(16.20 hodin)
(pokračuje Hofman)
To znamená, že musí vést také jejich dokumentaci, tak jak evropská směrnice o práci se zobrazovacími jednotkami, čl. 3, říká.
K bodu 12, § 132b odst. 1. S navrženou úpravou lze po věcné stránce souhlasit.
K bodu 13, § 134. Návrh na doplnění ustanovení § 134 odst. 2, ve kterém bylo zmocnění pro vládu k vydání prováděcího nařízení, ve kterém budou bližší požadavky na pracoviště a pracovní prostředí, je nadbytečný, neboť vláda může k provedení zákona vydat nařízení bez výslovného zmocnění.
K bodu 14, § 134a odst. 1 písm. d). Návrh obsahuje podrobnost, která nemusí být nutně řešena zákonem.
K bodu 15, § 242 odst. 1 písm. a). Návrh obsahuje nepodstatnou změnu, která v praxi je běžně řešena výkladem zákona.
K bodu 16, § 273 odst. 1. Návrh taktéž obsahuje nepodstatnou podrobnost, která je v praxi bez větších problémů řešena výkladem, např. podle zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti lze konstatovat, že navrhované změny jak z hlediska praxe, tak ve většině bodů jsou překonatelné výkladem, proto doporučuji tento návrh zákona zamítnout jako celek. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Hofmanovi a v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Současně upozorňuji pana zpravodaje, že pakliže chce přednést návrh na zamítnutí, měl by padnout v rozpravě, pakliže mě pan zpravodaj poslouchá.
Pane zpravodaji, pakliže si přejete přednést návrh na zamítnutí, měl by padnout v rozpravě, která je momentálně otevřená a nikdo se do ní nehlásí.
Poslanec Jiří Hofman: Velmi se omlouvám za nedostatek, který jsem vlastně způsobil. V rozpravě s ohledem na výše uvedené skutečnosti, které jsem uvedl ve své zpravodajské zprávě, navrhuji tento návrh zákona zamítnout jako celek.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, pane zpravodaji. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak, rozpravu končím. Ptám se paní navrhovatelky, zda si přeje vystoupit se závěrečným slovem.
Poslankyně Alena Páralová: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, slyšeli jsme výklad zpravodaje k jednotlivým bodům. Pocházejí ze stejné dílny, jako bylo stanovisko vlády. Vyjádření vlády ve stanovisku obsahuje mnoho věcných i formálních chyb a stejně tak je obsahuje i zpravodajská zpráva pana poslance. Bohužel to musím konstatovat, ale myslím si, že by to bylo o žabomyších sporech, kdybych se začala zabývat jednotlivými konkrétními ustanoveními a začala je zde vyvracet jedno po druhém. Domnívám se, že tak učiním v tisku.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní navrhovatelce. Umožním všem, aby došli na svá místa. Poté budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí.
O návrhu na zamítnutí tohoto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 60, které zahajuji, a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 60 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 169 vyslovilo 104 a 52 bylo proti. Tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu.
Dalším bodem je bod 25 schváleného pořadu schůze, kterým je
25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 840/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla. Pane místopředsedo, prosím ujměte se slova, ale až poté, co se Poslanecká sněmovna ztiší. Prosím o klid.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený vládní návrh novely zákona o státní sociální podpoře obsahuje některé věcné změny dosavadní právní úpravy této oblasti, které představují zlepšování podmínek pro rodiny s dětmi. Vycházejí z názoru, že jedním z nejsložitějších úkolů moderní doby je sladit svět práce s rodinným životem člověka a že tato úloha znamená zrušit a omezovat hranice a omezení, která člověku brání zapojovat se plynule do trhu práce, rozrušovat hranici mezi životem rodinným a životem pracovním. Svým způsobem je známé rčení "nic nového pod sluncem" a ani tato situace, kterou v zákoně navrhujeme, není nic nového, protože tradiční rodina neznamenala to, že je žena zahnána, nebo rodič pečující o dítě je zahnán do úzkého kruhu čtyř stěn a neúčastní se vůbec trhu práce, a tradiční rodina v sobě vždy prolínala práci a intimní rodinný život.
Novela, kterou předkládáme, není rozsáhlá a její nejvýznamnější věcnou změnou je změna ve výplatách rodičovského příspěvku. Tato změna spočívá v návrhu poskytovat tuto dávku bez omezení i při výdělečné činnosti rodiče. Navrhovaná změna umožní vytvořit vhodné podmínky pro zachování odborné a profesní úrovně rodičů při soustavné péči o dítě, příznivě se odrazí na životní úrovni rodin s malými dětmi a odpovídá též moderním trendům prosazovaným v rámci EU. Uvedené skutečnosti podle mého názoru umožní řadě rodičů, kteří pečují o děti, udržet si částečný kontakt s trhem práce a umožní jim potom snáze, poté když péče o děti již dospěla do fáze, kdy dítě je trošku větší a lze jej opustit zčásti a odejít do trvalého pracovního poměru, umožní a usnadní tento přechod.
***