(15.10 hodin)

(pokračuje Buzková)

Dalším bodem tedy je bod číslo

 

42.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/1995 Sb.,
o státní statistické službě, ve znění zákona č. 356/1999 Sb., a některé další zákony,
/sněmovní tisk 608/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede její místopředseda a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, hlavním důvodem přípravy novely uvedeného zákona byla potřeba dokončit harmonizaci zákona o státní statistické službě s právními předpisy Evropských společenství tak, aby naše republika byla schopna plnit své závazky vyplývající z dohody o přidružení a aby byla schopna poskytovat Statistickému úřadu Evropských společenství jím požadované údaje v plném rozsahu a kvalitě. Při úpravách zákona byly vzaty v úvahu nejen předpisy Evropských společenství, ale i zkušenosti s dosavadním uplatňováním zákona, a novela tedy řeší i některé problémy dosavadní praxe statistické služby v České republice.

Především bylo třeba upravit možnost poskytovat Statistickému úřadu Evropského společenství nejen statistické informace, ale i individuální údaje, jak to předpokládá Nařízení Rady Evropských společenství č. 322/1997 o statistice společenství. Tento požadavek byl splněn zařazením ustanovení o poskytování statistických informací a individuálních údajů v případech, kdy je to nezbytné pro plnění mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána.

Aby bylo možné zabezpečit statistické informace požadované Evropskou unií, bylo nezbytné novelizovat ustanovení upravující rozsah údajů, které je možné požadovat od fyzických osob. Jedná se o údaje z oblasti zemědělské činnosti. Tato činnost má svá specifika, mohou se jí zabývat a také se jí ve značné míře zabývají i fyzické osoby, které nemají podle zákona postavení podnikatele. Proto je třeba upravit v zákoně možnost získávat údaje o veškeré zemědělské činnosti od všech fyzických osob. To však neznamená, že statistická zjišťování budou probíhat každoročně u všech osob, které provozují zemědělskou činnost. Těch se budou týkat jenom tzv. agrocensy, které se konají jednou za pět let, popř. za deset let. Častější zjišťování se budou konat pouze u osob, které budou zapsány v zemědělském registru, a budou tedy splňovat kritéria stanovená vyhláškou Českého statistického úřadu. Pracovní návrh této vyhlášky je součástí sněmovního tisku.

Další navrhované změny vyplývají z toho, že dosavadní znění zákona neumožňuje využívat pro státní statistickou službu některé významné zdroje údajů, které jsou spravovány jinými orgány. Novela proto rozšiřuje možnosti využívat pro státní statistickou službu tyto zdroje údajů a vytvářet tak předpoklady pro snížení zátěže zpravodajských jednotek. Údaje z těchto zdrojů se využívají pro vedení statistických registrů, pro vytváření statistických informací a také v národním účetnictví. Je třeba zdůraznit, že mohou být využity jen pro účely státní statistické služby a orgány státní statistické služby jsou povinny chránit je stejně jako individuální údaje získávané ve statistickém zjišťování.

Ustanovení, která se dotýkají ochrany individuálních údajů, jsou nově formulována ve shodě se zákonem o ochraně osobních údajů a také ve shodě s příslušnými předpisy Evropské unie. V souladu s nařízením Rady Evropských společenství č. 2186 z roku 1993 o koordinaci postupu ve společenství při vytváření registrů podniků pro statistické účely se navrhuje doplnit obsah registrů ekonomických subjektů o další ukazatele, a to údaje o počtu zaměstnanců, výši příjmů, výnosů, základního, nadačního nebo kmenového jmění, výměry obhospodařované půdy a skutečnost, zda ekonomický subjekt aktivně podniká či nikoliv. Tato doplnění registrů ekonomických subjektů stejně jako nově vytvářené registry sčítacích obvodů, zemědělský registr a registr ubytovacích kapacit přispějí k rychlejší a efektivnější přípravě statistických zjišťování a umožní vytvářet statistické informace podle principů používaných Eurostatem, platných v Evropské unii.

Zkušenosti z dosavadních aplikací zákona byly důvodem ke změně ustanovení § 3, který upravuje působnost ústředních orgánů při výkonu státní statistické služby. Dosavadní znění zákona umožňuje, aby státní statistickou službu vykonávaly i pověřené organizace. Termín "pověřená organizace" však není v zákoně blíže specifikován, a tak některé resorty pověřují prováděním statistických zjišťování podnikatelské subjekty. Tato dosavadní praxe je v rozporu se zájmem na přísné ochraně individuálních údajů a byla předmětem kritiky ze strany zpravodajských jednotek, to je právnických nebo fyzických osob. Proto se navrhuje, aby státní statistickou službu mohly kromě Českého statistického úřadu vykonávat jen ministerstva a jiné ústřední správní úřady. Mají samozřejmě možnost zřídit si k výkonu této činnosti rozpočtovou, popř. příspěvkovou organizaci tak, jak jim to umožňují platná či budoucí platná rozpočtová pravidla.

Z praktických zkušeností vychází i navrhované ustanovení o poskytování statistických informací mezinárodním organizacím. Aby nedocházelo k poskytování rozdílných informací, popř. aby bylo možno rozdílnost poskytnutí statistických informací včas vysvětlit, navrhuje se poskytovat mezinárodním organizacím především statistické informace zveřejněné Českým statistickým úřadem. Budou-li poskytnuty jiné statistické informace, je nutné, aby o tom byl Český statistický úřad včas řádně informován. Tím se zabrání nedorozuměním, ke kterým nyní občas v této oblasti dochází.

Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, předložená novela zákona o státní statistické službě obsahuje ještě další změny. Zmínil jsem se pouze o těch, které mají pro výkon státní statistické služby zásadní význam. Chtěl bych ještě zdůraznit, že v přípravě novely byly brány v úvahu nejenom normy Evropských společenství, ale stejná pozornost byla věnována právům občanů na zachování soukromí a ochranu jejich osobních údajů stejně jako zájmy zpravodajských jednotek, což jsou velmi často opět občané, na snížení zátěže, která pro ně vyplývá ze statistických zjišťování.

Vážené dámy a pánové, prosím vás proto, abyste propustili tento návrh do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Mertlíkovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Radim Chytka.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, tomuto sněmovnímu tisku 608 lze jistě vytknout některé formální chyby jako chybějící odkazy na zákony a jiné právní normy, což bylo až dodatečně opraveno dopisem paní předsedkyně Českého statistického úřadu, rovněž jste si možná někteří z vás všimli nesouladu tabulky, která porovnává evropské právo s normou, která je nám předkládána, kde v této tabulce nebyly zachyceny formulace, které jsou nám v zákoně předloženy. Z předmětného hlediska však je jistě možné tento návrh zákona považovat za legislativně technickou normu spojenou s Evropskou unií, i když má nepochybně několik věcných oblastí, o kterých je možné vést ve výborech, případně ve druhém čtení, věcnou diskusi.

Z věcných záležitostí bych vaši pozornost chtěl obrátit k § 3 a tento § 3 upravuje a vylučuje přístup soukromých firem při zpracování individuálních údajů. Už pro toto ustanovení tohoto § 3 se domnívám, že tato norma zaslouží být propuštěna do dalšího čtení.

Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP