(12.30 hodin)

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Táži se, kdo hodlá vystoupit v rozpravě na toto téma. Znova se hlásí pan poslanec Grebeníček.

 

Poslanec Miroslav Grebeníček: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, dříve než zformuluji návrh usnesení, chci předeslat, že beru s určitým uspokojením na vědomí, že pan ministr vyjádřil po řadě měsíců naší vzájemné korespondence odhodlání přijmout odpovědnost za daný stav. Pokud jednání, která osobně inicioval, a další aktivity ministerstva povedou k tomu, že se nemocným diabetem dostane ze strany státu náležitější pozornosti a péče, velmi to přivítám.

Navrhuji, aby se Poslanecká sněmovna spokojila s argumentací ministra Fišera. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Aby se spokojila? To snad není potřeba. Předložil jste usnesení, aby se sněmovna vyjádřila kladně k argumentaci pana ministra. To je velmi netradiční, to jsme zde ještě neměli. Mám ještě volat někoho dalšího?

Já vás odhlásím, tj. vlastně implicitní hlasování o nesouhlasu. Když by s tím sněmovna nevyslovila souhlas, tak by to znamenalo totéž, jako kdyby se hlasovalo opačně. Také zde není potřebné kvorum na hlasování.

 

Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s odpovědí ministra Fišera.

Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 39 z přítomných 84 poslanců hlasovalo 64 pro a nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu ministrovi.

Pan ministr Gross zde stále ještě není, dostaneme se tedy k interpelaci pana ministra dopravy a spojů Jaroslava Schlinga, který odpověděl na interpelaci poslance Miroslava Beneše ve věci testů ke zkoušce z pravidel silničního provozu. Interpelace spolu s odpovědí byla předložena jako tisk 1036. Kdo chce vystoupit? Hlásí se pan poslanec Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, přiznám se, že jako člověk, který je první volební období v parlamentě, tak vnímám institut interpelace jako institut, který má na něco upozornit, který má sebrat jakési připomínky, se kterými se poslanec setkává v životě, a pokusit se určité nedostatky, které v exekutivě nastávají, vyřešit.

Totéž jsem učinil svou interpelací z 28. února letošního roku v souvislosti s testy pro autoškoly na pana ministra dopravy Schlinga. Děkuji panu ministrovi, že bezprostředně po mé intervenci jsem 24. dubna dostal první odpověď. Mezitím se situace výrazným způsobem posunula, a tak jsem učinil další dotaz formou interpelace na pana ministra. Bylo to v době, kdy se ukázalo, že ani pan ministr neudělal testy, a kdy se ukazovalo, že stále více lidí není schopno udělat tyto testy, čili se ukazovalo, že s nimi není něco v pořádku.

Zajímal jsem se o to tak daleko, že jsem si vyžádal ze Spolkové republiky Německo, jak vypadají testy pro autoškoly. Chci dopředu upozornit, že při projednávání v našem klubu - moji kolegové mi to potvrdí - jsem patřil mezi ty, kteří říkali "pojďme spíš konstruovat nikoliv povinnost v autoškolách, ale povinnost dělat náročné zkoušky před státním komisařem". Je jedno, kde zkoušky člověk dělá, a tak dopředu odpovídám panu ministrovi, když se bude snažit hovořit o nějakém spojení s autoškolami, že jsem autoškoly upozorňoval na tento svůj názor, čili není to názor ze strany autoškol.

Myslím, že testy jsou jedním z mála dokladů, se kterými se setkává každý náš spoluobčan. K odpovědi pana ministra na odpovědnost příslušných ministerských úředníků se přiznám, že mě přímo šokovala. Pan ministr považuje vše za správné, považuje i testy za správné. Mezitím uplynul nějaký čas a ukázalo se, že řada testů je špatných, že řada testů je mylných.

Vážené dámy, vážení pánové, já bych chtěl nyní samozřejmě slyšet, jak tato situace byla vyřešena nebo jak bude vyřešena v nejbližších dnech a jaká byla nebo budou přijata konkrétní opatření - nikoliv krátké řečení, že vše je v pořádku.

Jenom pro ty z vás, kteří se tím chtějí zabývat, chtěl bych vám ukázat na testy z SRN, kde na obrázcích najdete ještě volkswagena - brouka, ne ten moderní model, ale ten starý, protože otázky, které jsou neměnné z hlediska pravidel, zůstávají zachovány. Pochopil jsem "ducha testů", v Německu jde o to, lidi naučit jezdit, zatímco z našich testů jsem zatím nabyl dojem, že jde o to, nachytat lidi, a to myslím, že není správné.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Nyní dám šanci panu ministrovi dopravy.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, jsem rád, že mohu využít tuto příležitost a dopovědět panu poslanci Benešovi trochu obšírněji, protože jeho původní interpelace byla zaměřena trochu jinak, než jak teď rozšířil tuto tematiku.

Budu reagovat na to, co zde bylo řečeno. Chci tím říci, že není pravda, že by byl nějaký problém s úspěšností uchazečů o získání řidičského průkazu, a není problém ani při přezkušování řidičů - profesionálů, kteří se musí podrobovat periodickému přezkoušení. Podle stanovisek celé řady autoškol a především asociace zkušebních komisařů, která mezitím již vznikla, máme věrohodné informace, že v dobrých autoškolách procento uchazečů, kteří uspějí již napoprvé, se pohybuje kolem 85 až 90 %. Zbytek složí úspěšně test na druhý pokus, takže neexistuje problém nějaké až neúměrné náročnosti testů nebo snad snahy nachytat na testové otázky a podobně.

Myslím si, že to tak není a že je to způsobeno jenom tím, že testy jsou úplně jiné než ty, které byly vytvořeny před třiceti pěti roky a které mimo nějakých drobných korekcí byly používány v neměnné podobě až dodnes. My jsme se tedy "dopustili" toho, že jsme konečně po tak dlouhé době připravili testy nové. Samozřejmě, že každý z nás může mít na ně odlišný názor, každý může říkat, že by si myslel, že otázky a odpovědi mají být formulovány takto. To připouštím. Dělala to určitá skupina lidí, která použila určité srovnávací podklady, mimo jiné i ze SRN i z řady dalších zemí, konzultovali přípravu testů s řadou odborníků a posléze byly testy vydány.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP