(17.10 hodin)

Poslanec Josef Janeček: Vážený pane ministře, moje interpelace se týká stavby zvané podjezd Slovanka v Mladé Boleslavi. Je to investice, o které jsme několikrát diskutovali, investice v řádu několika set milionů korun. První miliony byly do zahájení této stavby vybudování podjezdu vloženy, bohužel do dnešního dne není zcela jasné, odkud budou vzaty všechny zdroje. Proto chci odpověď na několik základních otázek.

Za prvé - kterou variantu z těch, které byly ve hře, to znamená posunutí celého nádraží, nebo zahloubení, Ministerstvo dopravy a spojů podporuje, v jakém rozsahu ji podporuje, to znamená, jaké finanční prostředky je schopno uvolnit, a hlavně kdy je schopno takové prostředky uvolnit. Samozřejmě se to týká Státního fondu dopravní infrastruktury.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Prosím pana ministra Schlinga.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, je běžným zvykem, že jednotliví poslanci chodí za ministry a vyžadují od nich to či ono. V mém případě je to často zahájení stavby tu nějakého mostu, tu silnice nebo železniční trati. Je zajímavé, že tito poslanci se neptají v době, kdy se projednává návrh státního rozpočtu, jestli navrhovaný deficit stačí na to, aby i u nich mohl být vybudován obchvat, most nebo silnice. Až teprve když je státní rozpočet schválen a je dáno, kolik je k dispozici zdrojů, pak teprve přicházejí s novými a novými dodatečnými požadavky. A ministr je špatný, když neslíbí, že tu bude vynaloženo sto milionů, onde pět set milionů apod.

Něco podobného se děje i v případu Mladé Boleslavi, i když říkám "podobného", není to zcela totéž, protože pan poslanec Janeček má pravdu, když říká, že je to projekt, který se připravuje relativně dlouho. Ano v Mladé Boleslavi je neudržitelná situace na úrovňovém přejezdu, který je po většinu dne uzavřen a stojí před ním dlouhé fronty motorových vozidel.

V této věci proběhla řada jednání, je připraveno dopravně technické řešení, které by situaci vyřešilo. Bude ovšem stát 350, možná 400 milionů korun. Není to tedy částka malá.

Před časem jsem odeslal dopis starostovi Mladé Boleslavi, ve kterém jsem mu sdělil, že ve Státním fondu dopravní infrastruktury se na letošní rok s penězi na tuto akci nepočítá, ale že vzhledem k rozsahu akce jsme připraveni zařadit do návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok částku 170 milionů korun s tím, že další část by mělo uhradit město Mladá Boleslav a další část firma Škoda-Auto. Tento dopis byl zřejmě v Mladé Boleslavi vzat na vědomí s uspokojením a počítalo se s tím, že prostředky město Mladá Boleslav ke státním prostředkům přidá.

Pak se objevila jakási možnost - zatím pouze teoretická, kterou teď právě ověřujeme - že potíže, které na přejezdu jsou, to znamená poměrně dlouhá doba, po kterou je přejezd uzavřen, by se daly odstranit úpravou provozu na železniční trati, tj. vyloučením posunu z úrovňového přejezdu a úpravou signalizačního zařízení. Zatím nemáme zcela přesně stanoveno, po jakou dobu by přejezd byl v průběhu denní doby uzavřen. Pokud by se podařila ta doba zkrátit na dobu přijatelnou, to znamená, že by to byly za den nějaké desítky minut, nikoliv hodiny, pak by možná investice v celém rozsahu nebyla nutná, ale to v tuto chvíli není jisté.

Shodou okolností jsem měl včera jednání s poslanci, kterých se to týká, i s představiteli Mladé Boleslavi. Domluvili jsme se, že akce bude každopádně zařazena do informačního systému Ministerstva financí - zkratka ISPROFIN je asi všem poslancům známá. Takže do tohoto informačního systému bude akce dodatečně zařazena už pro letošní rok s nějakou malou částkou s tím, že pokud by se během několika týdnů ukázalo, že ta nyní prověřovaná možnost není reálná - což se může stát - tak by se mohlo začít, jakmile bude získáno stavební povolení, se zahloubením železniční tratě na náklady města a státní prostředky by se přidaly v roce příštím. Pokud by se námi nyní prověřovaná možnost ukázala jako reálná, dala by se rovněž zahájit stavební část ještě v letošním roce s tím, že by tam byly v malém měřítku použity prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury a dokončilo by se to čistě ze státních prostředků v roce příštím.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Janeček chce doplnit otázku.

 

Poslanec Josef Janeček: Dovysvětlení. Nejsem z těch lobbistů, který by se snažil sem tam něco uloupnout. Mně jde o jiný problém. Jde o zásadní přístup k rozsahu takové investice. Teď už ta investice v podstatě byla zahájena a vy jste zde potvrdil, že vlastně ještě není jasné, co budeme stavět. Totiž zda bude zahloubení, nebo posunutí.

Dnes se vlastně rozbíhají akce, které předpokládají ono zahloubení. Já se ptám, zdali nehrozí, že se nakonec ukáže, že bude možno řešení jiné, a vlastně tyto peníze budou vynaloženy zbytečně. Proto chci předtím, než se začne něco stavět - a znám takových staveb po celé republice mnoho - vědět, zda je jasno v záměru a zda jsou zajištěny finance. K tomu směřovala moje interpelace. Rozumím odpovědi, že to jasné ještě není. Potom je na zodpovědnosti těch, kteří investovat začali již v době, kdy to jasné není.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Není k tomu žádný komentář. Děkuji.

Další je interpelace paní poslankyně Páralové, připraví se pan poslanec Havlíček.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, je zřejmé, že současná podoba zákoníku práce je z pohledu praxe neudržitelná, protože mnohá jeho ustanovení jsou obcházena. Obcházen je např. § 89, kde jsou upraveny přestávky v práci. Přestávka na jídlo a oddech musí být dle našeho zákoníku práce poskytnuta již po 4,5 hodinách, i když evropské směrnice nám umožňují až 6 hodin.

Podle mého názoru toto ustanovení zákoníku obchází i Ministerstvo práce a sociálních věcí svým výkladem, aby nemuselo přiznat, že při formulaci tohoto paragrafu zřejmě přestřelilo. Ministerstvo tento paragraf vykládá tak, že lze po 10 minutách bezpečnostní přestávky poskytnuté dříve než po 4,5 hodinách poskytnout přestávku na jídlo a oddech až po dalších 4,5 hodinách po této bezpečnostní přestávce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP