(15.40 hodin)
(pokračuje Šplíchal)

Nyní související změny:

V § 3g písm. a) - dosavadní novelizační bod č. 2 - se slova "vízum nebo" nahrazují slovy "základě".

V § 41 odst. 1 - dosavadní novelizační bod č. 42 - se zrušují slova "víza nebo".

V § 43 odst. 2 - dosavadní novelizační bod č. 47 - se zrušují slova "víza nebo".

Totéž je v § 46 odst. 4, dosavadní novelizační bod č. 61, a v § 72 odst. 1, dosavadní novelizační bod č. 109 - jde o stejný text, kde se zrušují slova "víza nebo".

Nyní odůvodnění. Návrh směřuje k jednotnému pobytovému režimu žadatelů o azyl, neboť podáním žádosti o azyl se mění účel jejich pobytu. Tím se stává azylové řízení, nikoli např. turistika, zaměstnání, studium, což bylo důvodem udělení víza podle zákona o pobytu cizinců. Neexistují výhody, proč zvýhodňovat určitou skupinu žadatelů o azyl. Odst. 2 je již obsažen ve vládním návrhu.

Dosavadní novelizační bod č. 130. § 88 včetně nadpisu a poznámek pod čarou zní:

"§ 88 Zdravotní péče

(1) Žadateli o udělení azylu a jeho dítěti narozenému na území se do skončení řízení o udělení azylu poskytuje na území bezplatná zdravotní péče v rozsahu péče hrazené ze zdravotního pojištění stanoveném zvláštním právním předpisem 12a) a dále zdravotní péče v souvislosti s nařízenou karanténou anebo jiným opatřením v souvislosti s ochranou veřejného zdraví; to neplatí, pokud je zdravotní péče zajištěna podle jiného právního předpisu 12b).

(2) Zdravotnická péče uvedená v odstavci 1 se žadatelům o udělení azylu poskytuje ve zdravotnických zařízeních určených ministerstvem, s nimiž ministerstvo nebo jím zřízená organizační složka uzavře smlouvu o poskytování zdravotní péče; to neplatí pro poskytování zdravotní péče v případě bezprostředního ohrožení života.

(3) Náklady spojené s poskytováním zdravotní péče podle odstavce 1 hradí stát; úhradu nákladů vzniklých zdravotnickému zařízení zajišťuje ministerstvo z kapitoly státního rozpočtu Všeobecná pokladní správa.

(4) Dítě, které se narodilo azylantce a pobývá na území, se pro účely veřejného zdravotního pojištění považuje za cizince s povoleným trvalým pobytem do doby, než bude rozhodnuto o udělení azylu nebo jiném druhu pobytu na území podle zvláštního právního předpisu. 4) "

Odůvodnění. Cílem úpravy je jasně vymezit rozsah poskytované zdravotní péče a stanovit pevný režim poskytování lékařské péče žadatelům o azyl hlášeným k pobytu mimo azylová zařízení s cílem zamezit nadbytečně požadovaným ošetřením a vyšetřením zejména odbornými zdravotnickými zařízeními. Z údajů Ministerstva vnitra vyplývá, že náklady na poskytování zdravotní péče žadatelům o azyl k 1. 8. 2001 přesáhly celkové náklady za poskytovanou lékařskou péči za rok 2000. Jedním z důvodů je takřka neomezený rozsah poskytované zdravotnické péče stanovený platnou právní úpravou. Rozsah státem hrazené zdravotní péče poskytované v současné době žadatelům o azyl je širší než zdravotní péče hrazená z veřejného zdravotního pojištění pojištěncům zdravotních pojišťoven. Proto se navrhuje poskytovat zdravotní péči v rozsahu péče hrazené ze zdravotního pojištění.

Ministerstvo vnitra stanoví síť zdravotnických zařízení, se kterými příslušný útvar ministerstva uzavře smlouvu o zajištění zdravotní péče pro žadatele o azyl. Tímto způsobem se zajistí efektivnější vynakládání rozpočtových prostředků na zdravotní péči poskytovanou žadatelům o azyl. Odstavce 3 a 4 jsou převzaty z dosavadní právní úpravy.

V čl. II "Přechodná ustanovení" se za bod 5 vkládají body 6 a 7, které znějí:

"6. Po dobu platnosti víza za účelem strpění pobytu podle dosavadního § 73 se při poskytování zdravotní péče postupuje podle nové právní úpravy stanovené pro žadatele o udělení azylu.

7. V řízení o poskytnutí finančního příspěvku cizinci, jemuž je uděleno vízum za účelem strpění pobytu, se postupuje podle § 43, s výjimkou poslední věty odstavce 2. Pokud ustanovení používá pojmu ´žadatel o udělení azylu hlášený k pobytu mimo pobytové středisko´, rozumí se tím pro potřeby tohoto řízení cizinec, jemuž je uděleno vízum za účelem strpění pobytu. "

Dosavadní bod č. 6 se označuje jako bod č. 8.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo se hlásí dále o slovo? Pan ministr Gross, prosím.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, jelikož jsem avizoval, že budu souhlasit s pozměňovacími návrhy výboru pro obranu a bezpečnost, musím přednést několik pozměňovacích návrhů, které jsou spíše legislativně technického charakteru, ale o nichž by přece jen mohly být spory, takže si myslím, že by to mělo zaznít ve druhém čtení, abychom měli o věci přehled.

První se týká bodu I., bodu 11 usnesení výboru pro obranu a bezpečnost, kde dosavadní bod 36 zní: "§ 29 - 31 se zrušují, dosavadní bod 37 se zrušuje, ostatní body se přečíslují."

Další návrh z této oblasti legislativně technických návrhů se týká bodu I. bod 14, kde návrh doporučuji upravit takto: "V § 32 odst. 5 se doplní slova "s výjimkou opravného prostředku proti rozhodnutí o zastavení řízení podle § 25 písm. g)"".

U bodu I. bod 17 doporučuji nahradit usnesení výboru pro obranu a bezpečnost tímto textem: "V dosavadním bodu 39 v § 33 odst. 3 se slova "ministr vnitra" nahrazují slovem "ministerstvo"".

Dále se můj pozměňovací návrh týká bodu I/21 usnesení výboru pro obranu a bezpečnost. Tam navrhuji doplnit větu: "V § 73 odst. 2 v nově označeném písmenu b) se navrhují slova "o rozkladu" nahradit slovem "ministerstva"".

Dále se poslední pozměňovací návrh týká bodu I/23, kde navrhuji doplnit větu: "V § 77 se v nově označeném odst. 7 nahrazuje slovo "pět" slovem "šest"".

Jde o návrhy, které by měly být v seznamu pozměňovacích návrhů, aby bylo možno při legislativně technických úpravách dosáhnout čistoty zákona. V případě, že některý z těchto návrhů se ukáže jako nadbytečný, požádám sněmovnu ve třetím čtení, abych mohl tento návrh stáhnout.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře, za přednesené návrhy, a ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Poněvadž se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Tím končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

Nyní budeme, vážené kolegyně a kolegové, v souladu s tím, co jsme předtím schválili, postupovat následovně. Budeme projednávat bod 30, poté dvě zbývající písemné interpelace, a to na pana ministra Grosse a na pana ministra financí Rusnoka, pak bychom měli rozhodnout o návrhu časového harmonogramu projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu, a dnes od 18. hodiny můžeme projednávat třetí čtení tisku 924, což je novela zákona o návykových látkách. Tou bychom dnes skončili naše jednání.

 

Nyní tedy zahajuji projednávání bodu

 

30.
Návrh poslanců Zdeňky Stránské a dalších na vydání zákona o pozemkových úpravách
a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
ve znění pozdějších předpisů a nálezů Ústavního soudu
/sněmovní tisk 948/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 948/1 a prosím poslankyni Zdenku Stránskou, aby předložený návrh uvedla.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP