(14.10 hodin)

(pokračuje Emmerová)

Dokonce demokracie provázená recesí je krásná věc. Musí však být spojena s odpovědností. A tu v tomto případě jaksi postrádám.

A na závěr - odborníci jasně dokladují, že trasa KUO má řadu nevýhod. Především však nebude dříve realizovatelná než trasa SUK2, dále pak bude mít špatný vliv na ovzduší Plzně, poněvadž je městu blíže, dokonce jej kus ukrajuje a brání dalšímu růstu města v tomto směru.

Na mé zahradě mně nezáleží, jen bych už konečně ráda věděla, v jakém je postavení, abych ji mohla prodat konečně se všemi korektními informacemi. Tak jsem prostě zvyklá jednat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Emmerové. Slovo má pan poslanec Libor Ambrozek, připraví se pan poslanec Josef Hojdar.

 

Poslanec Libor Ambrozek: Vážená paní předsedající, části vlády, kolegyně a kolegové, já se omlouvám, že závěr mého vystoupení bude stejný jako při prvním čtení, ale domnívám se, že nelze jinak.

Nechci se tady odvolávat na zdravý rozum Poslanecké sněmovny, protože politické strany mají na mysli především zájem voličů. A to se se zdravým rozumem ne vždy shoduje.

Chtěl bych vyjádřit podporu občanům města Plzně, kteří v důsledku těžko uvěřitelných chyb jak úředníků plzeňského magistrátu, tak ministerstva hospodářství, tak nešťastného postupu minulých vlád trpí negativními důsledky dopravy skrze centrum města. Při prvním čtení návrhu zákona o dálničním obchvatu města Plzně jsem tady podrobně popisoval chyby, kterých se dopustili jednotliví státní úředníci a jednotlivé resorty, které způsobily tento současný stav. Ve stejném duchu ostatně hovoří i samotná důvodová zpráva k tomuto návrhu.

Jsem přesvědčen, že obyvatelům Plzně je dnes jedno, kudy trasa obchvatu povede, jen aby už stála. Na tom se asi také všichni shodneme. Předložený návrh ovšem, podle mého názoru, těmto lidem prakticky nepomůže, i když se tak tváří. Návrh, který zde projednáváme ve druhém čtení, představuje směs již existujících a platných částí právního řádu České republiky a zároveň krajně nesystémových speciálních ustanovení nových. Soulad navrženého zákona s ústavním pořádkem a jeho praktická použitelnost je přinejmenším sporná.

Připomenu alespoň největší nedostatky návrhu. Návrh porušuje obecné právní zásady tvořící nedílnou součást demokratického právního řádu, zejména pak porušuje princip dělby moci, právní jistoty a obecnosti právní úpravy. Za druhé nepřípustně omezuje některá práva a svobody chráněné Listinou základních práv a svobod. Za třetí - návrh je zcela bezkoncepční. Samotný princip urychlování jedné konkrétní stavby zákonem by neměl mít místo v Evropské unii ani v českém právním řádu.

Zamítnutí návrhu nijak neovlivní náš společný cíl, kterým, jak doufám, je urychlená stavba obchvatu Plzně. Cestu k němu doporučuji hledat mnohem pečlivějším studiem hlavních možných příčin dalšího zdržování přípravy stavby a následným řešením.

Je teoreticky možné, i když o tom pochybuji, že se příprava nějakého nového zákona snad v budoucnosti ukáže jako přínosná pro stavbu jak dálničního obchvatu, nových dálnic, tak i jiných liniových staveb. Takový zákon by ovšem musel důsledně dbát na princip dělby moci a ochranu základních práv a svobod a zachovávat obecnost právní úpravy. Takový budoucí návrh by ovšem zřejmě nevedl k urychlení stavby obchvatu Plzně, stejně tak, jako k němu nevede návrh, který zde před námi leží.

K tomu, co říkal tady kolega Brousek, chci říci, že jsem samozřejmě připraven se podílet na diskusi o obecné úpravě, ať už to bude součástí nové úpravy stavebního práva, nebo nějakého speciálního zákona. Já bych spíše uvítal nějakou samostatnou hlavu ve stavebním zákoně, který má být hotov do konce roku. Tento návrh ale ani teoreticky diskusi dopředu neposunuje.

Proto navrhuji návrh zákona zamítnout ve druhém čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Josef Hojdar. Připraví se pan poslanec Jaroslav Lobkowicz.

 

Poslanec Josef Hojdar: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych zde přednesl zdůvodnění pozměňovacího návrhu, který přednesu v podrobné rozpravě a který si klade za cíl řešení problému vznikajícího v souvislosti se zřizováním tzv. průmyslových zón. Je svým charakterem velmi podobný otázkám souvisejícím s dostavbou dálničního obchvatu. Stejně jako on reaguje na překážky, které v praxi brání zřizování těchto - mohu-li to tak říci - staveb či podobných záležitostí. Přitom otázka nutnosti podpory průmyslových zón i jejich vznik napomáhá přílivu přímých zahraničních investic, vytváří nová pracovní místa a podporuje rozvoj hospodářsky slabých regionů. A o tom asi nikdo z nás nebude tady diskutovat.

Při zřizování průmyslových zón totiž často dochází k situacím, kdy pozemky na dotčeném území jsou ve vlastnictví několika desítek nebo i stovek vlastníků. Při takovém počtu vlastníků je téměř nemožné zamezit nežádoucímu a neadekvátnímu navyšování výkupních cen pozemků, kdy spekulující vlastník požaduje za své pozemky až padesátinásobně vyšší cenu než ostatní vlastníci.

Navrhovaná právní úprava má těmto případům zabránit. Možnost postupu, kterou navrhuji, je v souladu s požadavkem článku XI odst. 4 Listiny základních práv a svobod. To znamená, že se bude vztahovat na případy, které jsou ve veřejném zájmu, problematiku upraví zákon a zajistí se adekvátní náhrada vlastníkům pozemků. Tato přímá novela stavebního zákona umožní, aby za stavby zřizované ve veřejném zájmu, tedy stavby, u kterých lze provést vyvlastnění, byly považovány vytvářené průmyslové zóny. Tyto průmyslové zóny svým usnesením vymezí vláda a Poslanecká sněmovna v rámci programu průmyslových zón, které posuzuje každoročně v rámci schvalování rozpočtu na příslušný rok. Zároveň se tímto předpokládá a umožňuje, aby vlastníkům dotčených pozemků byla poskytnuta adekvátní náhrada za jejich pozemky.

Přijetím tohoto pozměňovacího návrhu dojde k řešení problematiky, která není v současnosti naším právním řádem dostatečně ošetřena, a zároveň se tím zlepší postavení České republiky na trhu přímých zahraničních investic, zkvalitní investiční prostředí a následně zajistí podmínky pro zlepšení zaměstnanosti u nás.

Podrobné znění tohoto návrhu přednesu, jak jsem řekl, v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Jaroslav Lobkowicz.

 

Poslanec Jaroslav Lobkowicz: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážení kolegové, rád bych z tohoto místa vaším prostřednictvím pozval pana kolegu a též mého stranického kolegu pana Libora Ambrozka aspoň na měsíc do Plzně. Věřím, že až tam přijede a měsíc tam pobude, tak se vrátí se silným kašlem a bude asi stejného mínění, jako jsme my. Dálnici možno již zítra. Pokud tam nepřijede, tak nebudu jeho zdejší řeč, jeho zdejší vystoupení, brát tak zcela vážně. Snadno se mluví o věcech, které se dějí někde daleko, daleko. Já jsem znal hezké přísloví - lepší je láska k vzdálenému než láska k bližnímu. Ono to tady tak je. Spíš se mluví o vzdálených věcech lépe než o věcech, které se nás přímo dotýkají. Nás Plzeňáků se to opravdu přímo dotýká. Ať se stane na chvíli Plzeňákem, a bude určitě stejného mínění.

Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Miroslav Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, páni ministři, dámy a pánové, vždycky když touto sněmovnou zazní potlesk silný, tak se zamýšlím nad tím, jestli je to opravdu tak, jestli je to opravdu to ideální řešení.

Byl bych jenom rád, abychom neosočovali své kolegy za to, že nejsou z Plzně, když se zamýšlejí nad českým právním řádem, když se zamýšlejí nad vztahy a vazbami, když se zamýšlejí nad tím, co náš krok může znamenat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP