(12.40 hodin)
(pokračuje Schling)

Co mohu slíbit, je to, a jsem přesvědčen, bez ohledu na to, kdo bude ministrem dopravy a spojů v následujících letech, že tyto testy nebudou dalších 35 let neměnné. Naopak budeme mít zájem, aby se tyto testy vyvíjely, aby při každé příležitosti, kdy bude potřeba do nich zasáhnout, např. z důvodu nějaké změny v legislativě nebo při jiné příležitosti, bylo z testů vypouštěno to, co se ukáže jako přežité, nevhodné nebo po diskusi odborníků jako méně vhodné, a naopak byly tam zařazovány věci, které budou považovány za potřebné především z hlediska bezpečnosti silničního provozu.

Pokud jde o záležitost chyb v testech. Ano, bylo již mnohokrát publikováno, že v testových otázkách a odpovědích se objevilo 26 chyb. Na ty testy nás nemusela upozornit ani ta či ona televize, přišli jsme na ně ve spolupráci se zkušebními komisaři sami již v květnu t. r. a již 27. května byli zkušební komisaři dopisem z našeho ministerstva upozorněni na těchto 26 chyb a byli požádáni, aby vyřadili z používání ty testy, kterých se tyto chyby týkají, a postupně budou testy opraveny, aby mohly být dále používány. Tady tedy rovněž žádný vážný problém nevznikl, byť samozřejmě toto opravdu je chyba pracovníků, kteří testy připravovali. Ale na jakousi omluvu bych chtěl říci, že podle mých informací se s obdobnými problémy potýkali ve Spolkové republice Německo v době, kdy vydali nové testy.

Dále chci připomenout, že celý soubor připravených testových otázek čítal celkem 2000 otázek a k tomu příslušných 8000 odpovědí. Takto obrovský soubor byl původně připraven. Pro skutečné použití byl potom zúžen a v testech je použito celkem 800 otázek a k tomu čtyřikrát tolik odpovědí.

Příčina vzniku těchto 26 chyb je zčásti i v tom, že testy musely být připraveny dopředu a následně poté při změnách, které se staly v Poslanecké sněmovně a v Senátu v zákonu č. 361, musely být testy upravovány apod. Pan kolega Beneš jistě ví, co to znamená, zasahovat do počítačového programu. Ne vždy se podaří chybu, kterou odstraníte na jednom místě, odstranit na všech místech, kde je to třeba. A něco podobného se stalo i u těchto testů. A zatímco počítačový program se někdy dosti zdlouhavě a složitě testuje, než je ho možno začít skutečně používat rutinně, tak tyto testy nebylo kdy a kde zkoušet, musely se prostě začít používat v autoškolách i s rizikem některých problémů, které také nastaly.

Na závěr chci říci, že doufám, že jsem odpověděl na dotazy, které položil pan kolega Beneš.

Testy vyhovují potřebám, zkušební komisaři, byť k nim každý, tak jako i my, má určité výhrady, říkají, že testy jsou správně náročné, že velká většina - znovu zdůrazňuji kolem 85 až 90 % uchazečů uspěje napoprvé v dobrých autoškolách, to znamená, pokud jsou řádně připraveni. Obdobná situace je u řidičů z povolání. Není zde tedy žádný vážný problém. Testy budou nadále vyvíjeny např. i tím způsobem, že se bude ustupovat od používání testů papírových a bude se přecházet na používání počítačové formy, příslušné programy již zpracovány jsou a domníváme se, že po vyčerpání zásoby testů bude již obnovována jenom v minimální míře, bude to někdy ke konci roku 2002, a nadále už bude snaha používat především testy v počítačové podobě.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Znovu se hlásí pan poslanec Miroslav Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové. Mám pocit, že opravdu žiji v jiném světě. Uvedu tedy, jak jsem se onoho 28. února dostal ke zjišťování, jak je to s těmi testy.

Můj syn 2. února měl 18. narozeniny, a jak už bývá zvykem, tak dělal autoškolu. A když dělal autoškolu, tak jsme samozřejmě také žili tím, jak to v autoškolách vypadá. A já mám pocit, že žiji v jiném světě, a nejenom že mám pocit, ale jsem přesvědčen, že výrok "není pravda, že by byl problém" není výrokem pravdivým, naopak opačný výrok je pravdivý. Problém byl, je a bude.

Upřímně řečeno, pan předsedající mi někdy vyčítá, že jsem příliš měkký. Tak jsem měl pocit, že pan ministr spíše využije této chvíle k tomu, aby se nějakým způsobem omluvil veřejnosti. Bohužel, pan ministr toho nevyužil, on omlouval práci těch lidí, kteří způsobili chyby.

Na druhou stranu musím být docela rád, že už tentokráte, jako to činil v odpovědi na písemnou interpelaci, nepeskuje poslance, kteří nehlasovali pro návrh odsunutí platnosti zákona, neboť upozorňuji, že původní návrh a koneckonců všechny další návrhy sem dávala vláda, jejímž je pan ministr samozřejmě členem, byť jsem si vědom toho, že na Ministerstvu dopravy a spojů se vystřídali dva ministři.

Proto, vážené dámy a vážení pánové, dovolte, abych poprosil Poslaneckou sněmovnu, aby podpořila můj návrh na usnesení, že Poslanecká sněmovna vyjadřuje nesouhlas s odpovědí pana ministra dopravy a spojů Schlinga na interpelaci poslance Beneše. Doufám, že příště reflexe na docela slušně a dobře míněnou interpelaci bude výrazně jiná než to, čeho jsme byli svědky.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Hlásí se pan ministr. Prosím, pane ministře. Čekal jsem, že více poslanců zareaguje na vaše unikátní prohlášení, že chyby v testech byly způsobeny primárně tím, že poslanci přinesli některé pozměňovací návrhy, to mě velmi zaujalo, to je půvabné obvinění sněmovny.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, myslím si, že takto moje slova nelze vykládat. Samozřejmě že těch 26 chyb způsobili ti pracovníci, kteří testy vypracovali.

Ale chtěl bych uvést na pravou míru tvrzení pana kolegy Beneše, že jsem se neomluvil za těchto 26 chyb veřejnosti. Samozřejmě že jsem to několikrát veřejně ve sdělovacích prostředcích udělal a jako chybu úředníků a našeho ministerstva to samozřejmě pociťujeme, vnímáme. A mohu se i zde, prosím, omluvit znovu za těchto 26 chyb v onom souboru testových otázek a odpovědí.

Pokud jde ještě o srovnání našich testů s tím, jak to vypadá v Evropě. Pracuje odborná skupina, která takové porovnání provádí. Jakmile bude hotova se svou prací, budou samozřejmě její závěry publikovány, a já jsem přesvědčen, že v koncepci žádné rozdíly nejsou a ve formulaci jednotlivých otázek a odpovědí i v podobě řekněme křižovatek mohou být shledány určité rozdíly, ale rozhodně nejde o testy, které by se podstatně odchylovaly od toho, kam směřují zkušební testy v ostatních státech Evropské unie, se kterými se srovnáváme.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlásí se pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedo, dámy a pánové. Možná že všichni víte, že probíhají teď jednání na půdě podvýboru pro dopravu hospodařského výboru a zástupci autoškol napadají některá ustanovení jak zákona, tak věci, které se týkají testů. Nebudu teď mluvit k zákonu. Výsledkem bude nějaký návrh novely tohoto zákona, s tím jistě budete ještě seznámeni.

Pokud se bavíme o testech, chtěl bych zdůraznit, že Poslanecká sněmovna - ne že bych chtěl od toho dávat ruce pryč - s testy skutečně nemá nic společného, testy jsou výlučnou záležitostí Ministerstva dopravy a spojů. Při jednáních, která vedeme, bylo přiznáno tuším 27 chyb, které byly údajně odstraněny a nepoužívají se. Při posledním jednání bylo předloženo dalších nalezených 40 chyb v těchto testech.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP