařízení Evropské komise 2454/93 jsem se dnes již zmiňoval v úvodním slově. Chtěl bych zde konstatovat toto, že některé body, které obsahují toto nařízení, jsou dnes částečně obsaženy v české vyhlášce č. 135/98 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení celního zákona, ve znění vyhlášky č. 124/99 Sb., nicméně zde je záměrem navrhovatele tuto úpravu převést do dikce zákona. Při přípravě předložené novely celního zákona byly využity i závěry přijaté v novelizované Kjótské úmluvě o sladění celních režimů, které bude EU do svých celních předpisů postupně zapracovávat.

Dovolte mi, abych tento bod uzavřel konstatováním, že EU je pohyblivý cíl a že skutečnost, že v současné době máme úpravu v celní oblasti odpovídající současné praxi, ještě neznamená, že tomu tak bude za rok nebo za dva. Není podle mého soudu rozumné zaostat záměrně a ex post se upravovat na situaci, která vznikne mezitím, když dobře víme, jakým směrem se tato situace bude vyvíjet, a to právě tím směrem, který je definován Kjótskou úmluvou o sladění celních režimů. Čili je zcela rozumné být stejně na výši jako EU a činit tyto kroky paralelně s ní, a nikoli čekat. To za prvé.

Za druhé dovolte, abych se vyjádřil k těm výrokům poslanců, kteří zpochybnili vznik celní a finanční stráže a její vybavení kompetencemi z hlediska ochrany lidských práv a z hlediska obecně právního řádu demokratického státu, tak jak je upraveno především Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod, která je nedílnou součástí ústavního pořádku České republiky. Tam je navrhováno v § 36 následující: "Celník je oprávněn při celní kontrole prováděné za účelem odhalení zboží, které uniklo celnímu dohledu, vstupovat též do dopravních prostředků, nebytových prostor nebo veřejně přístupných míst včetně obydlí," - a teď podtrhuji - "pokud tato slouží podnikání." To je ten velmi výrazný dovětek.

Přitom je třeba říci, že podle Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR, je nedotknutelnost obydlí již prolomena. Jednak v případě podle čl. 12 odst. 2 listiny je domovní prohlídka přípustná pro účely trestního řízení, a to na písemně odůvodněný příkaz soudce. Toto ustanovení listiny a trestního řádu se vztahuje na ty případy, kdy celní orgány postupují jako orgány činné v trestním řízení. Toto platí již dnes, a to od 1. 9. 1995. V § 36 celního zákona se však navrhuje, aby byl celník při celní kontrole prováděné za účelem odhalení zboží, které uniklo celnímu dohledu, oprávněn vstupovat právě do obydlí či jiných míst, která slouží k podnikání. Zde potom celní orgán nepostupuje jako orgán činný v trestním řízení, ale jako orgán veřejné správy, kde smyslem je odhalit zboží, za které má být vyměřeno clo a daň. To je plně v souladu s čl. 12 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, kde je v poslední větě uvedeno, cituji: "Pokud je obydlí užíváno také pro podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti, mohou být takové zásahy zákonem dovoleny, též je-li to nezbytné pro plnění úkolů veřejné správy." Konec citátu.

Je nutné vzít text tohoto paragrafu v souvislosti s ostatními ustanoveními celního zákona, dále v souvislosti s trestním řádem a dalšími prvky trestního řádu České republiky, o kterých jsem se zmiňoval, byť v obecné rovině v úvodním slově.

Co se týče těch paragrafů zákona, které opravňují jednotlivé kroky vyšetřování - byly zde citovány takové skutečnosti jako zpracování neúplných údajů apod. - to jsou pouze slovy zákonodárce či navrhovatele popsané principy vyšetřování prováděné podobným způsobem, jako je provádí ve stávající době Policie ČR. A jaká by to byla celní a finanční stráž, která by neměla možnost provádět takovéto úkony? Záměrem vlády bylo v souladu s programovým prohlášením vlády předložit návrh na zřízení celní a finanční stráže právě proto, že se domníváme, že toto je efektivní cesta, jak napomoci omezit podloudnictví, daňové úniky a celní úniky zřízením specializovaného orgánu činného v trestním řízení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP