(14.10 hodin)

(pokračuje Korbel)

Dále jsem prostudoval jednání hospodářského výboru a podvýboru -

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pane poslanče, nevím, jestli vás všichni kolegové i nekolegové poslouchají. Paní poslankyně Štěpová, prosím, jdete-li vyjednávat, jděte vyjednávat někam jinam. Prosím, aby se všichni posadili.

Zkuste ale také více nahlas, jinak vás nikdo nebude slyšet.

 

Poslanec Ladislav Korbel: Prostudoval jsem jednání hospodářského výboru a podvýboru a pouze u podvýboru pro podnikání z 18. května jsem se setkal s konkrétním rozborem situace. Protože jsem již minule podrobně analyzoval situaci, seznámím sněmovnu se zásadními problémy, které ovlivňují ekonomiku této země.

Nyní bych přednesl návrh usnesení k návrhu na zřízení dočasné komise Poslanecké sněmovny pro otázky vnitřního trhu.

Poslanecká sněmovna

1. zřizuje podle § 47 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, do konce třetího volebního období dočasnou komisi Poslanecké sněmovny pro otázky vnitřního trhu za účelem koordinovat přípravu legislativních prací (na?) vytvoření rovnocenných podmínek pro podnikatelské subjekty na vnitřním trhu v České republice,

2. určuje počet členů této komise na 9, a to 5 poslanců, 1 zástupce Ministerstva financí, 1 zástupce Ministerstva průmyslu a obchodu, 1 zástupce Ministerstva spravedlnosti a 1 zástupce Ministerstva vnitra,

3. stanoví, že uvedená komise bude volena většinovým způsobem.

Zdůvodnění této mé žádosti je, že se jedná o vysoce organizovanou nelegální obchodní činnost, která ve svých důsledcích významně poškozuje stát, spotřebitele a následně výrobce i prodejce. Z původního typického tzv. stánkového prodeje dnes tato činnost přešla do ovládnutí distribučních uzlů, zahájila průnik do tzv. kamenných obchodů a nezbytně musí zahájit získání mocenských pozic pro udržení legalizace majetku. Signály některých orgánů státu přitom svědčí o propojení těchto nestandardních obchodních praktik s legalizací peněz z trestné činnosti.

Konkrétní způsoby a dopady: základní činností, která se provádí, je především dovoz podhodnoceného zboží, dovoz textilu jako odpadu a následný prodej, prodej ze stánků, prodej plagiátů. Dopad na stát má především únik cla, daně a daně z příjmů. Na spotřebitele to má dopad: omezení čerpání, hygienické riziko, nelze uplatnit záruku, ohrožení života a někdy i zdraví a majetku.

Obecně přitom platí, že použitý systém obchodování má pro organizátory řadu výhod. Především jde o operativní přesun obchodů do míst s malým rizikem a z míst ohrožených kontrolními orgány. Dále je to snadná motivace orgánů samosprávy, kdy příjmy obecních rozpočtů jsou dotovány organizátory činnosti, zatímco zdroje pro obec ze státního rozpočtu jsou v důsledku daňových úniků omezovány. Dále je to naprostá absence řádných dokladů o průběhu podnikání a správnosti přiznání daně z příjmů a daně z přidané hodnoty. Je to naprostá cenová výhoda proti korektním podnikatelům, která v možných únicích reprezentuje nejméně 50 % v ceně zboží. Tento dumping je neřešitelný formou úspory ostatních nákladů u našich výrobců. Dále je to možnost používání cesty k legalizaci příjmů z trestné činnosti. Obecné důsledky této činnosti jsou především únik daně z příjmů, DPH a výběru cel, dumpingové působení na korektní výrobce, obchodníky a dovozce, které vede k zániku jejich podnikatelských subjektů.

Dále je to negativní dopad na obyvatelstvo, a to zejména nemožnost adresně uplatnit reklamaci, rizika hygienická, bezpečnostní, kvalitativní a ztráty pracovních příležitostí. Dále je to omezení příjmů a výdajů souběžně ze státního rozpočtu, růst bohatství a následné moci v procesu nekorektního dovozu a prodeje, který vede mimo jiné ke korupci a následnému ovlivňování orgánů státní správy i samosprávy.

S rostoucím objemem obratu zřejmě propojení nekorektních dovozů a prodejů spotřebního zboží je spojeno i s legalizací peněz z trestné činnosti a z nelegální činnosti. Dále je to ohrožení pozice České republiky v mezinárodním obchodu.

V kvalifikaci přímých ztrát jsem uváděl, že se může jednat řádově v desítkách miliard korun. Je to jak na daních a clu, tak na tržbách tuzemských podnikatelů.

Návrhem postupu je seznámit se se základním problémem, který brzdí rychlost a tím účinnost řešených poznaných nekorektností obchodování. Je nízká informační propojenost mezi orgány státní správy a podnikatelskými svazy. Ke škodě věci je i odmítání spolupráce mezi orgány státní správy a podnikatelskými svazy, a to i v programech, kde je motivace obou stran shodná.

S ohledem na závažnost výše ztrát státního rozpočtu a vzhledem k riziku vstupu organizátorů do mocenských struktur je maximálně žádoucí sledovat účinnost práce státních orgánů a platné legislativy i ze strany Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Parlamentní komise je z uvedeného hlediska optimálním nástrojem, který může využít schopnost a zázemí státních orgánů, poslanců i podnikatelských svazů při analýze situace a jejích důsledků, při navrhování systémových opatření, při realizaci rozhodnutí Poslanecké sněmovny a státní správy a vyhodnocování účinnosti vybraných opatření. Nejvýznamnější předností této formy je průřezové propojení činnosti a výstupu resortů, odstraňování legislativních bariér, kontrola nad účinností opatření a motivace ke spolupráci všech složek a vyhodnocování potlačování politických rizik vyplývajících z dnešního stavu.

Náměty na odstranění jsem předložil souběžně s touto žádostí. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu navrhovateli. Znovu prosím o skončení kuloárových rozhovorů zde v tomto sále.

Do diskuse se přihlásil pan poslanec Karel Vymětal.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP