(15.30 hodin)
(pokračuje Gross)
Z tohoto důvodu mi, pane místopředsedo, nezbývá nic jiného, nežli požádat sněmovnu, aby tento návrh zákona projednala, pokud možno postoupila do třetího čtení, kde budeme hlasovat o jednotlivých návrzích. A chtěl bych v této souvislosti poděkovat všem poslankyním a všem poslancům, kteří, alespoň jak bylo patrno v prvém čtení a při projednávání ve výborech, velice vstřícně přistoupili k projednávání tohoto zákona, a myslím si, že jsou připraveni projednávat zákony důležité pro tento stát bez jakékoli předpojatosti. A za to bych chtěl poděkovat.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro obranu a bezpečnost, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 921/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan kolega Tomáš Kladívko.
Poslanec Tomáš Kladívko: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, kolegyně a kolegové, výbor pro obranu a bezpečnost projednal vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon o azylu a některé další zákony, sněmovní tisk 921, na své schůzi dne 7. června 2001 a přijal k tomu usnesení pod č. 167, které vám bylo rozdáno.
Výbor pro obranu a bezpečnost přijal několik pozměňovacích návrhů k tomuto tisku. Tyto pozměňovací návrhy lze rozdělit do dvou okruhů. Pod č. 1 až 28 jsou to pozměňovací návrhy, které se týkají přímo předloženého zákona o azylu, a pod č. 29 a dále jsou to návrhy, které řeší změnu zákona o Policii ČR a změnu zákona o Bezpečnostní informační službě.
Projednávání těchto návrhů ve výboru se neslo v duchu shody zástupců všech politických stran a usnesení bylo přijato jednomyslně. Doporučuji proto Poslanecké sněmovně, aby podpořila tento návrh zákona ve znění usnesení výboru pro obranu a bezpečnost ve druhém čtení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Otevírám obecnou rozpravu. Kdo se do ní hlásí? (Nikdo.) Vzhledem k tomu, že nemám žádnou přihlášku ani se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím.
Zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Karla Šplíchala, jemuž uděluji slovo.
Poslanec Karel Šplíchal: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych přednesl návrh změn ve vládním návrhu novely zákona o azylu, a pokusím se zkrátit některá odůvodnění tak, aby byla srozumitelná a abych příliš jednání neprotahoval.
K bodu I/6 usnesení výboru pro obranu a bezpečnost mám tento návrh:
V § 9 text: "Na řízení o udělení nebo odnětí azylu se nevztahuje § 33 odst. 2 a oddíl 1 části čtvrté správního řádu."
K tomu odůvodnění: Navrhovaná úprava odráží nutnost specifického přístupu k nakládání s informacemi využívanými jako podklady v rámci správního řízení o udělení azylu. Za současné úpravy dochází k situacím, kdy žadatel o azyl na základě seznámení s informacemi shromážděnými správním orgánem o situaci v zemi jeho původu - obsahují údaje o skupinách ohrožených pronásledováním, popisy věznic, o celkové situaci společenské, politické, údaje o politických stranách a jiných organizací - přizpůsobuje svou výpověď předloženým informacím.
Dalším rozšířeným jevem je i předávání poznatků takto od správního orgánu získaných dalším žadatelům o azyl. V případě, kdy je pro účely řízení dle názoru správního orgánu nutné zjistit stanovisko žadatele o azyl k obsahu konkrétní informace, lze jej vyzvat k podání vyjádření z podnětu správního orgánu. Vyloučení části správního řádu týkající se odvolacího řízení je obsaženo již v usnesení výboru pro obranu a bezpečnost.
Dále je to dosavadní novelizační bod č. 5 a tam v § 10 se vkládají nové odst. 3 a 4, které znějí takto:
(3) Cizinec, který v České republice o udělení azylu již žádal, je oprávněn podat žádost o udělení azylu nejdříve dva roky od pravomocného ukončení předchozího řízení. V případě, že cizinec požádá o soudní přezkum správního rozhodnutí, považuje se za počátek dvouleté lhůty den nabytí právní moci soudního rozhodnutí.
(4) Ministerstvo může v případě hodném zvláštního zřetele lhůtu stanovenou v odst. 3 prominout. To neplatí, byla-li předchozí žádost o udělení azylu zamítnuta jako zjevně nedůvodná (§ 16) nebo bylo-li řízení o předchozí žádosti o udělení azylu zastaveno (§ 25).
Dosavadní odst. 3 se označuje jako odst. 5.
V odůvodnění bych chtěl říci, že návrh by měl zamezit případům, kdy někteří cizinci bezprostředně po ukončení azylového řízení podávají žádost o azyl opakovaně, aniž by v jejich případě došlo ke změně skutečností relevantních z hlediska řízení o udělení azylu. (Velký hluk v jednací síni.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane poslanče, že vás přeruším a požádám vaše kolegy, zda by se mohli zklidnit a usnadnit vám vaše vystoupení. - Prosím, pokračujte.
Poslanec Karel Šplíchal: Děkuji. Dosavadní novelizační bod č. 33. V § 25 se na konci písm. g) nahrazuje tečka slovem "nebo" a doplňuje se nové písm. h), které zní takto:
h) žadatel o udělení azylu v průběhu řízení neoprávněně vstoupil na území jiného státu nebo se o neoprávněný vstup na území jiného státu pokusil.
Odůvodnění je takovéto: Úprava reaguje na četné případy, kdy je pro žadatele o azyl Česká republika pouze tranzitní zemí. V průběhu azylového řízení se pokusí o nelegální přechod státní hranice, přičemž platná právní úprava neumožňuje takové jednání s výjimkou přestupkového řízení sankcionovat.
Dosavadní novelizační bod č. 47. V § 43 odst. 2 se na konci doplňuje věta, která zní:
Celková doba, po kterou je v průběhu řízení o udělení azylu poskytnut finanční příspěvek, může činit nejvíce tři měsíce.
Dále dosavadní novelizační bod č. 48. V § 43 odst. 3 zní takto:
(3) K řízení o poskytnutí finančního příspěvku podle odst. 2 je příslušné ministerstvo.
Dosavadní novelizační bod č. 51. V § 43 odst. 7 zní:
(7) Finanční příspěvek je vyplácen ministerstvem v určeném azylovém zařízení.
Nyní odůvodnění k bodům d), e) a f). Navrhované změny mají zjednodušit současný administrativně složitý systém řízení o finančním příspěvku a jeho vyplácení, kdy k některým úkonům je příslušné Ministerstvo vnitra a k některým úkonům okresní úřady. Takový postup nadměrně zatěžuje žadatele o finanční příspěvek, pracovníky okresních úřadů i pracovníky ministerstva.
Dosavadní novelizační bod č. 103. V § 71 odst. 1 se v písm. d) nahrazuje slovo "a" čárkou, u písm. e) se tečka nahrazuje slovem "nebo" a vkládá se nové písm. f), které zní:
f) žadateli o poskytnutí finančního příspěvku.
Dosavadní novelizační bod č. 125. § 85, včetně poznámek pod čarou:
1. Podáním žádosti o udělení azylu se zrušuje platnost víza vydaného podle zvláštního právního předpisu.
2. Právní postavení cizince vyplývající z jeho umístění v zařízení pro zajištění cizinců není prohlášením o azylu nebo podáním žádosti o udělení azylu (§ 10) dotčeno.
***