(17.20 hodin)
(pokračuje Gross)
My připravujeme novou koncepci ochrany obyvatel do vlády ČR, mimochodem poslední koncepce v oblasti civilní ochrany byla vládou projednávána v roce 1997, kdy byly stanoveny některé parametry, jako například ty, že prostředky individuální ochrany, tedy plynové masky, mají být zajištěny pro děti, žáky škol do 15 let věku, že mají být zajištěny pro nemocné, pro obyvatele domovů důchodců, léčeben dlouhodobě nemocných a imobilní spoluobčany. Toto byla koncepce, která byla schválena v roce 1997, respektive, abych byl přesný, nebyla vládou schválena, byla vládou vzata na vědomí. My tu koncepci předěláváme, bude předložena vládě, termín je do konce roku, ale bude předložena dříve.
Základ té koncepce nestojí na individuálních prostředcích ochrany, nestojí ani na kolektivních prostředcích ochrany, jako jsou kryty. Skutečně staví na tom, o čem jsem hovořil - tedy včasné vyrozumění, informovanost, evakuace, reakce složek integrovaného záchranného systému, a to jsou ty věci, které umožňují pružnou reakci.
Vycházíme z toho, že systém civilní ochrany by neměl být připravován, nebo že není v tuto chvíli nebezpečí nějakého globálního válečného konfliktu typu, že na celé území ČR bude proveden kobercový nálet, ať již konvenčními zbraněmi, nebo třeba chemickými či bakteriologickými. Vycházíme z toho, že před námi jsou jiná rizika, jsou před námi rizika průmyslových havárií, jsou před námi rizika havárií jaderných zařízení, jsou před námi rizika v dopravě, kdy se někde bude dopravovat cisternou chlór nebo něco takového a uprostřed města se nám ta cisterna vysype. Máme před sebou rizika teroristických akcí po událostech 11. září toho typu, že nám někdo někde trhavinou vyhodí do povětří nějaký objekt, ve kterém budou lidi, který bude hrozit zřícením, bude zapotřebí provést evakuaci. Máme vytypovaná rizika, jako jsou rizika velkých dopravních kalamit, kdy začne váznout zásobování obyvatelstva, jsou vytypována rizika bioterorismu, použití biologických látek k nějakému teroristickému útoku, chemických látek k teroristickému útoku, dokonce i jaderných prostředků k provedení teroristického útoku. Ale nepočítáme s tím, že by byl akutní zásah celé České republiky a že by celá Česká republika byla vystavena v jednom okamžiku takovémuto nebezpečí. Tomu se také přizpůsobuje umisťování těch prostředků, které probíhá v tuto dobu.
Upřímně ale musím říci, že ty prostředky individuální ochrany nejsou v dobrém stavu. My máme v České republice zhruba 7,5 milionu plynových masek, jedny jsou starší generace, druhé jsou novější. Té starší generace máme zhruba dvě třetiny masek, té novější jen jednu třetinu. Děláme v opravárenském podniku Olomouc revizi, která nedopadá zrovna nejlépe, takže kdybych tady prohlásil, že všech 7,5 milionu masek je teď hned použitelných, tak by to ode mne nebylo upřímné. Já se obávám, že to číslo bude o poznání nižší, ale my chceme tyto zdroje, které jsou v tuto chvíli stejně ve skladech, lépe alokovat. Chceme je alokovat do míst, kde hrozí nějaká průmyslová havárie, protože je tam třeba chemička. Chceme je alokovat do míst, kde je ministerstvem dopravy, případně jiným správním orgánem rozhodnuto, že se tam můžou přepravovat zvláště nebezpečné látky. Chceme je mít na mobilních nosičích, pokud tak mohu nazvat, když zjistíme, že někde hrozí nějaké nebezpečí nebo nějaký útok, aby se tam tyto prostředky včas dostaly. Ale skutečně stavět na nich civilní ochranu by bylo nesmírně naivní a já jsem hrozně rád, že vy jako chemik víte, že takto úzce to pojímat nelze.
Takže zněla-li otázka, zda byla udělána analýza rizik, tak byla udělána analýza rizik. Z ní se vychází při všech opatřeních, která se realizují. Pokud jde o civilní ochranu, respektive výchovu civilní ochrany na základních školách, za prvé Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zařadilo problematiku ochrany člověka již ve školním roce 1999-2000 do plánu výuky, jestli to říkám správně, ale není to povinný předmět. My v tuto chvíli ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy dáváme dohromady určitou aktualizaci, která povede k tomu, že žáci základních, ale i středních škol budou mít v učebních osnovách předměty, kde se seznámí s problematikou civilní ochrany.
Mimochodem dnes jsme vydali příručku pro občany ČR, jak se chovat v mimořádných situacích, ta je masově vytištěna a bude se distribuovat na obecní úřady, na školy, na okresní úřady, tak aby každý občan, který se bude chtít s jejím obsahem seznámit, aby se s ním seznámit mohl. A pro školy zvlášť děláme instruktážní videofilmy, které budou čtyři, které se budou zaměřovat obecně na problematiku povodní a ochranu člověka v těchto situacích, havárií s únikem nebezpečných látek. Název jednoho filmu je Než přijede záchranka, to znamená první pomoc, a pak ochrana člověka za mimořádných situací, kde právě budou i ty záležitosti spojené s nebezpečnými chemikáliemi úmyslně použitými nebo biologickými látkami úmyslně použitými proti zdraví či životu člověka. Tyto instruktážní videofilmy budou k dispozici školám.
Myslíme si, že je to právě o té informovanosti a o tom, aby spíše žáci byli informováni, jak se dá některým rizikům předcházet, jak se chovat v mimořádných situacích, než aby civilní ochrana byla založena na tom, že ve skladě ve škole jsou masky, u kterých vy jako chemik lépe než já víte, že jejich účinnost je stejně proti nejrůznějším látkám velmi omezená z hlediska toho, jaké filtry jsou k dispozici, a z hlediska toho, že filtry, které jsou k dispozici v České republice, byly dimenzovány nebo stavěny na použití armádních chemických látek, nikoli těch civilních průmyslových, jako je třeba čpavek nebo něco takového.
Takže takto se na tom pracuje a já mám pocit, že se v poslední době odvedl velký kus práce na tom, aby se celý tento systém zlepšil. Takže jestli to takto stačí. Případně ještě na doplňující otázku odpovím.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Ptám se pana poslance Kohlíčka, zda si přeje přednést doplňující otázku. Je tomu tak.
Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji, pane ministře. Myslím, že jste trošku rozptýlil obavy, které mnou cloumaly. Přesto si myslím, že jedním z hlavních rizik je zasažení zdrojů pitné vody a druhým velkým rizikem jsou rizika nevhodného skladování určitých škodlivých, případně hořlavých látek. Tam by mě zajímalo, do jaké míry připravujete mapování těchto rizik a zatažení orgánů místní správy a samosprávy do vyhodnocování případně příprav na činnost v takovýchto případech. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má ministr vnitra Stanislav Gross.
Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, už jenom k těm dvěma otázkám. Hovoříme-li o zdrojích pitné vody, jako o vodárnách, tak tam je situace zajištěna tak, že drtivá většina vodáren, alespoň v městských aglomeracích, kde je zásobování většího počtu obyvatel, je napojena na pulty centrální ochrany policejní. Měli jsme během posledních týdnů několik případů, kdy byly vodárny narušeny, a policejní výjezd tam byl velmi rychle. Naštěstí se nejednalo o pokus o kontaminaci vody. Čili to je jedna věc.
Druhá věc je teď za této aktuální bezpečnostní situace. V rámci těch objektů, kde je vytypována zvýšená ostraha, jsou i zdroje pitné vody, především tedy hovořím o vodárnách. Čili aktuální situace je řešena takto, obecně je to řešeno napojením na pulty centrální ochrany, které ve většině případů jsou vyvedeny na Policii ČR.
Co se týče zdrojů pitné vody, jako jsou přehrady, to je samozřejmě velký problém. Za této aktuální situace provádí policie střežení těchto objektů, za normální situace samozřejmě z hlediska nějakého teroristického aktu není střežení prováděno 24 hodin denně, je tomu věnována zvýšená pozornost. Ale na druhou stranu chci upozornit, a jestli je tady někdo stavař nebo pyrotechnik, tak mi dá za pravdu, že vyhodit do povětří hráz přehrady, to zase žádná legrace není. A neuděláte to s kufříkem trhaviny.
A ještě jednu věc ke zdrojům pitné vody. Vodárny obecně mají takové vybavení, že v případě, že by někdo kontaminoval vodu nebo zdroj, ze kterého se odebírá voda do vodárny, by měly zachytit takovéto nakažení vody.
***