(16.40 hodin)

(pokračuje Havlíček)

V praxi tak na straně jedné dojde k zániku pojištění odpovědnosti, ale na straně druhé nedojde k promítnutí změn v registru vozidel. Provozovatel vozidla se tak logicky bude vyhýbat plnění zákonných povinností, s nímž zákon splňuje nesmyslné právní následky. Tím ale dojde k tomu, že stoupne počet hlášení České kanceláře pojistitelů okresním úřadům podle § 15 zákona 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Evidence pojištění a jejich kontrolní mechanismy stanovené zákonem č. 168/1999 Sb. se tak ještě zkomplikují a nesrovnatelnosti mezi daty pojistitelů a daty registru vozidel se ještě prohloubí. Výmaz údajů o vozidle z registru vozidel pak ještě usnadní legalizaci odcizených vozidel, místo aby nová právní úprava toto nekalé jednání spíše komplikovala. Těmto zřetelným nevýhodám navrhované právní verze lze čelit implementací v řadě evropských zemí obvyklého institutu dočasného vyřazení vozidla z provozu při jeho zachování v registru.

To je první část, to jsou pozměňovací návrhy k § 13, a další doplnění v přechodných ustanoveních: v § 90 doplnit odst. 3, který zní: Práva a povinnosti Ministerstva vnitra podle § 15 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění zákona č. 307/1999 Sb., přechází ke dni účinnosti tohoto zákona na Ministerstvo dopravy a spojů.

Zdůvodnění: Ve vládním návrhu zákona absentuje přenesení specifických práv a povinností v oblasti evidence pojištění odpovědnosti z provozu z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy a spojů. Neřešení tohoto problému by ochromilo jinak funkčně kontrolní evidenční systém daný zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a mělo by za následek zvýšený výskyt nepojištěných vozidel v provozu na pozemních komunikacích se všemi z toho vyplývajícími negativními souvislostmi.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Havlíčkovi. Slovo má pan poslanec Eduard Vávra, připraví se pan poslanec Milan Urban.

 

Poslanec Eduard Vávra: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, mám několik pozměňovacích návrhů. První - § 4 odst. 4 písm. h) zní: výrobní číslo podvozku silničního motorového vozidla a připojeného vozidla, není-li, pak identifikační číslo silničního motorového vozidla a připojeného vozidla (VIN).

Další - § 13 odst. 1 písm. b) doplnit o slova "nebo bylo odcizeno".

Další - § 17 odst. 3 písm. e): za slovo "výroby" se doplňuje "u výrobců, kteří nevlastní ke dni účinnosti tohoto zákona systém jakosti a kontroly výroby do jednoho roku účinnosti tohoto zákona. K tomu vydají závazné prohlášení".

Krátké zdůvodnění: Je zde možná diskriminace těch, co ještě nebudou mít certifikaci ukončenou nebo zahájenou. Je jim třeba dát čas na zajištění certifikace a roční odhad dle mých zkušeností je na hranici možností.

Za další - § 19 odst. 3 se zrušuje.

§ 21 odst. 2 doplnit o větu: "Rozhodnutí ministerstvo provede do 30 dnů po oznámení změny."

Další - § 24 odst. 2 písm. b) doplnit o závorku: /viz § 17 odst. 2 písm. e)/. Je to vazba v případě souhlasu s § 17 odst. 3 písm. e).

Za další - § 26 odst. 1: v první větě nahradit slovo "dozor" slovem "dohled".

§ 28 odst. 3 se zrušuje.

§ 41: konec věty upravit takto: "měření emisí, jeden měsíc před ukončením platnosti technické prohlídky".

§ 45 odst. 4 písm. a): doplnit o slova "jen v případě změny".

Za další - § 55 odst. 2 písm. f) a § 64 odst. 2 písm. d): zkrátit termín 6 měsíců na 3 měsíce.

A za poslední - § 93: Za dobu účinnosti doplnit větu: "S výjimkou § 27 odst. 2 a 3 a § 34 odst. 3 písm. e), které nabývají účinnosti dnem vstupu ČR do EU.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Vávrovi. Slovo má pan poslanec Milan Urban, připraví se pan poslanec Kapoun.

 

Poslanec Milan Urban: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně a kolegové, přednesu avizovaný pozměňovací návrh, který zní:

Část desátá, změna zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, ve znění pozdějších předpisů, čl. 1. Zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, ve znění zákona č. 307/1999 Sb., se mění takto:

Za prvé v § 3 se v odst. 6 slova " po dobu nejbližších tří let" nahrazují slovy "po dobu nejbližších pěti let".

Za druhé v § 3 odst. 7 nově zní: "V případě beznehodovostního průběhu je pojistitel povinen pojistníkovi snížit po jednom roce pojistné o 5 % pod hranici minimálního pojistného, po dvou letech nejméně o 10 %, nejvýše však o 15 % pod hranici minimálního pojistného."

To je vše, děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Urbanovi, slovo má pan poslanec Miroslav Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, chtěl bych načíst pozměňovací návrh podmíněný k návrhům o posunutí účinnosti těch dvou silničních zákonů, a to tak, aby pokud projdou - zákon o podmínkách provozu na pozemních komunikacích v § 93 -, došlo ke změně, a to tak, že účinnost bude dnem 1. ledna 2002.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Havlíček, potom pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Jiří Havlíček: Paní předsedající, dámy a pánové, moje faktická poznámka je k návrhu pana poslance Urbana.

On zde navrhl novelu zákona 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Já samozřejmě nemám nic proti návrhu, který vznesl, ale bral bych za férové, čestné, otevřené, jestliže chce bonus ve výši deseti, patnácti procent v následujících dvou letech, tak také by měl říci, kde ty pojišťovny na ten bonus vezmou. A měl by zavést systém tzv. malusu. Jestliže tam je výběr pojistného a ty pojišťovny za sebou táhnou dluh z minulých let, kdy vláda jim to předala podle tohoto zákona, včetně toho dluhu, tak by tento dluh buď měla vláda sanovat svou garancí, jak to bylo u České pojišťovny, anebo měl by být zaveden v pozměňovacím návrhu malus, aby ti, kteří způsobují ty škody, těch 20 % řidičů, tuto náhradu, zase těch deset, patnáct procent, doplatili. To bych považoval za férové. Jinak toto je jenom populistický návrh.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan poslanec Sehoř má slovo.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mně, abych také načetl několik pozměňovacích návrhů.

Za prvé bych chtěl změnit text bodu 58 hospodářského výboru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP