(9.10 hodin)
(pokračuje Rusnok)
Zazněla zde z řad poslanců klubu KSČM kritika na to, že rozpočet, který nás čeká, není expanzivní. Tuto kritiku musím velmi striktně odmítnout. Rozpočet podle mého názoru není expanzivní a ani nemůže být expanzivní v době, kdy máme citelný ekonomický růst, v době, kdy jsme na začátku etapy konsolidace veřejných rozpočtů. Ekonomika prostě nepotřebuje nové expanzivní fiskální impulsy - o tom jsme pevně přesvědčeni a domníváme se, že kritizovat tento rozpočet za to, že udržuje úroveň fiskálních impulsů na úrovni, která zhruba odpovídá roku 2001, dokonce se podle mého názoru snižuje, je naprosto nelogické, a současný návrh je tedy v kontextu, v plném kontextu, makroekonomického vývoje.
Stejně tak musím odmítnout kritiku, že rozpočet postihuje nejslabší vrstvy obyvatel. Domnívám se, že to je zcela zcestná kritika, která se nezakládá na faktech. Tento rozpočet naopak konzervuje všechny zákonem předepsané sociální mandatorní výdaje, to znamená, že konzervuje ochranu všech vrstev obyvatelstva, které jsou těmito dávkami chráněny.
Souhlasím s tím, že je velmi těžké predikovat jakékoli makroekonomické indikátory následujícího ekonomického vývoje v nejbližším období, to znamená v nejbližším roce, možná v období poněkud delším. To je samozřejmě obtížné jednak vzhledem k tomu, co se stalo 11. září, ale je to těžké i ze samé podstaty věci, protože globální problémy otevřené ekonomiky v tak malé zemi, jako je Česká republika, činí přesnou predikci i na velmi krátkou dobu velmi složitou záležitostí.
Na druhé straně se ale domnívám, že stejně tak, jako jsou důvody pro úvahy o možném ochabení ekonomického růstu, o možných rizicích tohoto růstu - a já jsem je ve svém úvodním slově uvedl -, stejně tak existuje řada důvodů pro to, že to nemusí nastat, nebo že to nemusí nastat pro Českou republiku a ani pro některé jiné země. Je zde totiž řada nových skutečností - jsou tu nové výdaje směrované ze státních rozpočtů vyspělých zemí, zejména těch, které jsou zapojeny přímo do konfliktu, ať už jsou to Spojené státy, Velká Británie nebo některé jiné země. Je zde tendence obyvatelstva k předzásobení, tendence ke zvýšení konzumních výdajů, budou zde nové výdaje spojené s civilní ochranou atd.
Čili hodnocení těch plusových a minusových faktorů a vlivů na ekonomický růst je nanejvýš obtížné. Já se ovšem domnívám, že v tomto směru je naše ekonomická predikce velmi seriózní.
Zazněla zde konkrétní otázka pana poslance Pilipa, proč příjmy z deblokace ruského dluhu nebudou, pokud budou získány již v letošním roce, součástí příjmů státního rozpočtu již v letošním roce. Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá. Podle uzavřených smluv mezi Ruskou federací a příslušnými zprostředkovateli má náš deblokátor, tzn. agent, soukromá firma, k dispozici příslušnou částku již do konce tohoto roku. Nicméně tato částka v této době ještě nebude majetkem České republiky. Tím se stane až poté, co ruská strana jako druhý partner této operace potvrdí všechny operace, které souvisejí s deblokací. A toto se nestane dříve než v prvních týdnech nebo dokonce měsících příštího roku. Proto byly tyto příjmy rozpočtovány do příjmů příštího roku.
Pokud jde o usnesení navržená panem předsedou rozpočtového výboru, s většinou z nich souhlasím. Domnívám se, že je možno usilovat o určité změny poté, co jsme v nové situaci, poté, kdy známe některá nová fakta, která jsme při přípravě rozpočtu zhruba před dvěma měsíci neznali.
Pokud jde o druhý bod tohoto usnesení, který říká, že příjmy z Fondu národního majetku mají být použity v rámci státního rozpočtu přednostně na úhradu dluhové služby, pak musím upozornit pouze na technickou okolnost této věci. Zákon č. 171/1991 Sb., o Fondu národního majetku, uvádí taxativní účely, na které lze použít příjmy Fondu národního majetku. Mezi těmito účely není dluhová služba. Proto technické naplnění tohoto usnesení, jeho účetní zaevidování bude velmi obtížné, protože bychom se dostali do rozporu s tímto zákonem. Nicméně makroekonomicky a věcně jsme připraveni toto usnesení naplnit, a to proto, že očekávané výdaje na dluhovou službu přesně odpovídají sumě, kterou potřebujeme zapojit z privatizačního účtu.
Myslím, že nové informace o očekávané ztrátě Konsolidační banky nás opravňují o to usilovat, tedy o snížení této očekávané ztráty na straně výdajů kapitoly finančních aktiv, a stejně tak se budeme snažit naplnit usnesení, která navrhl předseda klubu sociální demokracie, pokud jde o některé nové skutečnosti na výdajové straně, tzn. změněnou bezpečnostní situaci, popř. určité napětí v rozpočtu vysokých škol.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chci poděkovat všem, kteří v rozpravě vystoupili se svými i kritickými připomínkami, všem, kdo hledali cestu, jak zajistit, aby tato země v příštím roce nemusela žít v nějaké nejistotě rozpočtového provizoria, a kteří hledali snahu o širší dohodu nad tímto závažným problémem. Děkuji vám za tento přístup a chci vás požádat, abyste i hlasováním měli na mysli zájmy České republiky. Děkuji vám.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Než udělím slovo panu zpravodaji Vlastimilu Tlustému, technické sdělení - paní poslankyně Horníková má náhradní kartu č. 3.
Nyní se slova ujme zpravodaj rozpočtového výboru pan předseda Vlastimil Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, v úvodu mi dovolte, abych vás vyzval, aby ve jménu toho, aby ČR měla schválený rozpočet pro příští rok, aby v případě, že návrh usnesení na schválení vládního návrhu zákona nebude přijat - a to se v tuto chvíli jeví jako velmi pravděpodobné -, abyste prokázali maximální věcnost a zájem na hledání kompromisu a projevili ho v hlasováních o doporučeních vládě pro zformování nové verze státního rozpočtu a rovněž ve stanovení termínu, neboť mezi předloženými návrhy jsou i návrhy, které by nezabraňovaly nebezpečí rozpočtového provizoria. Moc bych vás proto prosil, abyste velmi pečlivě sledovali všechny tyto návrhy a nedopustili, aby výsledkem našeho jednání byl výstup, který by nesměřoval k cíli, který jsem tu deklaroval, a který by měl být společný nám všem - to je, abychom se pokusili udělat vše pro to, aby druhá verze státního rozpočtu poté, co ta první má malou naději na úspěch, byla přijata nejen včas, ale aby byla i konsensuální a přijatelná pro většinu občanů této země, a aby tedy pro ni mohla hlasovat rozhodující většina poslanců tohoto parlamentu.
Nyní mi dovolte seznámit vás se všemi předloženými pozměňovacími návrhy a návrhy usnesení. Byly vám rozdány na lavice, protože jich je abnormálně mnoho a jejich struktura je poměrně komplikovaná.
V duchu předchozí výzvy vás rovněž vyzývám k tomu, abyste nezapředli složité procedurální diskuse, neboť postupů hlasování přichází v úvahu vzhledem k této struktuře mnoho a pro mnoho z nich se dá najít nějaké odůvodnění. Já jsem záměrně uspořádal všechny návrhy jak byly předneseny, a dovolím si vám navrhnout následující - a řeknu přímo pragmatickou - proceduru.
Vzhledem k ustanovení jednacího řádu, které říká, že Poslanecká sněmovna buď schválí, anebo v případě, že neschválí, přijme doporučení, považuji za nejlepší, aby prvním hlasováním bylo hlasování, kterým Poslanecké sněmovně menšina poslanců sociální demokracie navrhla schválit rozpočet se všemi přikázáními a všemi údaji jedním jediným hlasováním o celém návrhu, který v podkladu máte označen jako Oponentní zpráva menšiny poslanců pod písmenem B, a je to odkaz na tisk 1060/2.
***