(16.10 hodin)
(pokračuje M. Zeman)
Za druhé - vytvořili jsme, pane poslanče Franku a ostatní, regionální evropská informační střediska, a těchto středisek je až dosud 13. A tato střediska poskytují občanům informace jak osobně, tak prostřednictvím internetu, uskutečňují přednášky, besedy, semináře, soutěže apod. s cílem iniciovat občany, aby se o evropskou problematiku zajímaly. V každém kraji je podporováno jedno, maximálně dvě regionální evropské střediska, a zástupci těchto středisek procházejí pravidelnými školeními o evropské problematice.
Za třetí, pane poslanče Franku, zajisté vám není utajen pojem EUROskopu. EUROskop je internetový informační server, jehož provoz byl z prostředků komunikační strategie zahájen v roce 1999. Server má čtyři základní sekce. Jsou to sekce Evropská unie, Česká republiky a EU, Oko EUROskopu a Servis. Od dubna 2000 disponuje EUROskop možností komunikace ve formátu SMS EURO-INFO, umožňuje on-line diskuse a je zde umístěn přehled často kladených dotazů a odpovědí na téma evropské integrace. Návštěvnost EUROskopu dosahuje dvacet tisíc uživatelů měsíčně - jsem přesvědčen, že jedním z těchto uživatelů jste i vy, pane poslanče.
Za čtvrté bych chtěl uvést publikační řadu komunikační strategie, která zahrnuje následující tituly - cituji: Průvodce občana Evropské unie, Průvodce Evropské unie, Průvodce podnikatele Evropské unie, Průvodce studenta Evropské unie, Mýty a realita Evropské unie, Evropská společenství - první pilíř Evropské unie, Druhý a třetí pilíř Evropské unie, Česká republika v hodnocení Evropské komise 2000.
Zde mi dovolte stručnou odbočku. V hodnocení Evropské komise z minulého roku byla opoziční smlouva hodnocena jako mimořádný přínos České republiky pro vytvoření stabilního politického prostředí. Jak nevzdělaní jsou komisaři Evropské unie ve srovnání s geniální úrovní českých žurnalistů, kteří tvrdí opak! Budeme je muset rekvalifikovat.
Dále je zde časopis Směr Evropské unie, dokumenty Evropské unie, Amsterdamská smlouva, Agenda 2000, Malá encyklopedie Evropské unie a řada dalších dokumentů, z nichž některé se teprve připravují, a mohly tedy uniknout vaší ctěné pozornosti. Jako příklad bych uvedl Průvodce ochránce životního prostředí Evropské unie, Průvodce zemědělce Evropské unie, Průvodce spotřebitele Evropské unie, Průvodce daňovou problematikou Evropské unie, Průvodce regionální politikou Evropské unie, Schengenské dohody apod.
Mám dojem, že ve srovnání se standardní strukturou bedekrů je bedekr věnovaný Evropské unii daleko na kvalitativně vyšší úrovni. Ale to není všechno.
Za páté je zde distribuční středisko. Bylo provedeno výběrové řízení, a na základě tohoto výběrového řízení se distribučním střediskem Ministerstva zahraničních věcí stala Česká pošta. A na tomto distribučním středisku si každý občan může bezplatně objednat jakýkoli z výše uvedených titulů, vydaných v rámci komunikační strategie, stejně jako další tiskoviny, například informační letáky
Ve své druhé otázce, milý pane poslanče, jste se mě ptal, jaký to má dopad. Z výsledků průzkumu veřejného mínění, kde mimochodem podpora vstupu do Evropské unie pravidelně, byť s oscilacemi a byť na můj vkus pomalu stoupá, se dá říci, že relativně nejlépe informovanými cílovými skupinami jsou malé a střední podniky a mladí lidé, zatímco ženy v domácnosti, senioři a částečně obyvatelé venkova patří mezi méně pokryté skupiny obyvatelstva.. Z čehož samozřejmě vyplývá i orientace, respektive reorientace vůči těmto cílovým skupinám.
Z klíčových projektů bych rád uvedl - kolegové, je zakázáno, je opravdu zakázáno používat mobilní telefony v této místnosti, je to usnesení Poslanecké sněmovny, nevím, kdo z vás to byl, ale každý zákonů dbalý poslanec má respektovat zákon o nepoužívání mobilů.
Pokračuji tedy - dispečink informací pro podnikatele, přehled evropsky orientovaných služeb na domácím trhu, školení podnikatelů k získávání prostředků Evropské unie, sada devíti publikací pro vzdělávání středoškoláků v problematice Evropské unie, diář Generace Evropa, série přednášek o možnostech studia v Evropské unii, esejistická soutěž pro vysokoškoláky na téma Jak využiji budoucího členství České republiky v Evropské unii, spolupráce s ženskými a rodinnými časopisy a ostatními masmédii, celostátní soutěž Česká rodina na cestě do Evropské unie, Evropská jízda - což není Jízda králů, ale cyklus šestnácti týdenních výjezdů do regionů ukrývajících obce a menší města, Evropské dny a desítky a desítky dalších projektů. Na všechny regionální akce jsou zváni příslušní poslanci a senátoři bez ohledu na svoji stranickou příslušnost. Ze zaplněnosti této sněmovny usuzuji, že většina poslanců je právě dnes na regionálních výjezdových akcích, a právě proto zde není přítomna.
Zvláštní pozornost pak věnuje komunikační strategie spolupráci s neziskovým sektorem. Probíhá projekt síťování nevládních organizací, vytvoření Fondu na podporu konkrétních informačních projektů, uskutečňují se semináře pro regionální novináře s evropskou tematikou, a dokonce pro novináře jsou organizovány studijní cesty do Bruselu a jednotlivých členských států Evropské unie. Vzhledem ke své známé lásce vůči novinářům se zdržím komentáře o efektivitě takto vynakládaných prostředků.
Pokud jde o další projekty, chtěl bych vám sdělit, milý pane poslanče Franku, že se připravuje bezplatná informační telefonická linka o Evropské unii. Říká se jí zelená linka, ale nemylte se, není to linka pro ekologické fundamentalisty, je to opravdu linka o Evropské unii. A ta počítá se zapojením na vyškolené skupiny telefonistů-konzultantů, kteří zajišťují odpovědní telefonní službu občanům. Je to několik telefonních linek, z nichž jedna speciální je určena novinářské obci. I naše novináře musíme vzdělávat, bez ohledu na pochybnosti o vzdělatelnosti některých novinářů.
Interaktivní informačně motivační charakter má projekt rozmístění odpovědních pohlednic, na jejichž přední straně bude logo komunikační strategie a na zadní straně výzva občanům k zaslání dotazů na předtištěnou adresu Ministerstva zahraničních věcí. Má rovněž být připravena celostátní slosovatelná vědomostní soutěž o Evropské unii.
***