(14.20 hodin)

(pokračuje Buzková)

Žádnou zprávu o zpochybnění tohoto hlasování nemám. Konstatuji tedy, že návrh zákona byl zamítnut.

 

Dalším bodem je

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 709/ - prvé čtení

 

Úvodem vám oznamuji, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednávání tohoto návrhu o 40 dnů.

Z pověření vlády předložený návrh uvede její místopředseda a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova. (Hluk v sále.) Prosím o klid.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, podobný návrh zákona o účetnictví byl již jednou v tomto kalendářním roce, dokonce zcela nedávno, projednán Poslaneckou sněmovnou, a to jako sněmovní tisk č. 478. Tehdy, v červenci 2000, došlo k tomu, že byl velmi podrobně upraven celou řadou pozměňovacích návrhů v rámci druhého čtení a v hlasování o nich v rámci třetího čtení, nicméně poté byl v závěrečném hlasování jako celek zamítnut.

Důvodem pro to zřejmě byla především skutečnost, která se týkala sporného návrhu na změnu v pravidlech pro vedení jednoduchého účetnictví a jeho nahrazování účetnictvím podvojným. Tato kontroverzní skutečnost, která 4. července t. r. zřejmě způsobila zamítnutí tohoto návrhu, byla z návrhu odstraněna, stejně jako tam byly zapracovány veškeré pozměňovací návrhy, které měly kladnou odezvu v průběhu druhého čtení. Uvedený vládní návrh novely proto podle mého soudu je návrhem v principu nekontroverzním, technickým, směřujícím k zlepšení účetních standardů v české ekonomice a jejich přiblížení k účetním standardům mezinárodním a zavedení celé řady dalších podstatných věcí směřujících k tomu, aby rovněž české účetnictví věrně zobrazovalo skutečné ekonomické procesy.

Uvedený vládní návrh novely zákona o účetnictví zajišťuje v prvé řadě dosažení plné slučitelnosti zákona o účetnictví s komunitárním právem Evropských společenství, úmluvami či doporučeními OECD a dále zpřísnění a zpřesnění rozsahů a způsobů vedení účetnictví a jeho průkaznosti.

Dále si dovoluji vyjádřit, že v případě, že tento návrh nebude v dohledné době v České republice projednán a schválen, bude to mít některé negativní důsledky, především nedodržení či porušení závazků vyplývajících z mezinárodních smluv, zejména těch publikovaných v částce 2 z roku 1995 Sb., což je Evropská dohoda zakládající přidružení mezi Českou republikou na straně jedné a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé, a v částce 13 z roku 2000 Sb., Úmluva o boji proti podplácení zahraničních veřejných činitelů v mezinárodních podnikatelských transakcích. Také tyto věci jsou v tomto návrhu poprvé v našem právním řádu upraveny. Dále nesoulad či rozpor zákona o účetnictví s novelami obchodního zákoníku, zákona o cenných papírech, popř. i s dalšími normami soukromého práva, u kterých bylo předtím dosaženo souladnosti na úrovni předkládaných zákonů. Týká se to především otázek ustanovení účetních jednotek, přeměn obchodních společností nebo družstev a v této souvislosti jejich oceňování reálnou hodnotou, sestavování účetních závěrek a výročních práv, ověřování těchto dokumentů auditorem a jejich zveřejnění, dále nesoulad či rozpor zákona o účetnictví s již platnými zákony, a to zejména zákonem o obcích č. 189/2000 Sb., zákonem o krajích č. 129/2000 Sb., zákonem o okresních úřadech č. 147/2000 Sb., zákonem o rozpočtových pravidlech č. 218/2000 Sb., zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů č. 250/2000 Sb., zákonem o majetku České republiky a jejím vystupováním v právních vztazích č. 219/2000 Sb., popř. i s dalšími normami veřejného práva.

Dále mi dovolte upozornit na riziko nemožnosti včasného zpracování prováděcích vyhlášek a metodických českých účetních standardů nahrazujících dosavadní opatření ministerstva, a to i s ohledem na zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv. V tomto konkrétním případě jde o zvýšení právních jistot účetních jednotek a vykazovatelů u nás. A konečně jde o riziko nerovnoprávnosti písemné a technické formy účetních záznamů včetně jejich přenosů, v důsledku toho zejména neprůkaznost účetnictví vedeného v elektronické, optické a jiné technické formě účetních záznamů, kde je logická vazba na zákon o elektronickém podpisu, a některé další zákony.

Vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, doufám, že v tomto případě budete postupovat jinak, než tomu bylo v předcházejícím hlasování, kde byla zpochybněna norma zcela technická, a to způsobem, který, jak jsem si ověřil po konzultaci s odbornými pracovníky Ministerstva financí, nebyl založen na věcně správných argumentech.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu místopředsedovi Mertlíkovi. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Libor Ježek.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové. Vládní návrh zákona obsahuje i pozměňovací návrhy, které Poslanecká sněmovna schválila v rámci projednávání zamítnutého návrhu zákona o účetnictví na své červencové schůzi. Nicméně účinnost tohoto zákona je vzhledem k našemu legislativnímu procesu a vlastnímu obsahu zákona možná až od 1. ledna 2002. Vzhledem k vývoji účetních standardů a řady přijímaných souvisejících zákonů považuji v této chvíli za nadbytečné tento návrh zákona projednat, popř. schválit jeden rok před jeho účinností a v průběhu této doby přijímat jeho další novely. Považuji za rozumné tento návrh zamítnout, popř. vrátit předkladateli k dopracování, a vytvořit vládě prostor, aby v průběhu příštího roku mohla předložit návrh, který bude reagovat na aktuální stav ostatních právních norem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP