(12.30 hodin)

(pokračuje Tlustý)

Deficit u sociálního zabezpečení se za první tři čtvrtletí podařilo naplnit vládě oproti původnímu plánu na 117 %, a co je zejména varující, plánované záporné saldo neboli deficit důchodového účtu dokonce za první tři čtvrtletí vláda nejenom splnila celoroční plán, ale ještě ho o 5 % předstihla. Jinými slovy, deficit důchodového účtu vláda předstihla na úroveň 140 % plánu na letošní rok.

Myslím, že tyto tři údaje naznačují, s jakými potížemi se plnění rozpočtu v letošním roce setkává, a hlavně naznačují, jaké údaje může Poslanecká sněmovna očekávat při schvalování státního závěrečného účtu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Zahajuji všeobecnou rozpravu, kterou v tuto chvíli končím.

Zahajuji projednávání dalšího bodu, kterým je 74 - Zpráva vlády o pokladním plnění státního rozpočtu České republiky za 1. až 3. čtvrtletí 2000, sněmovní tisk 769. I tuto zprávu by měl uvést místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, který tak učinil ve svém úvodním vystoupení.

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo rozdáno jako sněmovní tisk 769/2. Zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 769/1.

Pokud se nepletu, pan poslanec Tlustý ale ještě tak neučinil, že by se vyjádřil k této zprávě. - Ale už se vyjádřil, takže se mu omlouvám, že jsem nedostatečně sledoval jeho dozajista brilantní řečnické vystoupení.

Zahajuji sloučenou všeobecnou rozpravu k oběma bodům a mám zde první a zatím jedinou písemnou přihlášku, kterou je přihláška pana poslance Jaroslava Gongola, kterému uděluji slovo. Prosím.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, i já pokládám za účelné spojení rozpravy k oběma bodům. Dokonce pokládám za účelné již předchozí rozhodnutí této sněmovny, že budeme za první až třetí čtvrtletí předkládat Poslanecké sněmovně jen pokladní plnění. Podle mého názoru však není vůbec správné, když tak malá pozornost je sněmovnou věnována tomuto materiálu, který zde nyní předkládáme, tj. Zprávě vlády o plnění státního rozpočtu ČR za 1. pololetí 2000.

Před několika málo dny tato sněmovna se velice kriticky zabývala státním rozpočtem na rok 2001. V médiích se spekulovalo o tom, kdo rozpočet podpoří, zda je to dobrý rozpočet či nikoliv a zda je dodržen dodatek opoziční smlouvy o 20 miliardách Kč deficitu, který bude této vládě tolerován jejím silnějším partnerem. Nakonec to je 49 mld. Kč, ale našlo se vysvětlení, že 20 mld. na tento deficit půjde z výnosů privatizace.

Je ještě dobře, že i po jedenácti letech rozkrádání národního majetku, největších loupeží pomocí kuponové privatizace, tunelování apod. je ještě co prodávat, i když pod cenou, ale hlavně že z toho nějaký příjem bude.

Proč to zde říkám, když projednáváme zprávu vlády o plnění státního rozpočtu za 1. pololetí a pokladní plnění za 1. až 3. čtvrtletí? Je to zcela logické. Chci totiž upozornit na zcela nepochopitelné jednání této sněmovny, která se vždy vybouří při projednávání státního rozpočtu, neboť je to mediálně přitažlivé nejen pro jednotlivé poslance, ale i pro jednotlivé politické strany. Jsem přesvědčen o tom, že smysl předkládání skutečného plnění státního rozpočtu, kterým úkoluje Poslanecká sněmovna vládu, byl právě v tom, že chtěla zdůraznit kontrolu toho, jak vláda plní to, co Poslanecká sněmovna schválila. Soudě podle dosavadních zkušeností při projednávání tohoto bodu Poslanecká sněmovna se tedy vyčerpala při slovních ekvilibristikách při schvalování rozpočtu, ale o jeho skutečné plnění již nemá zájem.

Nechám na posouzení každého z vás, co je pro vývoj ekonomiky této země důležitější.

O tom, že Poslanecká sněmovna nemá důvod souhlasit se Zprávou vlády o plnění státního rozpočtu za 1. pololetí 2000, jak nám vláda doporučuje, uvedu jen stručně některé důvody.

Schválený státní rozpočet na rok 2000 předpokládal deficit ve výši 35,2 mld. Kč. Později přijatými rozpočtovými opatřeními byly pak příjmy a výdaje zvýšeny o 4,6 mld. Kč při nezměněném deficitu. Jestliže celkový výsledek hospodaření státního rozpočtu za 1. pololetí činil 4,9 mld. Kč oproti upravenému státnímu rozpočtu, pak za 1. - 9. měsíc již činil dokonce 17,3 mld. Kč a ve srovnání s rokem minulým, jak už zde řekl i zpravodaj rozpočtového výboru, je to výsledek horší o 8,7 mld. Kč. Pan ministr nás dokonce upozorňoval, že závěrečné měsíce t. r. budou asi horší a že bude překročen celkový schválený deficit státního rozpočtu za rok 2000.

Lze očekávat, že státní rozpočet na rok 2000 bude mít ve druhém pololetí vážné problémy v části příjmové, zejména nižším výběrem spotřebních daní za uhlovodíková paliva, v důsledku nižší spotřeby při růstu cen nafty a benzinu, ale i odpočtem za tzv. zelenou naftu, vrácením daně z převodu nemovitostí nebo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení.

Velmi vážná je situace v hospodaření rozpočtů okresních úřadů a obcí za první pololetí roku 2000. Původní schodek plánovaný na 1,4 mld. Kč se dle odhadu zvýší na 9,8 mld. Kč za celý rok. Je to dáno tím, že příjmy za prodej akcií distribučních společností z loňského roku se objeví ve výdajích letošního roku, a to přesto, že okresní úřady a obce za první pololetí skončily s převahou příjmů nad výdaji ve výši 1 mld. Kč.

Dluh veřejných rozpočtů za tento rok se očekává dokonce - a to je řekl bych katastrofální číslo - až 150 mld. Kč.

Pasivní bilance zahraničního obchodu je očekávána ve výši skoro 130 mld. Kč a proti určitému poklesu v minulých letech opět nebezpečně narůstá, a není zřejmě divu, že Česká národní banka je tedy v pozoru.

Za pozornost stojí i pohled na vývoj státního dluhu za první pololetí. Jestliže úhrnný státní dluh k 1. 1. 2000 činil 228,3 mld. Kč, pak k 30. 6. tento úhrn činil již 248 mld. Kč, což znamená nárůst o 19,7 mld. Kč.

I za této situace dochází k dalšímu nárůstu nedoplatků o dalších 18,8 mld. Kč, a to dokonce i na sociálním zabezpečení, kde se nedoplatek zvýšil o dalších 3,5 mld. Kč.

Ze všech těchto uvedených důvodů, ale našlo by se jich jistě i více, pokládám předložený návrh vlády, že Poslanecká sněmovna schvaluje zprávu vlády o plnění státního rozpočtu za 1. pololetí 2000, ale i návrh na odsouhlasení pokladního plnění státního rozpočtu za 1. až 3. čtvrtletí 2000, za nepodpořitelný. Ostatně předpokládám, že stejný názor budou mít i poslanci, kteří právě z těchto pohledů kritizovali státní rozpočet na rok 2000.

A ještě mi dovolte jedno doprovodné usnesení: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby učinila v závěru roku 2000 taková opatření, aby schválený státní rozpočet na rok 2000 Poslaneckou sněmovnou byl dodržen."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Ptám se, kdo se dále hlásí do sloučené všeobecné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, rozpravu tedy končím.

Zahajuji podrobnou rozpravu. A teď jsem vás chtěl, pane kolego, právě vyzvat, že podrobná rozprava je přesně tím prostorem, kdy byste měl přednést svůj návrh.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Ano, děkuji pane předsedající.

Doprovodné usnesení tedy zní: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby učinila v závěru roku 2000 taková opatření, aby schválený státní rozpočet na rok 2000 Poslaneckou sněmovnou byl dodržen."

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo se další hlásí do podrobné rozpravy? Nikdo, podrobnou rozpravu končím.

Chci se zeptat pana ministra, zda hodlá vystoupit či reagovat na rozpravu. Není to podmínkou, pane ministře. Ale pan ministr se hlásí.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jenom velmi stručně bych upřesnil to, co jsem možná neřekl zcela přesně, ale spíš bych si tipnul, že chyba byla na straně příjemce, což byl v tomto případě pan poslanec Gongol.

Říkal jsem ve svém úvodním vystoupení, že tím špatným obdobím z hlediska plnění příjmů státního rozpočtu bylo třetí čtvrtletí, nikoliv čtvrté. Naopak v současné době je situace v podstatě lepší a příjmy se vyvíjejí dobře. Čili neříkal jsem, že se v závěru roku zhoršuje hospodaření.

Co se týče navrženého doprovodného usnesení, chci jednoznačně říci, že vláda dělá vše pro to, aby dodržený rámec výdajů byl řádným způsobem hospodaření nepřekročen. Mimo jiné tím také odolává různým tlakům, které jsou tu a tam na vládu vyvíjeny, a to i v této Poslanecké sněmovně, i kolegy pana poslance Gongola, na kterou školu či jinou věc v jejich vlastních volebních obvodech by ještě nad rámec rozpočtu měla vláda dát peníze.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Vystoupí pan kolega Tlustý se závěrečným slovem.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Pane místopředsedo, dámy a pánové. Za prvé, avizoval jsem přednesení návrhu usnesení. K tisku 749 navrhuji sněmovně jménem rozpočtového výboru usnesení v tomto znění:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR bere na vědomí zprávu vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. pololetí r. 2000."

A k tisku 769 analogicky:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR bere na vědomí zprávu vlády o pokladním plnění státního rozpočtu ČR za 1. až 3. čtvrtletí 2000."

K tomu, co tady uvedl pan poslanec Gongol, chci říci, že ačkoliv s panem ministrem Mertlíkem zpravidla nesouhlasím a naše názory jsou rozdílné, považuji za nezbytné uvést, že všechny vlády po roce 1989 s většími či menšími úspěchy, s větší či menší rychlostí se snažily napravit hospodářské škody, které byly v této zemi napáchány za předchozích 40 let komunismu. (Potlesk.)

Klid, soudružky a soudruzi, dáváme to tedy po vás do pořádku. (Potlesk - oživení v sále.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Jestli jsem správně rozuměl panu kolegovi Tlustému, to poslední nebyl návrh usnesení, i když by možná stálo za to něco takového navrhnout.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP