(10.00 hodin)

(pokračuje Recman)

Vážená sněmovno, rovněž já se kloním k tomu, abychom sněmovní tisky 615 a ostatní tisky propustili do druhého čtení. Jsem přesvědčen, že zejména v jednání rozpočtového výboru by mělo dojít k určité koordinaci, jak o tom hovořil zpravodaj. Myslím si, že vhodné by bylo vzít za základ právě vládní návrh novely zákona o dani z příjmů a poslanecké pozměňovací návrhy, které obsahují čtyři sněmovní tisky, o kterých jsem hovořil v úvodu, by mohly být vzaty jako pozměňovací návrhy vládního návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Jinou písemnou přihlášku nemám. Táži se, kdo se hlásí do sloučené obecné rozpravy k těmto návrhům zákonů. Nikoho nevidím, proto končím obecnou rozpravu.

Táži se pana ministra, zda chce využít možnost závěrečného slova k vyjádření se i k návrhům, které byly předloženy jako poslanecké iniciativy. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vyjádřím se ještě k vládnímu návrhu, ale to vyjádření de facto pokryje i část toho, co bylo řečeno v návrzích poslaneckých.

Za prvé bych chtěl říci, že se domnívám, že konstrukce daňových paušálů, jak je uskutečněna ve vládním návrhu, je technicky schůdná, což neznamená, že vláda není ochotna přistoupit na nějakou jinou formu. Tak, jak je to navrhováno, je stav, ke kterému se dopracovalo asi po roce a půl trvající práce Ministerstvo financí. Je to v této chvíli nejlepší možný návrh. Nebráníme se změnám a vylepšením.

Velmi podstatnou věcí - a to je moje druhá a poslední poznámka - je to, že souhrn daňových návrhů, který předložila vláda Poslanecké sněmovně během jara tohoto roku, vzájemně váže a vychází ze základní zásady současné daňové politiky vlády, kterou je snaha o udržení daňové kvóty. Zde bych rád upozornil zejména na souvislost návrhu zákona o dani z příjmů s návrhem zákona o dani z přidané hodnoty a také s návrhem zákona o dani spotřební.

Zatímco tvar návrhu zákona o dani spotřební, který byl včas zaslán Poslanecké sněmovně před touto schůzí, bohužel nebyl zařazen, je z hlediska výnosu daně neutrální, daň z přidané hodnoty zaslaná ve stejnou dobu předpokládá dodatečný přínos pro státní rozpočet v rozsahu někde kolem 6 miliard korun. Proti tomu stojí tento návrh daně z příjmů fyzických a právnických osob. Čili ty dva návrhy jsou spolu svázány z hlediska toho, že jako celek představují neutrální dopad jak pro složenou daňovou kvótu, tak pro daňovou kvótu v úzkém slova smyslu.

Jakékoli další zásahy do návrhu je samozřejmě možné diskutovat, ale s vědomím toho, že tato daňová kvóta by měla být uchována. Zdůvodnění toho, proč se domníváme, že daňová kvóta by měla být v současné době uchována - a to nejen krátkodobě, ale přinejmenším i střednědobě - je v pracovním materiálu koncepce daňové politiky vlády, který v současné době probíhá připomínkovým řízením a zároveň byl zaslán pro informaci do všech poslaneckých klubů. Rozpočtový výbor ji má k dispozici. Jsou tam vysvětleny podrobné důvody, které zdůvodňují tento návrh zákona v kontextu celkového pohledu na vývoj daňové a fiskální sféry českého hospodářství. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Závěrečné slovo zpravodaje pana poslance Kocourka.

 

Poslanec Martin Kocourek: V závěrečném slově bych chtěl potvrdit to, co jsem zde uváděl k jednotlivým návrhům. Zároveň bych reagoval na pana ministra. Souhlasím s tím, že návrh zákona o dani z příjmů a případné jeho dopady do veřejných rozpočtů by měly být zvažovány u dalších daňových zákonů, které se týkají spotřební daně a daně z přidané hodnoty. Nicméně, vážený pane ministře, bych doplnil ještě jeden daňový zákon, který do složené daňové kvóty také určitě přispěje, a to je zákon o obecních daních, kde je předpokládán větší příjem pro obce, to znamená určitý daňový dopad na subjekty, které jsou plátci obecních daní. Do této kvóty a vyvažování daňových dopadů jednotlivých zákonů bych ještě připojil zákon o obecních daních, abychom měli úplně jasno.

Jinak souhlasím s tím, co řekl pan ministr, a doporučuji, abychom všechny čtyři návrhy propustili do druhého čtení, a rozpočtový výbor si s nimi bude muset poradit. Jak říkám, je to spíše diskuse o parametrech, ne o žádných věcných problémových změnách v daňové soustavě.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji zpravodaji. Vzhledem k tomu, že ani v rozpravě, ani ve zprávě zpravodaje nebyly navrženy žádné návrhy k vrácení ani k zamítnutí, budeme se zabývat pouze přikázáním projednávání navrženým výborům.

Organizační výbor navrhl přikázat předložené návrhy k projednání rozpočtovému výboru. Jak návrhy pod bodem 44, tak návrhy pod bodem 45, 46, 47. Jsem přesto přesvědčen, že každý návrh musíme hlasovat samostatně. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh zákona - tisk 615 (bod 44) - byl přikázán rozpočtovému výboru, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Sděluji, že v hlasování pořadové číslo 74 z přítomných 176 poslanců bylo pro 158, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Má ještě někdo jiný návrh na přikázání? Není tomu tak. Končím tedy projednávání bodu 44.

 

Budeme se zabývat přikázáním návrhu pod bodem 45, to znamená návrh tisku 602. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Opět se táži, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat.

 

Kdo je pro, aby tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Sděluji, že v hlasování pořadové číslo 75 z přítomných 177 poslanců bylo pro 155, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že i tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Končím projednávání bodu 45.

 

Nyní se budeme věnovat přikázání návrhu pod bodem 46 - sněmovní tisk 603. Organizační výbor opět navrhl přikázat projednání tohoto návrhu zákona rozpočtovému výboru. Opět se táži, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat.

 

Kdo je pro, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Sděluji, že v hlasování pořadové číslo 76 z přítomných 177 poslanců bylo pro 156, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, a končím projednávání bodu 46.

 

V posledním hlasování se budeme věnovat bodu číslo 47 - sněmovní tisk 629. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh opět k projednání rozpočtovému výboru. Táži se, zda je jiný návrh na přikázání. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 77 z přítomných 177 poslanců bylo pro 159, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že i tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, a končím projednávání bodu 47.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP