(11.40 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu zpravodaji za to, že zrekapituloval návrhy, se kterými se vypořádáme hlasováním. Přivolávám všechny přítomné způsobilé k hlasování.

 

První návrh, o kterém rozhodneme hlasováním, je návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahájil jsem hlasování číslo 344. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Z přítomných 141 pro návrh 49, proti 89. Návrh nebyl přijat.

 

Návrh na zamítnutí, pokud se nepletu, nepadl. Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, dále v rozpravě zazněly návrhy na výbor pro evropskou integraci a hospodářský výbor.

 

Nejprve tedy výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Zahájil jsem hlasování číslo 345. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Kdo je proti?

Z přítomných 142 pro návrh 139, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Nyní výbor pro evropskou integraci.

Zahájil jsem hlasování číslo 346. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 142 pro návrh 79, proti 42. Návrh byl přijat.

 

Hospodářský výbor.

Zahájil jsem hlasování číslo 347. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 142 pro návrh 58, proti 50. Návrh nebyl přijat.

 

Na závěr se vypořádáme s návrhem na prodloužení lhůty k projednávání o 40 dnů.

Zahájil jsem hlasování číslo 348. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 142 pro návrh 134, proti 4. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a výboru pro evropskou integraci a lhůta pro jeho projednání byla prodloužena o 40 dnů.

 

Hlásí se pan poslanec Kučera - pouze procedurální návrh.

 

Poslanec Miloslav Kučera st.: Samozřejmě se jedná o procedurální návrh. Pane místopředsedo, chtěl bych vás i Poslaneckou sněmovnu požádat o to, zda by mohly být mediální zprávy, tj. zpráva Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, zpráva o postupu rady v případě FTV Premiéra a zpráva o činnosti ČST (?) , zařazeny jako pevné body dnes odpoledne po polední přestávce. Důvod je jeden jediný - nevěděli jsme, jak se bude vyvíjet projednávání bodů ve sněmovně. Nejméně k jednomu z těchto bodů může být nutná přítomnost předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, čili aby se mohl dostavit.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Tím mi komplikujete možnost vystoupit, neboť v té době budu řídit jednání sněmovny. To bylo určitě temným úmyslem vašeho návrhu.

To je procedurální návrh, o kterém rozhodneme bez rozpravy hlasováním.

 

Zahájil jsem hlasování číslo 349. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Kdo je proti?

Z přítomných 142 pro návrh 120, proti 3. Návrh byl přijat.

 

Kolegyně a kolegové, mám pro vás radostnou informaci, kterých není nikdy dost, a to je, že se na předsedu Poslanecké sněmovny obrátil dopisem radní hlavního města Prahy pan Mgr. Rudolf Blažek, ve kterém mu z pověření Zastupitelstva hl. m. Prahy oznamuje, že stahuje bod č. 77 schváleného pořadu schůze, kterým je návrh Zastupitelstva hl. m. Prahy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 906, prvé čtení.

Tím dobré zprávy končí. Pan poslanec Exner má procedurální návrh.

 

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, nemám návrh, ale dotaz k proceduře. Vy jste nyní právě ohlásil stažení bodu 77, a to z pořadu této schůze. Pokud by to však dělal navrhovatel, ten nemá právo v daném případě stahovat to z programu schůze. Pokud to stáhl úplně, prosím, abyste text opravil.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Oznamuji vám zpětvzetí návrhu zákona.

 

Dalším bodem je

 

34.
Vládní návrh zákona o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech)
/sněmovní tisk 962/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Miloš Kužvart.

 

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, mám pocit, že i toto je dobrá zpráva, jak jinou před chvíli oznámil předsedající této schůze, protože zákon o obalech je - kdybych to měl velmi zjednodušit - zákon, který umožní, aby naše země nebyla znečišťována PET lahvemi, tetrapakovými obaly apod.

Zákon, který nyní předkládáme a jehož přípravu zajišťovalo Ministerstvo životního prostředí společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu, si klade za cíl transponovat do našeho právního řádu směrnici Evropského parlamentu a rady č. 94/62 ES, o obalech a obalových odpadech, a předpisy na ni navazující. Jde o první samostatnou a komplexní zákonnou úpravu o nakládání s obaly. Dosud byla tato oblast řešena pouze dílčím způsobem v rámci zákona o odpadech a jeho prováděcích předpisů.

Druhým úkolem tohoto zákona je navázat na tuto dílčí úpravu, která byla obsažena v § 18 a 19 stávajícího zákona 125/1997, o odpadech, a jeho prováděcích předpisech, a zajistit bezproblémový přechod na nový režim nakládání s obaly. Zmíněná směrnice a příslušné normy, které ji provádějí a které Česká republika převezme překladem, upravují komplexně nakládání s obaly, zejména prevenci vzniku obalů a požadavky na jejich výrobu a uvádění na trh, a dále dílčím způsobem upravují nakládání s obalovými odpady, tj. stanoví některé specifické požadavky, které představují odchylky proti obecnému režimu nakládání s odpady podle odpadových směrnic. Zejména stanoví povinné podíly využití a recyklace obalů a odpadů.

Stejnou konstrukci sleduje i vztah zákona o obalech, který nyní diskutujeme, a nového zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech. Zákon o obalech se bude vztahovat komplexně na obaly jako výrobky, avšak pro odpady vznikající z obalů stanoví pouze speciální ustanovení oproti zákonu o odpadech.

Současná právní úprava nakládání s obaly v zákoně o odpadech již požadavky obalové směrnice zčásti naplňuje tím, že stanoví základní povinnosti výrobců a dovozců ve vztahu k nakládání s obaly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP