(12.10 hodin)

(pokračuje Grégr)

Jestliže tak učiní 14 dní před ukončením své mise, je to plácnutí do vody vypočítané na efekt. Pan Zieleniec už dneska není členem stejné strany jako pan Zahradil, ale myslím si, že škody, které se právě za jeho působení objevily v ekonomické diplomacii, teď musíme velice pracně napravovat. Domnívám se, že není důležité, co si myslí pan poslanec nebo pan exvelvyslanec o smlouvě, která je mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem zahraničních věcí. Důležité jsou výsledky, a jak pozitivně vnímá plnění nebo naplňování této smlouvy podnikatelská veřejnost a jak se tato činnost projevuje v růstu exportu a obchodních bilancí České republiky.

Chtěl bych snad jen zareagovat velice krátce - bohužel pan Kühnl už tady není - na jeho vystoupení. Je to můj předchůdce, byl ve dvou předchozích vládách a považoval bych za nekorektní, kdybych přešel na konfrontační rovinu, na konfrontační vystoupení. Hovořil o tom, že zpráva vlády, kterou přednesl pan premiér, připomíná zprávy ústředního výboru KSČ. Nevím, jak on by tedy svoji zprávu zformuloval, ale pak jistě i zpráva, kterou předkládá každoročně prezident Spojených států o stavu Unie, se nese v podobném duchu. Nevím, jestli by ji nazval, že je to zpráva připomínající zprávu ÚV KSČ. Mohl bych zalistovat ve zprávách kancléře Německé spolkové republiky, ale myslím si, že strukturace a charakter podané zprávy se nijak neliší od toho, co tady zcela konkrétně přednášel premiér české vlády.

Pan poslanec Kühnl se rovněž zmínil o utajování opatření vůči akciové společnosti Vítkovice, kdy jsme tuto společnost svým způsobem podrželi, aby nešla do konkursu. Myslím si, že to nebyl názor na prospěšnost tohoto kroku pouze sociální demokracie, ale další významné strany v této sněmovně. Ta operace byla utajena na jeden týden, aby nebyla zneužita některými věřiteli, těmi minimálními věřiteli, tak jak se stalo v některých případech, když příliš přišly ve známost připravované kroky, ať už se jednalo o ČKD a některé další. Po týdnu byla tato zpráva nebo tento proces odtajněn.

Pan poslanec Kühnl hovoří o velkém monopolu v české energetice. Domnívám se, že jelikož ČEZ dnes obhospodařuje 70 %, něco málo přes 70 %, nevím jestli je to 71 nebo 72 % trhu elektrickou energií v České republice, že se už nejedná zdaleka o monopol. Když se podíváme na liberalizaci, tak jak probíhá v Evropské unii, bohužel jsem si nevzal přehled, ale teď jsem ho několikrát prezentoval, je celá řada států, zemí Evropské unie, které s bídou nebo přesně naplňují uzanci Evropské unie, že v tomto období bude mít liberalizováno 30 % trhu. Myslím si, že pokud to již nenaplňujeme, tak se tam velice blížíme, i když to od nás zatím nikdo nepožaduje. Myslím si, že energetika je tak strategické odvětví, které bude rozhodovat velice významně o pozici České republiky do budoucna, o velkém segmentu v oblasti sociální, takže česká energetika na toto období musí být plně připravena a tak to také vnímá Evropská unie. Myslím si, že kroky, které děláme, jsou kroky, které zajistí, aby do plné liberalizace, do postupné liberalizace a nakonec plné liberalizace vstoupila česká energetika plně připravena, protože jinak by to mohlo způsobit kolaps celého národního hospodářství.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, mohl bych samozřejmě na tato témata hovořit velice dlouho, ale nechci vás dále unavovat. Podrobnější informace o výsledcích práce Ministerstva průmyslu a obchodu obsahuje předložená zpráva, takže vám chci pouze poděkovat za vaši pozornost. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane ministře. Slovo má pan ministr Kužvart, poté pan ministr Fencl.

 

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pokusím se být maximálně stručný.

Jedna z výhrad, na které teď budu odpovídat, se týkala toho, že předkládané nové zákony týkající se životního prostředí jdou ve svých požadavcích nad požadavky dané příslušnou legislativou Evropské unie. Je mi záhadou, o co se toto tvrzení opírá, protože jak nové zákony, tak novelizované předpisy, které úspěšně prošly oběma komorami Parlamentu, tak výrok výboru pro evropskou integraci byl vždy doporučující, souhlasný.

Zaznělo zde, že tato vláda funguje nekoncepčně. Chtěl bych upozornit, že po řadě let, kdy v této zemi chyběl například takový dokument, jako je surovinová politika, tak tyto dokumenty byly přijaty. Další koncepční materiály, jako například dopravní politika a další, byly na rozdíl od praxe let minulých podrobeny v souladu s legislativou, která v této zemi platí od roku 1972, procesu posuzování vlivu na životní prostředí. Chtěl bych konstatovat, že právě za předchozích vlád v rozporu s legislativou tehdy platnou docházelo k tomu, že tato země byla zapůjčována často velmi zvláštním zahraničním subjektům. Teprve tato vláda se v minulém roce svým usnesením jasně vyjádřila k takovým problémům, které jsou velmi citlivé pro obce, jako je například průzkum či těžba zlata. Nevím, který politický subjekt by si přál, aby tuto zemi postihlo obdobné neštěstí jako Rumunsko s kyanidovou katastrofou na počátku tohoto roku.

Co se týče různých koncepcí a programů, teprve za funkční období této vlády se rozběhl státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů. Teprve tato vláda schválila národní program čistší produkce. Chtěl bych konstatovat, že i v legislativě nedávno přijaté, tento týden, v novele zákona o geologických pracích, tak právě tato vládní novela realizovala právo obcí, aby se mohly účastnit na rozhodování o své budoucnosti. Právě to je dosti výrazný rozdíl oproti obdobím minulým, kdy obcím byla tato možnost upírána, aby se účastnily správních řízení při povolování geologických průzkumných prací.

Možná na závěr - je důležité pro hodnocení kohokoliv mít určitou zpětnou vazbu, kvalitní, kvalifikovanou, to znamená například průzkumy veřejného mínění.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP