(10.30 hodin)
(pokračuje Brožík)
Je nám všem jasné, o čem budeme hlasovat?
Je zde ještě požadavek na kontrolu výsledků hlasování. Nejsou námitky, takže můžeme pokračovat a budeme hlasovat o návrhu pana poslance Bartoše.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 50 z přítomných 181 poslanců pro 154, proti 10. Návrh byl přijat.
Zahajuji podrobnou rozpravu, do které jsou písemně přihlášeni pan poslance Krása a paní poslankyně Šojdrová, dále se hlásil pan poslanec Kučera st. Pokud pan poslanec Krása je, já na něj nevidím, prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dovolte, abych předložil jeden pozměňovací návrh k tisku 665/3. Za část první se vkládá nová část druhá, která zní:
Část druhá: "Změna zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky."
Bod 1: V § 1 odst. 3 se za slova "na vysokých školách" vkládají slova "a na veřejných vysokých školách". Odvolávka pod čarou č. 5 zní: Zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách.
Dále ve stejném odstavci na konci odstavce za slovem "senátem" se vypouští tečka a vkládají se slova: "vysoké školy a fakulty."
Konec pozměňovacího návrhu.
Dovolte, abych řekl několik odůvodňovacích slov k přednesenému pozměňovacímu návrhu. Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, tzv. lustrační zákon, se vztahuje na volené funkcionáře vysokých škol a na funkce schvalované akademickým senátem. Z ustanovení § 1 odst. 1 písm. f) a § 1 odst. 3 lustračního zákona vyplývá, že lustrační zákon se vztahuje na všechny vysoké školy, které jsou zároveň státními organizacemi. V zákoně č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, došlo k transformaci většiny státních vysokých škol na veřejné vysoké školy. Státními organizacemi tak v současné době jsou pouze vysoké školy vojenské a policejní. Novým právním zakotvením tzv. veřejných vysokých škol, které vysokoškolský zákon vyčleňuje z režimu státních organizací, byly tyto vysoké školy vyňaty z povinnosti podat žádost o vydání lustračního osvědčení dle ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 451/1991 Sb., neboť se nejedná o subjekty taxativně vymezené zákonem. To znamená, že veřejné vysoké školy nespadají pod režim tzv. lustračního zákona.
Domnívám se, že úmyslem zákonodárce bylo, aby tzv. lustrační zákon se obecně vztahoval na funkcionáře vysokých škol. V době přijetí zákona č. 451/1991 Sb. byly v České republice známy pouze státní vysoké školy a zákonodárce tehdy nemohl předvídat vývoj vysokých škol. Veřejné vysoké školy jsou finančně navázány na státní rozpočet, a tudíž je logické, aby z hlediska tzv. lustračního zákona měly stejný režim jako státní vysoké školy.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Hovořit bude paní kolegyně Šojdrová a připraví se pan poslanec Miloslav Kučera starší.
Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolím si přednést pozměňovací návrh k tisku 665/3, který jsme přijali za základ projednávání. Navrhuji tedy v bodě 5 ve druhé větě nahradit slova "ve výjimečných případech, vyžaduje-li to" slovy "v případech, kdy to vyžaduje". Celá věta tohoto ustanovení tedy bude znít: "V případech, kdy to vyžaduje charakter studijního programu, může být udělena akreditace magisterskému studijnímu programu, který nenavazuje na bakalářský studijní program. V tomto případě standardní doba studia je nejméně čtyři a nejvýše šest let."
Dovolte mi krátké zdůvodnění tohoto návrhu. Domnívám se, že předchozí věta jasně odpovídá na potřebu nově strukturovat studium. Cituji: "Magisterský studijní program navazuje na bakalářský studijní program." Další ustanovení o výjimečnosti, které navrhuji vypustit, považuji za částečně nadbytečné a částečně za rizikové z toho důvodu, aby se vysoké školy ve snaze vyhovět do roku 2003 novému zákonu neuchýlily k pouhé formální změně v rozdělení studijních programů. I touto drobnou úpravou, která nezmění podstatu návrhu, bychom vyhověli zejména představitelům veřejných vysokých škol, které nechtějí některé své dlouhé magisterské programy považovat za výjimky. Tato změna by tedy byla dalším vstřícným krokem a domnívám se, že stojí za to, bude-li znamenat větší míru přijatelnosti pro představitele veřejných vysokých škol.
Děkuji za podporu.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, paní poslankyně. Hovořit bude poslanec Miloslav Kučera starší a připraví se paní kolegyně Volfová.
Poslanec Miloslav Kučera st.: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, v podrobné rozpravě předkládám dva pozměňovací návrhy. Jeden se vztahuje k § 87 stávajícího vysokoškolského zákona. Pozměňovací návrh zní:
"V § 87 písm. q) se čárka nahrazuje tečkou a doplňuje se písm. r), které zní:
r): Uděluje věcné a finanční ocenění vynikajícím studentům, absolventům studia ve studijním programu a dalším osobám za mimořádné výsledky ve studiu a ve vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti."
Odůvodnění: My jsme v loňském roce přijali zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, jehož § 49 odst. 6 stanoví, že - cituji - organizační složka státu může vynakládat peněžní prostředky na peněžní a věcná ocenění pouze v případě, stanoví-li tak právní předpis. Před nabytím účinnosti tohoto zákona byly ceny ministra pro nejlepší studenty, absolventy studia ve studijních programech, udělovány na základě statutu vydaného ministrem školství, mládeže a tělovýchovy. Dosavadní dva ročníky udělování těchto cen jednoznačně prokázaly užitečnost a účelnost tradice oceňování vynikajících a nadějných mladých osobností za mimořádné výsledky ve studiu a ve vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti. Podle našeho názoru je žádoucí, aby tato každoroční, již zavedená ocenění byla udělována bez přerušení i v dalších letech, což samotný statut této ceny bez síly právního předpisu nyní neumožňuje. Proto je nutné vložit výše uvedené základní ustanovení do zákona, přičemž zákon o vysokých školách je podle našeho názoru pro navrhovanou legislativní úpravu věcně příslušející.
***