(16.10 hodin)

(pokračuje Stodůlka)

Při současném vypuštění poznámky pod čarou. Zachováno tak bude osm krajských soudů.

Pro pozměňovací návrh, s nímž vyslovil souhlas zástupce navrhovatele, hlasovalo 43 senátorů ze 61 přítomných, proti byl jeden. Pro vrácení návrhu zákona s tímto pozměňovacím návrhem Poslanecké sněmovně hlasovalo 48 senátorů ze 61 přítomných. Proti nebyl nikdo.

Prosím vás o zvážení tohoto našeho stanoviska. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Otevírám rozpravu. Jestliže se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Přistoupíme k hlasování. Je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 436/91 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 501/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 501/4."

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 33 z přítomných 186 poslanců 146 hlasovalo pro, nikdo nebyl proti. Návrh zákona ve znění senátním byl schválen.

 

Děkuji panu senátorovi i panu ministrovi.

 

Nyní se konečně dostáváme k druhým čtením zákonů. Prosím sněmovnu o soustředěnost.

 

Jako první bude

 

9.
Vládní návrh zákona o provozu na pozemních komunikacích
a o změnách některých zákonů
/sněmovní tisk 477/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády uvede návrh zákona ministr dopravy a spojů Jaromír Schling. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, vládní návrh zákona, který upravuje práva a povinnosti osob účastnících se provozu na pozemních komunikacích, pravidla a úpravu tohoto provozu, řidičská oprávnění a řidičské průkazy z příslušné evidence a výkon státní správy ve věcech provozu na pozemních komunikacích prošel po prvním čtení projednáváním na 37. schůzi hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu a na 27. schůzi petičního výboru jako sněmovní tisk 477. Dále byl projednán výborem ústavně právním, jehož usnesení vám bylo rovněž rozdáno.

K posílení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích návrh zákona zavádí některé nové povinnosti a v souladu s právem Evropské unie definuje nově skupiny a podskupiny řidičských oprávnění a podobu řidičského průkazu. Realizací zákona dojde na úseku státní správy k převodu výkonu veškeré státní správní agendy v oblasti provozu na provozních komunikacích z dopravních inspektorátů Policie České republiky na okresní úřady a z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy a spojů. Policii České republiky návrh zákona ponechává část správní agendy související s objasňováním dopravních nehod, vedení evidence dopravních nehod a projednávání dopravních přestupků v blokovém řízení. Ministerstvu vnitra se ponechává vedení centrální evidence dopravních nehod.

Součástí předloženého návrhu zákona je novela zákona o Policii České republiky, která je stávající právní úpravou, ale jinak systematicky uspořádanou s ohledem na uvedený převod působnosti. Policie bude i nadále vykonávat dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu a spolupůsobit při jeho řízení a disponovat s příslušnými pravomocemi.

Resort dopravy a spojů zaujal své stanovisko k dosud předloženým pozměňovacím návrhům. Tyto byly vypořádány s tím, že jsou akceptovány úpravy nenarušující vládní koncepci návrhu zákona a dále úpravy s předpokladem k zdokonalení předložené právní úpravy.

Usnesení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 199 z 37. schůze a usnesení petičního výboru Poslanecké sněmovny č. 125 z 27. schůze vládní návrh o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů akceptují. Celkově mohu konstatovat, že s těmito usneseními souhlasím.

Bohužel nemohu totéž říci o usnesení ústavně právního výboru, které obsahuje komplexní pozměňovací návrh, který výrazně zasahuje do koncepce vládního návrhu zákona. Pokud by za základ projednávání byl vzat tento komplexní pozměňovací návrh, dostali bychom se do opravdu hlubokého sporu, protože se domnívám, že koncepce ústavně právního výboru a vládní koncepce jsou neslučitelné. Přijetí některých návrhů, které jsou obsaženy v usnesení ústavně právního výboru, by nepochybně vedlo ke snížení bezpečnosti silničního provozu, k nárůstu počtu nehod i jejich důsledků.

Na jedné straně považuji právě Ministerstvo dopravy a spojů za úřad, který opravdu nese odpovědnost za bezpečnost silničního provozu. Hodlal jsem jít tak daleko, že jsem chtěl Úřadu vlády navrhnout zrušení Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu, protože se domnívám, že tento orgán, byť velmi široký, scházející se často na relativně vysoké úrovni náměstků ministrů, není tím orgánem, který by přispíval k bezpečnosti silničního provozu. Tady se ovšem dostáváme do situace, že právě usnesením Poslanecké sněmovny, resp. schválení některých návrhů, které by výrazně pozměnily koncepci vládního návrhu zákona, který právě projednáváme, by mohly negativně ovlivnit bezpečnost silničního provozu, ať už přímo, nebo i nepřímo tím, že by velmi výrazně omezily kompetence České republiky, která už dnes - jak se domnívám - nemá v kontrole řidičů pravomoci nadměrně široké.

Dámy a pánové, máme ještě dost prostoru, abychom o těchto věcech vedli jednání. Doufám, že většina Poslanecké sněmovny pochopí, že bezpečnost silničního provozu je něco, na čem by nám všem mělo záležet, a měli bychom některé naše užší osobní zájmy podřídit zájmům zachování a případně ještě zvýšení bezpečnosti silničního provozu, protože zatím se údaje o nehodovosti vyvíjejí špatně a stáváme se v Evropě téměř výjimkou, pokud jde o nehodovost.

Co se týče ostatních částí zákona, především výkonu státní správy, upozorňuji na to, že pokud bychom z jakéhokoli důvodu řešili problémy projednávání tohoto zákona tím, že bychom ho nějakým způsobem v souladu s jednacím řádem pozdrželi v Poslanecké sněmovně, zablokujeme možnost převést k 1. lednu příštího roku příslušné kompetence z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy a spojů, tedy zcivilnění těchto agend, což je opět věc žádoucí bez ohledu na politickou příslušnost jednotlivých poslanců.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Vládní návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru a petičnímu výboru. Iniciativně projednal návrh zákona ještě ústavně právní výbor. Usnesení vám byla rozdána jako sněmovní tisk 477/1, 2, 3.

Prosím nejprve zpravodaje hospodářského výboru poslance Kapouna.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP