(9.10 hodin)
(pokračuje Klaus)
Zahájím hlasování o tomto procedurálním návrhu. Kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 225 z přítomných 146 poslanců 138 pro, nikdo proti, návrh byl přijat.
Mezitím mi pan poslanec Tollner oznámil, že má náhradní kartu č. 12.
A nyní se dostáváme k bodu 16.
16.
Vládní návrh zákona o finanční kontrole ve veřejné správě
/sněmovní tisk 835/ - prvé čtení
Z pověření vlády návrh uvede místopředseda vlády, ministr financí Pavel Mertlík. Prosím, pane místopředsedo.
Ale prosím ostatní kolegy, aby si své ranní dojmy z večera, rána, z denního tisku, šli sdělovat opravdu mimo tento jednací sál.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji za udělené slovo. Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové. Jsem v trošičku neobvyklé situaci, protože s vládním návrhem zákona o finanční kontrole ve veřejné správě stojím za tímto řečništěm už asi poosmé nebo podeváté, sám to nedokážu už spočítat.
Historie tohoto zákona je taková, že poté, co byl poprvé připraven vládou, prošel ve sněmovně do závěrečných čtení, kde byl významně přepracován na základě celé řady poznámek, které byly učiněny na výborech i na plénu sněmovny. Poté nicméně byl stejně vrácen k přepracování nebo zamítnut, a to proto, aby byl podroben dalšímu důkladnému předpracování.
Vláda - a Ministerstvo financí jakožto gesční úřad - vzala námitky Poslanecké sněmovny velmi vážně a po delší době přišla do Poslanecké sněmovny s novým, významně přepracovaným návrhem zákona, který byl po určitých peripetiích a dalších úpravách v Poslanecké sněmovně schválen, postoupen Senátu, v senátní verzi byl opětovně korigován s tím, že tam byly vzneseny některé další náměty, které byly pro nás jako předkladatele akceptovatelné, nicméně při závěrečném projednávání tohoto návrhu dne 28. listopadu 2000 došlo k tomu, že ani tato senátní verze, ale ani původní nebyla schválena.
V současné době tedy předstupujeme již potřetí s návrhem zákona o veřejné správě. Rozdíl mezi třetí a druhou variantou zákona, zejména ve vztahu k té variantě, která odpovídá verzi korigované Senátem, nicméně už není příliš velký. Jsme v situaci, kdy jsme nesplnili příslušný závazek ve vztahu k Evropské unii, mít tento systém kontroly ve veřejné správě zprovozněný od prvního ledna tohoto kalendářního roku, což je dozajista problém, nicméně ještě větší problém je to, že Česká republika, která potřebuje efektivní vnitřní systém kontroly státní správy a veřejné správy právě pro své vlastní potřeby, pro zdokonalení hospodaření s veřejnými prostředky, takovýto systém stále postrádá.
Čili jakkoliv máme v tomto směru závazky vůči Evropské unii, já bych velmi chtěl podtrhnout, že je především v zájmu České republiky, aby tento návrh zákona byl schválen.
V původní verzi návrhu zákona byla předmětem kritiky ze strany Parlamentu zejména úprava vzájemných vztahů kontrolních orgánů a kontrolovaných osob. I když úprava tak, jak byla navržena, těchto procesních vztahů navazovala na pravidla kontrolního řádu podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, byla z kritiky přednesené řadou poslanců patrná snaha upřednostnit nedotknutelnost příjemce veřejných prostředků před finanční kontrolou prostředků, které byly příjemci poskytnuty k zajištění úkolů ve veřejném zájmu nebo jako veřejná finanční podpora na stanovený účel.
Při zpracovávání této upravené verze návrhu zákona byla proto porovnána dosavadní právní úprava procesních pravidel podle zákona č. 552/1991 Sb. s navrhovanou právní úpravou podle zamítnuté verze návrhu zákona. V úvahu byla vzata i skutečnost, že nové základní zákony finančního práva přijaté v roce 2000, tedy zejména nová rozpočtová pravidla a zákon o majetku státu, obsahují vesměs odkazy na procesní pravidla podle zákona o státní kontrole. Předkládaná verze návrhu zákona proto přebírá úpravu procesních pravidel podle zákona o státní kontrole a pouze v nezbytném rozsahu tato pravidla doplňuje, např. v oblasti pokusu zmaření finanční kontroly.
V předkládané verzi návrhu zákona tedy nedošlo k úpravám, které by se svým charakterem týkaly základního zaměření zákona a také kompatibility s právem Evropské unie. Jsem přesvědčen, vážené dámy, vážení pánové, že tentokrát, na třetí pokus, ten legislativní proces může skončit úspěšně, protože je v zájmu České republiky, aby tento typ právní úpravy byl schválen, s tím, že bych velmi rád deklaroval, stejně jako tomu bylo při těch předchozích případech, že jaksi nemáme žádné specifické preference, co se týče tvaru tohoto zákona, jako předkladatel a jsme ochotni spolupracovat s Poslaneckou sněmovnou i s ostatními institucemi, jako je např. Nejvyšší kontrolní úřad, na tom, aby konečný tvar toho zákona v maximální míře odpovídal potřebám České republiky a aby na něm byla politická shoda.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Miroslava Němcová.
***