(18.00 hodin)

(pokračuje Pejřil)

Tato daň je nosným příjmem okresu Brno-venkov. Protože použití těchto finančních prostředků do konce roku 1999 již nebylo možné, staly se součástí fondu rezerv a rozvoje. Tímto opatřením byl narušen již předjednaný rozpočet s obcemi, neboť došlo ke snížení celkových příjmů na rok 2000. Na základě této skutečnosti byla provedena opětovná jednání o novém návrhu rozpočtu a obcím byla slíbena minimální částka ve výši 13,3 mil. Kč při rozdělení přebytků hospodaření. Celkový přebytek hospodaření činí 34,6 mil. Kč, takže rozdíl řádově 20 mil. Kč by byl použit stejně ve prospěch obcí, případně ve prospěch zřizovatelských organizací okresu.

Usnesením vlády č. 402 je však tato dohoda s obcemi nesplnitelná.

Dále musím konstatovat, že podle mnou získaných informací není usnesení vlády v souladu s § 28 odst. 12 zákona č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech, který stanoví, že přebytek v hospodaření okresního úřadu koncem roku nepropadá.

Moje otázka na pana ministra, který tady není, ale jehož odpověď dostanu písemně, zní: jakým způsobem bude korigováno usnesení vlády č. 402. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Jak už jsem řekl, máte ze zákona nárok do 30 dnů obdržet písemnou odpověď pana ministra na vaši interpelaci.

Dalším interpelujícím je pan poslanec Václav Brousek. Interpelovaným ministrem je ministr školství Eduard Zeman ve věci platnosti starých vyhlášek Ministerstva školství.

 

Poslanec Václav Brousek: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, chtěl bych vás upozornit na vyhlášku Ministerstva školství č. 130/80 o výchovném poradenství, která je stále platná a je zveřejněna jako platná na internetu na stránkách Ministerstva školství. Tato vyhláška je poplatná v době, ve které byla tvořena, a jsou v ní ustanovení, která nám dnes připadají úsměvná. Například v § 1 odst. 2 se praví: výchovné poradenství plní tyto úkoly: b) podílí se na komplexní péči socialistické společnosti o zdravý psychický a sociální vývoj dětí a mládeže. Podobných vyjádření je v této stále platné vyhlášce mnoho. Další je např. v § 3, kde se praví "okresní pedagogicko-psychologická poradna je zařízení okresního národního výboru".

Těmto ustanovením je možné se pousmát, ale paragrafu 7 odst. 4 se již smát nemůžeme. Tento zní: Souhlas zákonného zástupce není rovněž třeba, uloží-li vyšetření žáka obvodní národní výbor v řízení o zařazení dítěte do školy pro mládež vyžadující zvláštní péči." Toto ustanovení umožňuje násilné vyšetření dítěte bez souhlasu rodičů či zákonných zástupců. Je to ustanovení zneužitelné a je také v rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Vážený pane ministře, na otázku, proč tato vyhláška ještě platí, mi zajisté odpovíte, že platila i za minulých vlád a žádný ministr ji nezrušil. To je sice pravda, ale tyto bývalé ministry nemohu interpelovat. Vy jste ve vládě dva roky, a tato archaická vyhláška platí stále. Proto se, pane ministře, ptám, jak dlouho ještě bude tato vyhláška platit. Bude nová vyhláška o poradenství, a pokud ano, kdy asi vejde v platnost?

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Slovo má ministr školství.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, mám zde dlouhý seznam nařízení a vyhlášek, které ještě stále platí, a hluboce chápu kolegu Brouska. Problém je v tom, že ačkoliv jsem již dvakrát vydal nařízení, aby byla udělána inventura všech starých vyhlášek a nařízení, a na základě toho skutečně došlo k vyřazení značného množství těchto předpisů, tak o těch ostatních dostávám od svého úřadu informaci, že je zatím nelze vyřadit, protože musí být nahrazeny vyhláškami novými, a tyto nové vyhlášky nelze naroubovat na starý zákon, tedy že se čeká na zákon nový, který má být, jak už jsme o něm dnes mluvili, v průběhu letošního podzimu projednáván parlamentem.

Je mi líto, ale uspokojivější odpověď panu poslanci nejsem schopen dát.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Kolega Brousek má možnost položit doplňující dotaz.

 

Poslanec Václav Brousek: Děkuji za odpověď, pane ministře. Problém je v tom, že je mnoho starých vyhlášek, ale většinou jsou to vyhlášky, které jsou překonány nějakými zákony, nebo jsou úsměvné, ale nejsou škodlivé. Tady si troufnu říci, že § 7 odst. 4 je skutečně možné zneužít, a proto bych velmi chtěl znát alespoň přibližně termín, kdy tato vyhláška bude zrušena. Jak jsem se dozvěděl, asi hned tak nová nebude, protože se čeká na nový zákon. To je v pořádku, ale chtěl bych vědět, kdy bude zrušena tato, kde může dojít k vyšetření dítěte bez souhlasu jeho zákonných zástupců. Myslím si, že to není správné a že je to velmi zneužitelné.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pan ministr má možnost odpovědět.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Chápu obavy kolegy Brouska, ale domnívám se, že problém je ošetřen celou řadou jiných zákonů, zejména zákonem č. 564, který to v podstatě znemožňuje, a mimo jiné i Listinou základních práv a svobod, takže takový pokus by byl asi velmi snadno napadnutelný.

Veškeré dotyčné vyhlášky jsou zpracovávány souběžně se zákonem a budou souběžně s ním předloženy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Devátým vylosovaným v pořadí je pan kolega Pavel Kováčik, interpelovaným ministrem je ministr vnitra Stanislav Gross, a to ve věci ztráty mandátu zastupitele v Humpolci.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedající. Vážení kolegové, vážené kolegyně, vážený pozůstatku vlády, pane ministře, rád bych se vás otázal, jakým způsobem budou řešeny důsledky možného porušení zákona, ke kterému zřejmě došlo tím, že členem městského zastupitelstva v Humpolci se stal člověk, který dle materiálů, které jsem vám cestou pracovníků vašeho ministerstva postoupil, pozbyl ve městě Humpolec volitelnosti z důvodu nedostatku trvalého pobytu na území města.

Podle údajů, které mám k dispozici, je zastupitelstvo až dosud nečinné. Upozorňuji, že právě tento mandát tohoto člověka, čili sporný mandát, je rozhodující pro takové snížení počtu zastupitelů, kterým se snížení překročí o více než třetinu, a tím bude situace směřovat k vyhlášení nových voleb. Nečinnost zbytku zastupitelstva brání průchodu práva a vyhlášení nových voleb v Humpolci.

Chtěl bych se vás otázat:

Za prvé: Je možné, aby odvolání zastupitelstva proti rozhodnutí přednosty okresního úřadu, zcela účelové odvolání, mělo natolik odkladný účinek, aby celý proces byl na velmi dlouhou dobu fakticky znehybněn?

Za druhé: Jaké nástroje lze v tom případě použít pro vyslovení ztráty volitelnosti a zániku mandátu a v důsledku toho i pro vyhlášení nových voleb v Humpolci, a kdy tedy budou vyhlášeny nové volby podle § 57 odst. 1 písm. a) zákona č. 152/94 Sb?

Za třetí: Vzhledem k tomu, že situace není ojedinělá v naší republice, se ptám, zdali Ministerstvo vnitra připravuje návrh nějakého věcného řešení tohoto problému do zákona, takového řešení, které by podobné praktiky, jakých jsme svědky v Humpolci, vyloučilo.

Za vaši odpověď vám srdečně děkuji.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci. Řeknu snad něco ke genezi, aby s tím sněmovna byla seznámena. Jde o případ, kdy v poměrně krátkém termínu - doba časového intervalu není v tuto chvíli rozhodná - od 14. 12. 1999 do 3. 1. 2000 nastala v městě Humpolci situace, kdy jeden ze zastupitelů neměl v tomto období trvalý pobyt v tomto městě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP