(Jednání pokračovalo v 17.00 hodin.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, je 17 hodin, tedy čas, který je určen na ústní interpelace na členy vlády ČR.
První interpelace byla pana kolegy Libora Ambrozka na pana ministra vnitra Stanislava Grosse ve věci chování přednosty Okresního úřadu Klatovy ve věci Křemelné. Byl jsem informován od pana poslance, že svoji interpelaci stahuje, neboť chce využít možnosti podat na pana ministra vnitra interpelaci písemnou.
Druhým vylosovaným v pořadí je paní kolegyně Michaela Šojdrová, interpelovaným ministrem je ministr školství Eduard Zeman ve věci nedostatku finančních prostředků pro vysoké školy a důsledků na omezenou kapacitu vysokých škol. Paní kolegyně zatím není přítomna, já vyčkám několik málo vteřinek.
Takže klika cvakla, dveře letí, ale paní poslankyně do dveří nevchází. Je mi líto, ale na základě ustanovení o jednacím řádu nepřítomnému poslanci jeho pořadí propadá. Ale pan ministr školství se stále ještě má na co těšit, neboť třetím vylosovaným v pořadí je pan kolega Petr Mareš, interpelovaným ministrem ministr školství Eduard Zeman, a to ve věci středních škol. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Mareš: Děkuji, pane předsedající. Pánové ministři, vážené paní kolegyně, vážení pánové kolegové, má interpelace bude velice stručná. Bude sestávat ze tří otázek, které se vztahují k oznámení pana ministra, který nás včera poněkud zaskočil, a to je oznámení o tom, že ministerstvo školství se rozhodlo zrušit víceletá gymnázia.
Chci se pana ministra zeptat na následující. Za prvé, zda již existuje v tuto chvíli představa, jakým tempem bude tento zásah, tato změna ve struktuře našeho vzdělávacího systému probíhat. Za druhé, zda budou tento krok provázet také nějaké změny ve stávající podobě základní školy. A třetí otázka je tak trochu odborná, ale já doufám, že ji tato sněmovna unese. Byl bych rád, kdyby nám pan ministr mohl vysvětlit, jaký je z pedagogického hlediska rozdíl mezi systémem, kde vedle sebe funguje základní škola a víceleté gymnázium, a systémem, ve kterém existuje pouze základní škola, na které jsou však specializované studijní jazykové, matematické či jiné třídy, tak jak o tom pan ministr mluvil ve svém interview pro deník Mladá fronta Dnes. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer : Děkuji, pane poslanče.
Ještě do stenozáznamu omluva paní kolegyně Šojdrové. Její nepřítomnost byla způsobena jednáním podvýboru jejich výboru, tudíž nikoliv její nepozorností či pohybem mimo Poslaneckou sněmovnu. Paní poslankyně svoji ústní interpelaci převede na písemnou.
Slovo má pan ministr školství.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, nejprve bych malinko poopravil, že ministr oznámil, že ministerstvo rozhodlo. Ministr nic takového neoznámil a ministerstvo nerozhodlo. Jako obvykle je ta situace založena na mírném nedorozumění. To mírné nedorozumění spočívá v tom, že v rámci třetí etapy diskuse k národnímu programu rozvoje vzdělávání, tzv. Bílé knize, bylo navrženo jako jedno z témat řešení problémů mezi víceletými gymnázii a základními školami zrušení víceletých gymnázií.
Jak už tak bývá dobrým zvykem, je-li téma atraktivní, média se ho zmocní nejdéle hodinu potom, co se někde ozvalo, a samozřejmě z toho vyplynuly dotazy médií. Na ty jsem reagoval, jak jsem reagoval. Vysvětloval jsem, co vlastně je obsahem tohoto záměru. Čili byl bych rád, abychom si zde ujasnili: ministerstvo nerozhodlo a nemůže rozhodnout, protože tato věc, pokud vůbec k ní dojde, bude předmětem nového školského zákona, o kterém rozhodne tento Parlament. Čili ministerstvo to může pouze navrhnout. V dané chvíli to ministerstvo zatím ještě ani do zákona nenavrhlo, zatím to navrhlo jako diskusní téma pro Bílou knihu. Nicméně pokusím se i tak odpovědět na otázky, které zde byly zmíněny.
První otázka, jakým tempem by tato změna měla být prováděna. Vzhledem k tomu, že zatím žádné rozhodnutí tohoto typu jednoznačně nepadlo, byl deklarován pouze určitý koncepční záměr, tak samozřejmě nemůže existovat ani žádný harmonogram kroků. A jediné, co jsem k tomu vždy a všude sděloval, že celá věc se v žádném případě z hlediska toho, jak bude schválen zákon, odkdy bude platit a jak celá věc navazuje, nemůže začít odehrávat rychleji než tak, že by první primy, které by byly tlumeny, mohly být k 1. září 2002. To je jediná časová relevantní informace, která v tuto chvíli k tomu existuje. Čili nemůže to v žádném případě být dříve, může to být kdykoliv později podle toho, jak by se dotyčný záměr vyvinul. Ale znovu opakuji, v tuto chvíli je to záměr předložit toto jako diskusní téma pro třetí kolo debat o Bílé knize. A znovu opakuji: nejde o rozhodnutí ministerstva, rozhodovat bude Parlament nad zákonem.
K druhé otázce, zda se počítá se změnami na základní škole. Samozřejmě že ano. Tady bych rád k některým v novinách probíhajícím diskusím nebo komentářům, tak jak v posledních zejména dvou dnech zazněly, chtěl pana kolegu Mareše určitým způsobem upozornit na jednu zvláštnost. Jedním z nejvýraznějších opozičních mluvčích v oblasti školství je jeho stranický kolega pan Petr Matějů. Já jsem v této chvíli v mnoha těch příspěvcích napadán a do určité míry se k tomu postavili takto i někteří poslanci ve svých vyjádřeních - teď ovšem beru samozřejmě na vědomí, že to může být mediálně zkresleno - že chci zavádět opět šedou jednotnou školu stejnou pro všechny.
***