(16.30 hodin)

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám písemně přihlášeného poslance Milana Urbana.

 

Poslanec Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já jsem se rozhodl v obecné rozpravě avizovat a zdůvodnit pozměňovací návrh, který předložím v podrobné rozpravě.

V loňském roce byl schválen zákon č. 168/99 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, který měl mimo jiné vytvořit konkurenční prostředí na tomto trhu. V závěru roku 2000 je myslím poměrně zcela zjevné, že prostředí na trhu pojištění odpovědnosti má ke konkurenčnímu daleko. Myslím, že to výmluvně dokumentuje postup pojišťoven, který směřuje k plošnému zvýšení cen a který by se mohl nazývat i postupem kartelovým.

Na základě toho jsme se společně s kolegou Sobotkou rozhodli podat pozměňovací návrh, který částečně takovýto postup pojišťoven koriguje. Návrh má dvě části. V první říká, že bude zvýhodněn řidič, který jezdil bez nehody, a to tím, že bude mít nárok na slevu pojistného ve výši minimálně 10 % až 15 % z ceny pojistného. Ve druhé části tohoto návrhu se říká, že strop pro maximální sazbu pojistného bude stanoven zákonem tak, jak je v současné době, ale lhůta, po kterou nebude možné tento strop překročit, bude prodloužena o dva roky.

V této chvíli děkuji. V podrobné rozpravě podám avizovaný pozměňovací návrh.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Jinou přihlášku do obecné rozpravy nemám. Obecnou rozpravu končím. Žádné návrhy v ní nezazněly.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které jsou písemně přihlášeni poslanci Pavel Suchánek, Jiří Havlíček, Eduard Vávra a Milan Urban. Prosím pana poslance Suchánka, aby se ujal slova.

 

(Výměna předsedajících.)

 

Poslanec Pavel Suchánek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, předložím tři pozměňovací návrhy, které se týkají historických vozidel, tzv. veteránů.

V § 2 se za odst. 3 vkládá nový odst. 4, který zní:

(4) Historickým vozidlem nebo sportovně historickým vozidlem (dále jen historické vozidlo) je vozidlo, kterému byl Ministerstvem dopravy a spojů vydán na základě mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána, registrační průkaz historického vozidla a kterému byla ministerstvem vydána zvláštní registrační značka pro historické vozidlo.

Dosavadní odstavce 4 až 12 v tomto § se označí jako odst. 5 až 13.

V § 36 odst. 3: Historické vozidlo lze provozovat na pozemních komunikacích jen na základě registračního průkazu historického vozidla a se zvláštní registrační značkou pro historické vozidlo. Sportovní vozidlo lze provozovat jen na základě povolení vydaného ministerstvem. Způsob a podmínky registrace a další podrobnosti o provozu historického sportovního vozidla stanoví prováděcí právní předpis.

V § 80 odst. 2 se za písm. g) vkládá nové písmeno h), které zní: vydává registrační průkazy historického vozidla a vydává zvláštní registrační značku historického vozidla.

Dosavadní písmena h) až p) se označují jako písmena i) až r).

Odůvodnění. Pozměňovacími návrhy se zpřesňuje právní režim provozu silničních veteránů, kterých jsou dnes v České republice zhruba 3 tisíce. Přesné vymezení, co je historickým vozidlem, stanoví mezinárodní úmluvy FIA a FIM a vnitrostátní úprava na tyto úmluvy navazuje. Výkon státní správy je centralizován na Ministerstvu dopravy a spojů, v čemž je respektována konstrukce vládního návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Suchánkovi. Slovo má pan poslanec Jiří Havlíček, připraví se pan poslanec Eduard Vávra.

 

Poslanec Jiří Havlíček: Paní předsedající, dámy a pánové, já podám dva pozměňovací návrhy a současně je odůvodním.

Do § 13 doplnit odst. 3 a 4, které znějí:

(3) V případě podle odst. 1 písm. a) nebo písm. c) okresní úřad na žádost vlastníka silničního motorového vozidla a přípojného vozidla o dočasném vyřazení silničního vozidla z provozu na pozemních komunikacích na dobu nejdéle 12 kalendářních měsíců - v takovém případě je vlastník silničního vozidla povinen spolu se žádostí odevzdat okresnímu úřadu osvědčení o registraci silničního vozidla, tabulku s přidělenou registrační značkou a předložit technický průkaz silničního vozidla k vyznačení záznamu o jeho vyřazení z provozu na pozemních komunikacích. Okresní úřad do registru silničních vozidel zapíše údaj o počátku a konci doby, během níž je silniční vozidlo vyřazeno z provozu na pozemních komunikacích.

(4) Nejpozději před uplynutím doby dočasného vyřazení silničního vozidla je jeho vlastník povinen okresnímu úřadu doložit splnění podmínek pro provoz vozidla na pozemních komunikacích. Dnem splnění těchto podmínek okresní úřad vlastníkovi vozidla vrátí osvědčení o registraci silničního vozidla a tabulku s přidělenou značkou a tyto skutečnosti vyznačí v registru vozidel. V případě marného uplynutí doby dočasného vyřazení silničního vozidla okresní úřad rozhodne o vyřazení silničního vozidla z registru.

Odůvodnění. Registrace vozidel podle vládního návrhu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - projednávaný sněmovní tisk 666 - je navržena tak, že na straně jedné zápisem vozidla do registru silničních vozidel vzniká právo provozu vozidla na pozemních komunikacích, na straně druhé v případě byť přechodného nesplnění podmínek stanovených pro provoz vozidla na pozemních komunikacích dojde k vyřazení vozidla z registru včetně výmazu údajů o vozidle z registru. Opětovné zprovoznění vozidla je spojeno s celou procedurou vzetí vozidla do registru, jako kdyby se jednalo o vozidlo dříve neprovozované. Návrh zákona neobsahuje vůbec možnost dočasného vyřazení vozidla z provozu při jeho zachování v registru.

Popsaný stav by měl za následek následující skutečnosti. V případě dopravních nehod, kdy dochází k poškození vozidel, která ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, dojde-li k odebrání osvědčení o registraci, dosud osvědčení o technickém průkazu, dojde také k vyřazení vozidla z registru. Po opravě vozidla pak bude nutné absolvovat celé řízení o registraci vozidla. Vozidlu bude přidělena nová státní poznávací značka a bude muset být zaplacen příslušný správní poplatek za registraci vozidla.

Dopady jsou tady na pojistném, v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, dochází také ke změně SPZ, a to se rovná také změně údajů v pojistné smlouvě, která však nebude pojistníky pojistitelům hlášena, takže údaje v databázi pojistitelů a České pojišťovací kanceláře se budou ještě více lišit od registru vozidel. Registrační poplatky se stanou součástí pojistných plnění v pojištění odpovědnosti z provozu vozidel. V případě sezónně užívaných vozidel, např. motocykly, obytné automobily, obytné přívěsy, odpadne možnost depozitu osvědčení o registru a odevzdání SPZ po dobu neprovozování vozidla. V případě aktivace provozu vozidla bude nutné absolvovat celé řízení o registraci vozidla.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP