(12.00 hodin)
(pokračuje M. Zeman)

Když říkám "téměř k žádným stávkám", mám tím na mysli jednu stávku, kterou jsem zaznamenal. Byla to stávka železničářů, předem neohlášená, která trvala asi 15 minut a nevzbudila v cestující veřejnosti žádné pohoršení, už proto, že cestující veřejnost ji chápala jako normální zpoždění našich drah. A pak tu byla jedna stávka, kterou jsem zaznamenal až před týdnem, když jsem navštívil Odborový svaz KOVO a kdy jsem se dozvěděl, že v podniku Velamos proběhla stávka kvůli nevyplácení mezd. Jak dobře víte, tzv. zákon o insolvenci, dnes už po schválení touto sněmovnou, umožnil obdobné problémy řešit.

Jestliže říkám, že vycházíme dobře s odborovými organizacemi, neznamená to, že budeme ustupovat všem nátlakovým akcím, které jsou zaměřeny na prosazení partikulárních požadavků, které nejsou doprovázeny přiměřeným jednáním a které zejména v síťových odvětvích mají charakter nepokrytého vydírání. Zajisté chápete, že mluvím především o stávkové pohotovosti svazu energetiků.

Vláda se bude snažit ve všech postižených regionech, tak jak to činí již nyní, a u všech profesí, koncentrovaných především v těchto regionech, o to, aby nezaměstnanost dále klesala, aby nedocházelo k masivnímu propouštění, aby byly zachráněny životaschopné - a pouze životaschopné - podniky dočasnou státní pomocí, která nebude představovat lití peněz do černých děr, ale přípravu těchto podniků na privatizaci solventním a strategickým investorům.

Dovolte mi, abych uvedl alespoň jeden příklad. Když byla vyhlášena stávková pohotovost ve Vagonce Studénka, byly toho plné noviny; když se tento problém podařilo vyřešit, ani pes po tom neštěkne, protože dobré zprávy jsou žádné zprávy. Případů podobných podniků bych mohl uvádět desítky, a dnes již možná stovky.

Tolik velmi stručně k sociální oblasti, protože předpokládám, že místopředseda Špidla o tomto tématu bude hovořit podrobněji.

Snad jen jednu závěrečnou poznámku k této oblasti. Kolegyně a kolegové, s výjimkou dvou postižených regionů, to je Ústecka a Ostravska, se situace změnila natolik, že ve zbývajících regionech je často nedostatek pracovních míst (?). Mimochodem, není to nedostatek právníků, není to nedostatek ekonomických manažerů, ale je to např. nedostatek v černých řemeslech, což je důvodem, proč tato vláda místo respektování populárních až populistických výzev k výlučné podpoře vysokého školství se snaží také rehabilitovat a rozvinout mnohdy zanedbávané učňovské školství. Vláda, která se samozřejmě snažila tlumit růst nezaměstnanosti, má při jejím současném poklesu nyní uvolněné ruce k tomu, aby např. podniky, které neplní své daňové či jiné povinnosti vůči státu, byly daleko razantněji posílány do konkursu, protože ve většině regionů to nejenže nezaměstnanost nezvýší, ale naopak uvolní nové zdroje pracovních sil pro nově zakládané nebo restrukturalizované podniky. Tolik tedy k části, která se týká sociální problematiky.

Víte, že vláda jako první polistopadová vláda měla odvahu zahájit decentralizaci státu a podporovala vznik krajských samospráv, třebaže si byla vědoma, že to bude krátkodobě nevýhodný byznys, protože při této tak náročné reformě se nutně vynoří celá řada dílčích problémů, od toho, že hejtman nemá vymalovanou kancelář a auto, až k problémům daleko závažnějším. Jsme vládou, která se dobrovolně rozhodla vzdát se části svých centrálních kompetencí a přesunout je na kraje. Hodláme v této reformě pokračovat, přičemž nevidíme žádný důvod, aby kraje získávaly své kompetence na úkor obcí. Naopak se domníváme, že kompetence obecních zastupitelstev je třeba dále posílit, a to i ve finanční oblasti. Rád bych připomněl, že ve schváleném rozpočtu na rok 2001 dostávají obecní samosprávy o 6 mld. Kč více než v předchozím roce, což možná některým kolegům poněkud uniklo.

Nehodláme brzdit tuto reformu, nehodláme odvolat dohodu o tom, že okresní úřady budou zrušeny k 1. 1. 2003, a předpokládáme, že se najdou pověřené obce třetího stupně, které formou městských úřadů tyto kompetence převezmou. Současně však jasně říkám, že budou-li tyto obce vyžadovat neúměrné prostředky ze státního rozpočtu, pak nebudou pověřenými obcemi třetího stupně, a v mezní variantě, kterou nepředpokládám, se těmito pověřenými obcemi stanou pouze bývalá okresní města, která mají k dispozici potřebné budovy a další vybavení a u nichž by to neměl být problém. Tím neříkám, že se stanou jen okresní města. Je to mezní varianta, ale říkám to jako varování těm, kdo by chtěli státní kasu neúměrně vydojit požadavky, že nebudou v přenesené působnosti samosprávy realizovat výkon státní správy, pokud na to nedostanou peníze.

Tolik k současnému průběhu reformy veřejné správy, protože opět očekávám, že například pan ministr vnitra, ale i další se v rozpravě k tomuto tématu podrobněji vyjádří.

Kolegyně a kolegové, pokud jde o problematiku kriminality, jsem rád, že vás mohu informovat, že v minulém roce, tedy v roce 2000, se kriminalita u nás snížila zhruba o 8 % a v prvních čtyřech měsících tohoto roku proti prvním čtyřem měsícům roku 2000 dokonce o 9 %. Chtěl bych vás ujistit, že to opravdu, ale opravdu nebylo vyvoláno změnou metodiky sledování kriminálních činů, jak nedávno tuším ve veřejnoprávní televizi pravil jeden poněkud pošetilý novinář. V každém případě se domnívám, že oprávněná pozornost veřejnosti se soustřeďuje na ekonomickou kriminalitu, a to zejména kriminalitu velkého rozsahu, již lze uzančně definovat jako kriminalitu, kde došlo ke ztrátám vyšším než 100 mil. Kč.

Víte, že po vytvoření koordinační skupiny vedené bývalým ministrem Baštou, která mapovala a dokumentovala některé případy velké ekonomické kriminality zděděné z minulosti, došlo k vytvoření specializovaných útvarů jak na úrovni státních zastupitelství, tak na úrovni Ministerstva vnitra, protože by bylo naivní předpokládat, že proti velkým zločincům typu bílých límečků mohou bojovat lidé bez určité profesní přípravy a specializace. Zajisté jste si všimli, že první výsledky již byly dosaženy. Referoval jsem, že v současné době je na základě informace Ministerstva vnitra pro tyto činy stíháno přibližně 4300 osob, a doufám, že nás opozice nebude obviňovat např. z toho, že rozvracíme český sport, ať už zatčením pana Chvalovského, nebo pana Zubíka. Určitě to není naším úmyslem, nehledě na to, že vláda samozřejmě nemá žádné právo někoho zatýkat. To je výlučné právo orgánů činných v trestním řízení a následně orgánů soudních.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP