(17.20 hodin)
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jakkoli paní poslankyně Dundáčková hovořila o věcech, které jsou důležité, a debatě o jejich koncepci se nijak nebráním, přesto jsem přesvědčen, že její představa je tak zásadního významu, že debata o ní se povede nepochybně velmi dlouho a bude vyžadovat značnou koncentraci a značné zvážení řady velmi obtížně hodnotitelných prvků, které vstupují do sociálně-právní ochrany dětí.
Chci konstatovat, že naše právní úprava díky novelizaci je plně v souladu s mezinárodními normami, čili v tomto případě je naše úprava moderní, a jsem také přesvědčen, že odpovídající technická reakce na změnu územního uspořádání je na místě.
Ve svém úvodním slově jsem zdůraznil a chci to zdůraznit ještě jednou. Toto je norma, která se snaží řešit věci technické, vyvolané vnějším pohybem v právním prostředí, a kromě toho vyřešit několik málo nesporných věcí. Není to norma, která chce založit nový koncepční systém, a myslím si, že ani není správné v takovém případě do normy, která byla předložena s tímto skromným účelem, vkládat další, velmi komplikovanou debatu a komplikovanou změnu.
Vzhledem k tomu, že existuje jisté časové napětí, nepovažuji návrh paní poslankyně Dundáčkové za návrh, který by byl správný, jakkoli chápu motivaci, pro kterou tento návrh přednesla, a jasně prohlašuji, že k debatě o koncepčních věcech jsme připraveni, to znamená nejen já jako ústavní činitel, jako člověk, kterému je svěřen resort, ale i mí odborní spolupracovníci.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Přistoupíme k hlasování.
Poslankyně Jana Volfová: Vážený pane předsedající, v debatě padl jeden návrh na vrácení k dopracování a jeden návrh na prodloužení lhůty pro práci výboru o 20 dní.
Dovolila bych si navrhnout hlasovat o vrácení k přepracování.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Nejprve rozhodneme o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 64. Ptám se, kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Z přítomných 171 pro návrh 39, proti 95. Návrh nebyl přijat.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Žádný jiný návrh nevidím.
Zahájil jsem hlasování číslo 65. Kdo je pro? Kdo je proti?
Z přítomných 172 pro návrh 137, proti jeden. Návrh byl přijat.
V rámci obecné rozpravy padl návrh na prodloužení doby projednávání o 20 dnů.
Zahájil jsem hlasování číslo 66. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
Ze 172 přítomných pro 64, proti 73. Tento návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Pan kolega Mareš.
Poslanec Petr Mareš: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, chtěl bych vás požádat jménem navrhovatelů o změnu programu - zařazení dvou bodů, a to bodu č. 33 a bodu 34. Chtěl bych vás požádat, aby byly zařazeny v pátek jako první dva body projednávané v pátek tento týden.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Musím se ujistit, zda jsem již nezařadili.
Poslanec Petr Mareš: Pokud máme na pátek ráno zařazeny pevnější jiné body, pak bych navrhl tyto dva body přesunout na zítřek ráno.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Jako první dva.
Máme tu už sedm a de facto další dva pevně zařazené body na pátek 23., takže bych doporučoval, pokud s tím budete souhlasit, tedy zítra po písemných interpelacích. Jako první dva body po písemných interpelacích.
Poslanec Petr Mareš: Je to možné. Tedy navrhuji zařazení bodů 33 a 34 na zítřek po písemných interpelacích.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Takto by zněl váš procedurální návrh: zařadit body 33 a 34 jako druhý, resp. třetí bod zítřejšího jednání sněmovny dopoledne.
Zahájil jsem hlasování číslo 67. Kdo je pro? Kdo je proti?
Z přítomných 172 pro 47, proti 65. Návrh nebyl přijat.
Dalším bodem je bod
27.
Vládní návrh zákona o veřejných knihovnách
a podmínkách jejich provozování (knihovní zákon)
/sněmovní tisk 782/ - prvé čtení
Z pověření vlády uvede tento návrh ministr kultury Pavel Dostál.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, doufám, že alespoň trochu upoutám vaši pozornost, neboť se domnívám, že tento zákon se týká každého z vás, neboť každý z vás je odněkud, kde je nějaká knihovna.
Jak víte, jeden ze zakladatelů samostatného československého státu, prezident Masaryk, měl knihovny ve velké úctě. Z jeho myšlenek se k návrhu zákona, který zde uvádím, váže v zásadě hlavně tato: "V dobře vybrané knihovně jsme jako ve věčnosti."
Masarykovo vedení našeho státu vnímalo knihovny jako základní součást systému národní osvěty. Zákon č. 430/1919, zákon o veřejných knihovnách obecních a navazující vládní nařízení založily tehdy velmi hustou síť veřejných knihoven. Obce musely na doplnění a prohloubení vzdělanosti všech vrstev obyvatelstva zřídit knihovny nejdéle do deseti let, přitom obce s více než 400 obyvateli to měly uloženy do konce roku 1920.
Po roce 1948 již byly knihovny vnímány zcela jinak a samozřejmě v prvé řadě ideologicky. Dosud platný zákon, opakuji, dosud platný zákon, tedy zákon, který platí ještě dnes, 21. února 2001, z roku 1959 č. 53, o jednotné soustavě knihoven, stanoví: "Posláním knihoven, důležitého a účinného masového činitele socialistické výchovy, je přispívat k všestrannému vzdělání pracujících v duchu vědeckého světového názoru a pomáhat při zvyšování jejich politické, kulturní a odborné úrovně.
***