(16.40 hodin)

(pokračuje Gross)

A tak mi dovolte, abych se ještě vyjádřil k jednomu návrhu, který se týká také rychlostních limitů, tj. aby v noční době byl v obcích zvýšen limit na 70 km za hodinu. Do roku 1989 byla v České republice taková úprava, že v obcích byl limit v noční době vyšší. Upozorňuji na to, že v té době jsme byli světovou raritou, která toto měla, kde to bylo takto uděláno.

V tomto směru bych upozornil na jednu věc. Je zcela prokazatelné podle statistických údajů, které nikdo nemůže zkreslovat, že nehody způsobené v nočních hodinách mají daleko závažnější následky než nehody způsobené v denní době. Řeknu vám jeden údaj. V nočních hodinách je způsobeno pouze něco málo přes 16 % dopravních nehod, ale na těchto 16 % připadá 42 % usmrcených osob. Je zcela evidentní, že následky dopravních nehod v nočních hodinách jsou dramaticky větší než v době denní. Je zcela evidentní, že zvýšení rychlostních limitů pro noční dobu by vedlo k ještě větší nerovnováze mezi následky v denní a noční době.

Snad úplně na závěr bych řekl, že v současné době se ve skandinávských státech, ve Švýcarsku a v některých spolkových zemích SRN vedou velice vážné diskuse o tom, že v obcích se ještě budou rychlostní limity snižovat. Takže i tady bychom tím trendem šli úplně opačným směrem.

Rozumím tomu, že zde dojde k nějakému rozhodnutí, které bude respektováno, ale bylo mou povinností na tyto věci upozornit, protože zákon se jmenuje - a jeho účelem je - zajištění pravidel, která zvýší bezpečnost na pozemních komunikacích. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Grossovi. S faktickou poznámkou pan poslanec Němec, připraví se pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, domníval jsem se, že už se nám podařilo převést tuto agendu z Ministerstva vnitra konečně jako ve všech civilizovaných zemích na Ministerstvo dopravy. Zdá se mi, že jsem se hluboce mýlil. To je všechno.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím pana poslance Sehoře, aby zůstal sedět, protože nyní má slovo ministr vnitra Stanislav Gross a s faktickou poznámkou potom pan poslanec Matulka.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Musím souhlasit s panem poslancem Němcem, že se hluboce mýlil, protože nad bezpečností silničního provozu podle zákonů České republiky dohlíží Policie České republiky. Tyto zákony nikdo nemění. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Faktická poznámka pana poslance Matulky, potom pana poslance Němce.

 

Poslanec Dalibor Matulka: Je škoda, že pan ministr vnitra mluvil přede mnou, protože já jsem se přihlásil, abych se ho na něco zeptal. Zaujal mě jeho údaj o tom, že následky dopravních nehod způsobených v noci jsou tragicky větší než ve dne. Ono je to logické. Každý řidič asi potvrdí, že v noci je větší nebezpečnost. Rád bych věděl - pokud by mohl údaj upřesnit - zda se jedná o skutečně tragické zvýšení zhoršení následků nehod, ale způsobených v obci. Protože o tom je pozměňovací návrh. Jestli mluvil skutečně o nehodách v obci, nebo mimo obec v nočních hodinách. To je velmi podstatný rozdíl.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ministr vnitra Stanislav Gross.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Údaj se týkal obecně následků všech nehod v nočních hodinách, ale největší počet usmrcených osob při dopravních nehodách je u těch, kdy dojde ke kolizi motorového vozidla s chodcem, nikoli s jiným vozidlem. Ke kolizím s chodci dochází nejvíce v obcích. Kdyby statistika byla rozdělena ještě do tohoto, nepochybně v obcích by následky byly dramaticky větší než mimo obce.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: S faktickou poznámkou pan poslanec Němec.

 

Poslanec Pavel Němec: Přestože Policie České republiky vykonává dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, momentálně projednáváme pravidla provozu na pozemních komunikacích. Myslím si, že to je věc, kdy pravidla by mělo stanovovat Ministerstvo dopravy.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní má slovo pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já bych chtěl upozornit na to, že jsem ve druhém čtení nedočetl jeden pozměňovací návrh, který se neobjevil v pozměňovacích návrzích v souhrnu. Pokusil bych se ho připomenout a byl bych rád, kdyby byl brán v potaz.

Moje pozměňovací návrhy jsou I1 - 6. Dovolil bych si nyní ještě jednou přečíst I7, a to k usnesení ÚPV bodu č. C27. V § 10 odstavec 2 nahradit poslední spojku "a" čárkou, na konci před tečkou vložit text: "a Celní správy podle zvláštního právního předpisu". V podstatě jde o to, že provozovatel vozidla nesmí mít vozidlo zaměnitelné jak s policií, tak také s Celní správou.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se dále někdo do rozpravy? Není tomu tak, rozpravu ve třetím čtení končím.

Pan ministr si přeje přednést závěrečné slovo, ale bylo mi avizováno, že poslanecký klub KDU-ČSL si přeje přestávku 30 minut před hlasováním.

Nyní tedy závěrečné slovo ministra dopravy.

 

 

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, několikrát tady zaznělo, že projednávaný zákon je především záležitostí Ministerstva dopravy a spojů, nikoli Ministerstva vnitra. Ano, je tomu nepochybně tak. Jedním z cílů tohoto návrhu zákona je zcivilnění celé této problematiky.

Upozorňuji ale na skutečnost, kterou sice všichni znáte, ale kterou jako byste nechtěli vnímat. Jsou to právě policisté, tedy zaměstnanci Ministerstva vnitra, kteří se bezprostředně setkávají s následky dopravních nehod na našich silnicích. Pokud někdo to číslo nezná, sděluji mu, že na našich silnicích každoročně zahyne přibližně 1 500 lidí. Málokterý zákon, který zde projednáváme, je tak bezprostředně spojen skutečně s životem a zdravím lidí. My zde většinou projednáváme zákony, které s tím souvisejí nepřímo, které ovlivňují sociální a jiné životní podmínky lidí, ekonomické záležitosti. Zde se dotýkáme přímo životů našich občanů. Uvědomme si to prosím. To je věc, které se nemůžeme vyhnout, kterou si musíme uvědomit, pokud chceme zodpovědně hlasovat o některých pozměňovacích návrzích.

Další argumentaci k tomu již nebudu uvádět. Jen bych poprosil ty, kteří budou v jednotlivých klubech řídit hlasování, aby věnovali pozornost např. tomu, že pozměňovací návrh ústavně právního výboru pod číslem C6 bych velmi nedoporučoval přijmout, byť je to ustanovení, které může někdo považovat za pouze deklaratorní, nic neříkající. V ustanovení § 3 odstavec 1 se říká, kdo se nemůže zúčastnit silničního provozu. Upozorňuji, že toto ustanovení - a zřejmě nikoli zbytečně - je ve všech obdobných zákonech, které máme k dispozici. Je to přibližně 20 různých zákonů v evropských zemích. Všude toto ustanovení je. Prosil bych, aby tento návrh podpořen nebyl. Nejde tam o žádné velké politikum, ale je to zřejmě ustanovení důležité.

Doufám, že rozprava byla již dostatečně široká. Doufám, že si všichni uvědomí validitu, váhu statistik, které zde byly citovány. To nejsou úvahy, že to může být tak či onak. Jsou to statistická čísla často za celou řadu let. Prosím, aby tyto skutečnosti byly při hlasování respektovány. Doufám, že se sněmovna v těchto záležitostech rozhodne tak, aby nehodovost na našich silnicích nerostla, ale aby se naopak snižovala. Děkuji vám za pozornost.

 

 

 

 

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Schlingovi. Pan zpravodaj si nepřeje přednést závěrečné slovo. Vyhlašuji tedy přestávku na žádost předsedy poslaneckého klubu KDU-ČSL do 17.20 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 16.50 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP