(12.40 hodin)
(pokračuje Langer)
Pane kolego, to bylo závěrečné slovo zpravodaje. (Hlásí se několik poslanců KSČM.) V tuto chvíli může vystoupit pouze předseda klubu, omlouvám se, nikdo jiný nemůže. A ten zřejmě souhlasí s panem poslancem Tlustým.
Vážené kolegyně a kolegové, prosím, abyste se zaregistrovali svými identifikačními kartami, neboť jsem vás před chvíli odhlásil, a budeme hlasovat o navržených usneseních.
Nejprve rozhodneme o usnesení, které sněmovně navrhl rozpočtový výbor a které je součástí sněmovního tisku 749/2.
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 529 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Z přítomných 101 pro návrh 82, proti 16. Návrh byl přijat.
Pokud se nepletu, doprovodné usnesení bylo k oběma tiskům. Pane kolego, dovolíte, když nejprve odhlasujeme návrh usnesení k tisku 769 a potom nechám hlasovat o doprovodném usnesení? Domníváte se, že je možné nechat hlasovat jenom jednou o usnesení? (Souhlas.) Myslím, že ano, že si rozumíme.
Nyní rozhodneme hlasováním o návrhu usnesení, který sněmovně předložil taktéž rozpočtový výbor a který je součástí sněmovního tisku 769/1.
Zahájil jsem hlasování pořadovým číslem 530 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Z přítomných 105 pro návrh 83, proti 14. Návrh byl přijat.
A nyní rozhodneme o návrhu doprovodného usnesení předneseného panem poslancem Gongolem s tím, že bude-li přijato, je to usnesení, které je přijato k oběma sněmovním tiskům. Je námitka proti takovémuto postupu? Není námitka.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 531 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
Z přítomných 110 kolegyň a kolegů pro návrh 21, proti 53. Návrh nebyl přijat.
Tím končím projednávání těchto dvou bodů. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Dalším bodem je bod
75.
Analýza možností odpisu starého bloku daňových nedoplatků
/sněmovní tisk 756/
Prosím opět pana ministra Pavla Mertlíka, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Poslanecká sněmovna usnesením č. 962 ze dne 12. dubna t. r. požádala vládu, aby formou analýzy posoudila možnosti, jak odepsat starý blok daňových nedoplatků, a tuto analýzu předložila Poslanecké sněmovně do 30. září 2000. Vláda tento úkol splnila, byť - a za to se omlouvám - s malým zpožděním. Daný materiál schválila dne 4. října 2000 a poté jej odeslala do Poslanecké sněmovny.
Analytická část materiálu obsahuje rozbor vývoje daňových nedoplatků a jejich dobytnosti za Českou republiku k 31. květnu 2000. Pro její zpracování byly použity údaje z evidence Ministerstva financí vedené v rámci automatizovaného daňového a informačního systému ARIS a dále údaje územních finančních orgánů. Doplňující informace o aktuálním stavu daňových nedoplatků k 31. červenci 2000 jsou pak obsaženy v příloze č. 3. Poslední údaje k 31. říjnu 2000 ukazují, že stav daňových nedoplatků je přibližně na stejné úrovni jako v červenci t. r.
Analýza se podrobněji zabývá hodnocením dobytnosti daňových pohledávek u skupiny s objemem do 10 mil. Kč a dále s objemem nad 10 mil. Kč. Pozornost je soustředěna na posouzení možnosti odpisů starého bloku daňových pohledávek, tj. nedoplatků evidovaných daní staré daňové soustavy platné do 31. prosince 1992. Posouzeny jsou právní možnosti odpisu nedoplatků pro nedobytnost včetně procesních institutů, které mohou ovlivnit výši daňových nedoplatků celkem. K uvážení je zmíněna i varianta možnosti provedení plošného odpisu daňových nedoplatků pro nedobytnost.
S ohledem na doporučení rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR vznesené při pojednání materiálu Souhrn opatření ke snížení daňových nedoplatků na 24. schůzi Poslanecké sněmovny je rovněž do analýzy zahrnuta dílčí informace o možnostech přechodu na nový systém evidence daní.
***