(14.30 hodin)

(pokračuje Ježek L.)

Nejnutnější novela tohoto zákona je obsažena v návrzích zákona o daních z příjmů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Ježkovi a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí jako první pan poslanec Libor Ježek.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, navrhuji zamítnutí tohoto sněmovního tisku. V případě, že můj návrh nebude přijat, navrhuji vrácení tohoto návrhu zákona předkladateli k dopracování.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím. Vzhledem k tomu, že v obecné rozpravě padl návrh na zamítnutí předloženého návrhu a alternativně návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, budeme o těchto návrzích po ukončení obecné rozpravy hlasovat. Já umožním všem poslancům, kteří se chtějí zúčastnit tohoto hlasování, aby mohli klidnějším krokem dojít do Poslanecké sněmovny, a za několik okamžiků budeme hlasovat. (Hlasy: Odhlásit!) Já vás na návrh z pléna všechny odhlašuji a prosím o novou registraci.

Myslím si, že všichni poslanci měli dostatek času, aby se dostavili do jednacího sálu. V tuto chvíli budeme hlasovat, a to nejprve o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu v hlasování pořadové číslo 76.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 76 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 76 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 178 vyslovilo 90 a 88 bylo proti.

 

Vzhledem ke zvýšenému zájmu o výsledek hlasování opět chvíli počkám.

Vzhledem k tomu, že hlasování není zpochybněno, mohu konstatovat, že návrh zákona byl zamítnut. (Reakce na permanentní hluk v sále: ) Prosím o klid.

 

Dalším bodem je

 

33.
Návrh poslanců Vladimíra Mlynáře, Zdeňka Švrčka a Jana Žižky na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 199/1994 Sb. , o zadávání veřejných zakázek,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 673/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 673/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Vladimír Mlynář. Současně prosím o ticho. (Poslanci nereagují.) Já prosím všechny diskutující poslance, aby přenesli své diskuse do kuloárů, skutečně nelze jednat v takovéto atmosféře. Ještě jednou žádám všechny diskutující poslance! Pane předkladateli, prosím, počkejte, myslím, že dokud neskončí diskuse ve sněmovně, není možno pokračovat.

 

Poslanec Vladimír Mlynář: Vážená paní předsedající, vážená vládo, předložený tisk 673 je velmi jednoduchá novela zákona o zadávání veřejných zakázek. Tento zákon, jak si možná někteří vzpomínáte, jsme před časem poměrně velkou a rozsáhlou novelou novelizovali a mezi jiným jsme také odsouhlasili změnu § 2 zákona, tedy vymezení okruhu firem a společností, kterých se zákon týká. Mezi jiným se také zákon po našem schválení týká provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí nebo provozovatelů telekomunikačních služeb. Nastala tedy velmi zvláštní situace, že soukromé firmy podnikající na telekomunikačním trhu, který je velmi tvrdě konkurenční, se musí na zakázky nad 18 milionů Kč řídit zákonem o zadávání veřejných zakázek, což v praxi přináší nepřeberné množství komplikací do jejich života. Za všechny jmenuji výběrové řízení pro stravenky pro zaměstnance Eurotelu, na které musí být od této chvíle pořádáno výběrové řízení.

Ve vládním návrhu zákona, který jsme takto schválili, byl příslušný paragraf zdůvodněn směrnicí Rady Evropy z roku 1993, která údajně má tuto věc upravovat tak, že i na oblast telekomunikačního trhu se má v Evropské unii zákon o zadávání veřejných zakázek vztahovat. Čtením, resp. překladem směrnice jsem spolu s dalšími předkladateli zjistil, že směrnice Evropské unie nic takového neříká, resp. ve svém článku 8 jednoznačně vyjímá ze svého režimu takové veřejné zakázky neboli úplatné smlouvy, které upravují nákup či poskytování telekomunikačních služeb, a to v případě, že je mohou na stejném území nabízet jiné subjekty za podstatně stejných podmínek, jinými slovy existuje-li konkurence. Z tohoto důvodu jsme připravili tuto jednoduchou novelu, která vypustí ze zákona o zadávání veřejných zakázek oblast telekomunikačních služeb.

Pro doplnění uvádím, že Rada Evropy, resp. Evropská komise v těchto dnech připravuje novelizaci směrnice, která má ze směrnice vypustit úplně celou oblast telekomunikací.

Ke stanovisku vlády, které je negativní s tradičním vysvětlením, že vláda sice uznává problematiku dané věci, ale připraví vlastní novelu, se zdržím komentáře. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Mlynářovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Plachý.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, poslanecký návrh zákona, kterým se mění zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, si klade za cíl vyjmout provozovatele veřejných telekomunikačních sítí a provozovatele telekomunikačních služeb z působnosti zákona o zadávání veřejných zakázek. Vláda ČR na jednání své schůze dne 26. července 2000 projednala a posoudila návrh zákona a vyjádřila s tímto návrhem nesouhlas, viz tisk 673/1.

Vážené dámy a pánové, dovolte mi krátký historický exkurz. Novela zákona o zadávání veřejných zakázek, která nabyla účinnosti dne 1. 6. 2000, zákon č. 28/2000 Sb., si podle důvodové zprávy kladla za cíl přiblížit tuzemskou právní úpravu předpisům Evropských společenství. Obávám se však, že implementovala nesprávně směrnici Rady č. 93/38, podle které postupují provozovatelé telekomunikačních sítí a provozovatelé telekomunikačních služeb v případě zakázky, kdy cena bez DPH přesáhne za a) 5 milionů ECU u prací, za b) 600 tisíc ECU u dodávek a služeb v telekomunikacích, za c) 400 tisíc ECU u dodávek a služeb v ostatních případech, zatímco novela zákona o zadávání veřejných zakázek podřídila režimu směrnice veškerou činnost provozovatelů, aniž by ji jakkoli rozčlenila.

Navíc se vláda ukázala být papežštější než papež, když nevzala v úvahu ani oznámení Komise Evropské unie ze dne 12. května 1999, kterým byl prakticky celý sektor telekomunikací včetně veřejných telefonních služeb vyňat z působnosti směrnice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP