(19.10 hodin)

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, po poslanci Paynovi obrátím vaši pozornost zpět ke školství a slibuji, že budu daleko stručnější než můj předřečník.

Zpráva vlády v oblasti vzdělávání odráží dosavadní činnost resortu, kterou bych hodnotila jako stagnující a žijící ze setrvačnosti. Žádné velké prohry, ale také žádné velké výhry. Protože zpráva nezmiňuje návrh na zrušení víceletých gymnázií, pak také, dalo by se očekávat, ani nevzbudí velkou pozornost zde ve sněmovně, a přesto je, domnívám se, zásadní důvod k probuzení zájmu a tím je příslib premiéra, že již v příštím roce se stane školství rozpočtovou prioritou, a to znamená, že bychom měli očekávat nebývalý rozvoj tohoto resortu.

Já se ale musím v této chvíli ptát tváří v tvář této zprávě, podle které koncepce se tak stane. Zda to bude na základě koncepce Ministerstva školství do roku 2002, kterou vláda vzala pouze na vědomí, nebo to bude na základě čtyř hlavních cílů vlády v oblasti vzdělávání, nebo to bude na základě rozpracovaného národního programu vzdělávání, tzv. bílé knihy, nebo na základě neschváleného návrhu nového školského zákona, nebo na základě souboru opatření k zabezpečení funkčnosti školského systému, nebo se tak stane na základě odloženého a odbornou veřejností kritizovaného projektu státních maturit, nebo se tak má stát na základě nedokončeného projektu kariérního růstu učitele.

O tomto projektu jsme zde před chvílí během interpelací s panem ministrem Zemanem diskutovali. Tento projekt se zdá být zatím nerealizovatelný, a tak vláda v příštím roce nebude mít nastroj, jak motivovat další vzdělávání učitelů. A vzhledem k tomu, že letos klesly nenárokové složky na minimum, tak vláda bude mít možnost pouze minimálně využít této části mzdy na přilepšení na motivaci učitelů, které nemůže nahradit systémové opatření kariérního růstu.

Uvedla jsem zde sedm načatých a nedokončených, tedy nejistých cest. Nevím, kudy se bude ubírat rozvoj resortu, podle které koncepce, podle kterého zákona. Na jedné straně je zde tedy velký příslib vlády o prioritě a na druhé straně se zde otevírá cesta do neznáma. A to nepovažuji za povzbudivou vizi.

Nechci vést obecnou a nic neplodící kritiku. Pouze kritika by totiž ani, domnívám se, nebyla spravedlivá.

Je mi líto, že zpráva naopak neuvádí v činnosti resortu školství to, za co se rozhodně nemusí stydět, a to je pozitivní změna v činnosti České školní inspekce ve smyslu zvýšení kvalifikace inspektorů, rozpracování systému autoevalvace a dalších změn, které z České školní inspekce dělají účinný nástroj kontroly vzdělávání od mateřských škol až po vyšší odborné školy. Já se domnívám, že je škoda, že zpráva vlády se o tomto zlepšení vůbec nezmiňuje.

Vládě, potažmo Ministerstvu školství nelze upřít snahu, ale důležité jsou výsledky.V oblasti koncepční a legislativní nemohu považovat výsledky za uspokojivé. Kdyby tomu tak nebylo, pak bychom měli již dávno za sebou schválený návrh zákona o zrušení Fondu dětí a mládeže a nemuseli bychom jej s poslanci zcela předělávat, kdyby tomu tak nebylo, tak by školský zákon nemusel být zatím v nedohledu.

V této souvislosti je pro mne zásadní otázkou, proč neprošel návrh - myslím tím návrh zákona - poradním orgánem ministra, tedy radou pro vzdělávací politiku.

Zpráva vlády uvádí jediné dva školské zákony, které jsme za minulý rok schválili a jejichž kvalitu potvrzuje praxe. Byly to zákony vzešlé z poslanecké iniciativy, připravené a předložené poslanci nevládních stran. Je pravda, že oba byly přijaty velkou většinou, a tedy i vládními poslanci, ale proti jejich uvedení jako výsledku činnosti vlády se právem ohradili již mí předřečníci - kolega Bartoš a kolega Mareš.

Vážené kolegyně a kolegové, je mi líto, ale takovou zprávu o činnosti vlády, potažmo resortu, bohužel nemohu ani s lítostí vzít na vědomí, tak jak to navrhuje předseda Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Šojdrové, slovo má pan poslanec Stanislav Volák, připraví se paní poslankyně Alena Páralová.

 

Poslanec Stanislav Volák: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády. Jsem velmi rád, že je zde pan místopředseda vlády a ministr financí Mertlík, a velmi bych prosil, kdyby mohl chvíli dávat pozor, protože mu chci položit jednu otázku.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan ministr Mertlík sděluje že dává trvale pozor.

 

Poslanec Stanislav Volák: Já jsem myslel, že v tomto prostředí bude možné, abychom si rozumně popovídali.

O co jde? Problém spočívá v tom, že vzniká značná nerovnováha mezi růstem příjmů státního rozpočtu, které se od roku 1997 meziročně zvyšují zhruba o 5 %, a růstem sociálních výdajů, které od roku 1997 meziročně rostou zhruba o 9 %. Tato narůstající disproporce má pochopitelně svůj odraz ve vývoji kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí 313, ve vývoji závěrečného účtu této kapitoly. V roce 1997 byl na tomto závěrečném účtu přebytek 7,5 miliardy korun, v loňském roce, i když ve schváleném rozpočtu byl plánován přebytek ve výši 10,5 miliardy korun, nakonec tato kapitola skončila schodkem 6 miliard.

V letošním roce je v této kapitole plánován schodek ve výši 10 miliard, ale bohužel, zejména výdaje této kapitoly se opět vyvíjejí naprosto rozdílně od toho, jak schválený rozpočet předpokládal. Schválený rozpočet předpokládal, že výdaje porostou zhruba o 6,3 %, a rostou o více než 9 %. Jinými slovy, ve státním rozpočtu stále meziročně, a to velmi významně, rostou procentní výdaje kapitoly 313, tzn. sociální výdaje, ve vztahu k příjmům státního rozpočtu.

Například v roce 1995 tento poměr byl 40 % a letos už bude přes 50 %. Já se ptám pana ministra financí, protože to je jeho termín, z jeho materiálů, které se zabývají mandatorními výdaji, co bude dělat s touto sociální pastí, do které se podle mého soudu naprosto jednoznačně státní rozpočet dostává. Pokud i v příštích letech meziročně porostou sociální výdaje ve vztahu k příjmům stále o 2 %, tak se domnívám, že se můžeme naprosto rozloučit s tím, že budeme mít více peněz na školství, že budeme mít více peněz na armádu, na policii, protože pravděpodobně během několika let nám nezbude nic jiného, než platit jenom sociální výdaje.

Pan ministr financí ve svém materiálu, který se zabýval mandatorními výdaji, napsal, že je nezbytná reforma sociálních výdajů. Já se ptám, proč tato reforma nebyla ještě nastartována. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Volákovi. S faktickou poznámkou pan ministr Mertlík.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážení kolegové, dovolím si prostřednictvím předsedajícího samozřejmě odpovědět hned, abych to nezdržoval.

Otázky byly dvě. Jedna z nich zněla - co budu dělat se sociální pastí, do níž se dostává rozpočet, druhá zněla - proč nebyla nastartována sociální reforma. Odpovím nejprve na tu druhou. Nebyla nastartována proto, že se teprve připravuje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP