(12.20 hodin)

Poslanec Miroslav Kapoun: Chtěl bych dát procedurální návrh, aby vládní návrh zákona o provozu na pozemních komunikacích a změně některých zákonů, tisk 477, byl projednáván v pondělí jako třetí bod za pevně zařazené body, které se týkají IPB. Chtěl bych to zdůvodnit tím, že jak se posouvají a jsou pevně zařazené body, tento zákon by přišel na pořadí v pátek, ale v pátek musí pan ministr obhajovat dopravní zákony v Senátu. Požádal bych, aby bylo o této změně hlasováno.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Toto byl pevně stanovený bod na pátek. Znamenalo by to, že bychom tento bod přesunuli jako třetí bod pondělního jednání 3. července. Byl by to třetí bod 3. července, sněmovní tisk 477/3, druhé čtení.

Prosím pana kolegu.

 

Poslanec Václav Pícl: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte, abych jako zpravodaj sněmovního tisku 526, vládního návrhu zákona o zrušení Fondu dětí a mládeže, vás požádal o přeložení tohoto bodu, druhého čtení, na úterý jako druhý bod odpoledne. Důvod: náš výbor pro vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu ještě tento bod nedoprojednal. Jednání výboru bude v pátek ráno v 8.00 hodin. Rádi bychom sněmovně předložili své usnesení. Jde o bod číslo 30.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Bod číslo 30 - zrušení Fondu dětí a mládeže - přesunout na úterý jako druhý bod odpoledne. Další procedurální návrh nevidím.

 

Nejprve návrh, kterým přesuneme bod č. 9, druhé čtení zákona o provozu na pozemních komunikacích, jako třetí bod 3. 7.

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 52. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 174 pro 153, proti jeden. Návrh byl přijat.

 

Druhý procedurální návrh: přeřadit bod č. 30 na úterý jako druhý bod odpoledne.

Zahájil jsem hlasování číslo 53. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 174 pro 142, proti 3. Návrh byl přijat.

 

Dalším bodem je

 

23.
Vládní návrh zákona o obranné standardizaci, katalogizaci a státním ověřování jakosti
výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu a o změně živnostenského zákona
/sněmovní tisk 583/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr obrany Vladimír Vetchý, kterému uděluji slovo.

 

Ministr obrany ČR Vladimír Vetchý: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, v rámci druhého čtení má být projednán vládní návrh zákona o obranné standardizaci, katalogizaci a státním ověřování jakosti výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu a o změně živnostenského zákona, sněmovní tisk 583.

Výbor pro obranu a bezpečnost jej na svých zasedáních projednal, v rámci podrobné diskuse byly k němu uplatněny připomínky, doporučení a doplňující návrhy. Navržené pozměňovací návrhy, které jsou obsahem usnesení výboru pro obranu a bezpečnost, vedou k precizaci a zkvalitnění vládního návrhu zákona. Proto s těmito návrhy souhlasím.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chci poděkovat výboru pro obranu a bezpečnost za odpovědné projednání tohoto vládního návrhu zákona a dovolte mi požádat vás o jeho podporu v rámci druhého čtení a postoupení do třetího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře.

Vládní návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro obranu a bezpečnost, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk číslo 583/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Miloš Titz.

 

Poslanec Miloš Titz: Vážený pane předsedající, páni ministři, milé kolegyně, vážení kolegové, máte před sebou usnesení výboru pro obranu a bezpečnost číslo 133 z 37. schůze ze dne 15. června 2000 k vládnímu návrhu zákona o obranné standardizaci, katalogizaci a státním ověřování jakosti výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu a o změně živnostenského zákona, sněmovní tisk 583. Výbor pro obranu a bezpečnost tento vládní návrh projednal ve dvou sezeních a po odůvodnění ministra obrany České republiky Dr. Vladimíra Vetchého, zpravodajské zprávě mé maličkosti a po rozpravě výbor pro obranu a bezpečnost doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o obranné standardizaci atd., sněmovní tisk 583, ve smyslu 12 pozměňovacích návrhů, které mají vesměs upřesňující a trochu formálnější charakter.

Mám za to, že tato zákonná norma, která má vysoce technický charakter, by měla projít v tomto druhém čtení. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu zpravodajovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám písemnou přihlášku pana poslance Václava Franka.

 

Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, v rámci prvního čtení jsem předložil návrh na zamítnutí tohoto zákona, který nebyl přijat. Vím také, že je všeobecný souhlas k tomu, aby zákon přijat byl a prošel. Přesto mi dovolte několik poznámek v rámci obecné rozpravy o tom, co mě k tomu vedlo.

Jednak se domnívám, že návrh zákona o obranné standardizaci, katalogizaci a o státním ověřování jakosti výrobků a služeb určených k zajištění obrany státu má základní principiální vadu a nevychází plně z obranných potřeb České republiky. Dokument v zásadě vychází ze standardizačních a kodifikačních postupů a požadavků NATO na koaliční standardizaci a kodifikaci. Její oblast řízení jakosti vychází částečně z kvalitních zkušeností bývalé Československé armády a je přizpůsobena požadavkům NATO.

Upozorňuji na to, že zákon, který odpovídá prioritně na požadavky NATO, v zásadě nevychází z potřeb obrany. Je to podmíněno zejména tím, že koncepční dokumenty pro reálnou výstavbu resortu obrany a budování obranyschopnosti vůči konkrétním hrozbám schází. Ohrožení bezpečnosti České republiky není identifikováno. Není tedy co budovat, a když není co budovat, stačí, aby fungovalo minimum věcí. Není proto co nakupovat a tím co standardizovat, katalogizovat, ověřování jakosti se provádí na minimum věcí. Dovolím si tvrdit, že některé oblasti jsou dokonce i mimo ověřování jakosti, jako je například informační a komunikační technologie.

Zákon není ani vnitřně provázán a oblasti nejsou mezi sebou konzistentní. Vždyť například kodifikace materiálu a služeb je dobře systémově přeložena a zpracována z výchozích dokumentů NATO, ale integrace a koordinace mezi jednotlivými složkami obranné standardizace a katalogizace navzájem a s dalšími činnostmi v logistice resortu obrany schází.

Jsem si vědom toho, že kodifikace a katalogizace NATO je založena na využívání počítačové podpory a systémového zpracování dat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP