(10.20 hodin)
(pokračuje Švrček)
Myslím, že po proběhlé rozpravě došlo k přijetí rozumných návrhů, došlo rovněž po rozpravě k vyjasnění určitých nedorozumění, která nějakým způsobem tuto novelu nepoznamenala. V rámci tohoto jednání bylo přijato několik pozměňovacích návrhů, které vám hospodářský výbor předkládá ve svém tisku č. 910/2.
To je v podstatě vše, co mohu k tomu dosud říci. Jsem připraven přijmout vaše eventuální pozměňovací návrhy. Děkuji.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první písemně přihlásil pan poslanec Jaroslav Plachý.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dnem 1. července 2001 nabyl účinnosti zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o pojištění odpovědnosti vozidla z provozu, ve znění zákona č. 307/1999 Sb. Prakticky ihned po jeho aplikaci v praxi se prokázaly některé nedostatky, které ve spojení s problematickými a opožděně vydanými prováděcími právními předpisy vedly až k protestním akcím dovozců ojetých vozidel a zástupců stanic technické kontroly. Díky osobní iniciativě předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zahájil podvýbor pro dopravu jednání se zástupci dotčených skupin. Výsledkem těchto jednání je předkládaná novela zákona č. 56/2001 Sb., která byla rozdána zde ve sněmovně v písemné podobě jako pozměňovací návrhy poslanců k tisku č. 910.
Tato novela v některých ustanoveních umírňuje tvrdost zákona, v jiných zákon liberalizuje a konečně také v přechodných ustanoveních řeší problémy dovozců, které vznikly v důsledku nečinnosti státní správy v době před a po nabytí účinnosti zákona č. 56/2001 Sb. Návrh novely zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána. Návrh nemá žádné dopady na státní rozpočet.
Dámy a pánové, odůvodnění jednotlivých pozměňovacích návrhů provedu v podrobné rozpravě. Děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím. Otevírám podrobnou rozpravu, do které se s přednostním právem přihlásil navrhovatel, poté jsou písemně přihlášeni pan poslanec Severa, pan poslanec Ondruš, pan poslanec Havlíček, pan poslanec Plachý, pan poslanec Vnouček. To jsou písemně přihlášení do podrobné rozpravy.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, jak jsem avizoval v obecné rozpravě, přihlašuji se tímto k pozměňovacím návrhům, které byly ještě před začátkem projednávání tohoto bodu rozdány všem poslancům do lavic. Jsou to pozměňovací návrhy opravdu jenom takové, které zpřesňují stávající znění a které jsme konzultovali v rámci skupiny předkladatelů. Tímto se k nim v souladu s jednacím řádem přihlašuji a podávám je.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Nyní bude hovořit pan poslanec Pavel Severa, připraví se pan poslanec František Ondruš.
Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, já se ztotožňuji s filozofií přístupu hospodářského výboru, který upravil § 13 odst. 2. Pokusím se navrhnout o něco přesnější, možná vhodnější variantu. Dávám ji ke zvážení, zda by nebyla jako varianta šťastnější.
Proto bych navrhoval v § 13 odst. 2 toto znění, které by nahradilo usnesení hospodářského výboru v bodě 1, to znamená bod 1 § 13 odst. 2 by zněl takto:
Žáci školy, které byla vydána registrace k provozování autoškoly, u nichž je získání řidičského oprávnění součástí výuky jako kvalifikační předpoklad k výkonu povolání, na které se žáci ve škole připravují nebo pro něž je řízení motorových vozidel povinným nebo volitelným předmětem, mohou být zařazeni do výuky a výcviku tak, aby zkoušku odborné způsobilosti mohli složit nejdříve šest měsíců před dosažením předepsaného věku. Uvedené školy pak mohou předmětnou výuku a výcvik provádět jako sdruženou ve smyslu § 16 odst. 1, přičemž ke kombinaci skupin a podskupin řidičských oprávnění uvedených v § 15 odst. 1 lze přidružit i skupinu C a podskupinu C 1 s tím, že žáci budou absolvovat v plném rozsahu výuku pro kategorii B a na ni naváže v plném rozsahu výuka kategorie C, popř. C 1.
Tato výuka a výcvik nesmějí trvat déle než 14 po sobě jdoucích měsíců. Závěrečnou zkoušku odborné způsobilosti budou žáci absolvovat nejprve v kategorii B a následně pro kategorii C za výše uvedených podmínek.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec František Ondruš, připraví se pan poslanec Jiří Havlíček.
Poslanec František Ondruš: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu stručný. Mám pozměňovací návrh k § 2 odst. 1 - ve druhé větě na konci doplnit následující slova: nebo zaměstnanců a osob ve služebním poměru jiných organizačních složek státu zajišťujících obranu a bezpečnost státu. Konec pozměňovacího návrhu.
Návrh sleduje rozšíření oprávnění organizační složky státu a provádění výuky a výcviku a zdokonalování odborné způsobilosti kromě vlastních zaměstnanců i na spolupráci v těchto činnostech s dalšími organizačními složkami zabezpečujícími obranu a bezpečnost státu. Navržená úprava přispěje k hospodárnému a efektivnějšímu využití prostředků vynakládaných ze státního rozpočtu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Jiří Havlíček, připraví se pan poslanec Jaroslav Plachý.
Poslanec Jiří Havlíček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu stručný jako můj předchůdce. Můj pozměňovací návrh se týká § 19 odst. 1, kde v první větě za slovy "doplňovací" se vypouští text "výuka a výcvik mohou být poskytnuty pouze žadateli" a vkládá se nový text "výuku a výcvik absolvuje žadatel" a dále pokračuje věta, jak je formulována.
Krátké zdůvodnění. V důvodové zprávě předkladatelé návrhu zákona uvádějí, že když se koná praktická zkouška v jízdě na vozidle, tak tam je možnost, že komisař je v doprovodném vozidle, a zdůvodněno je to takto. Cituji: Komisař nezná schopnosti a chování žáka. V některých případech - motocykl nad 25 kW - mohla být zkouška pro komisaře riskantní. Z tohoto pohledu je obtížné uvalit na komisaře, který nemá s žákem žádné zkušenosti, odpovědnost za případnou nehodu.
Můj pozměňovací návrh sleduje to, aby ti žadatelé, kteří rozšíří řidičský průkaz na tyto motocykly této síly nad 25 kW, absolvovali praktickou výuku v délce dvě až čtyři hodiny, jak je uvedeno. To je vše. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Jaroslav Plachý, připraví se pan poslanec Karel Vymětal.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře - není tady ani jeden - vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych nejprve formálně zvedl a podal všechny pozměňovací návrhy, které vám byly rozdány v písemné podobě pod označením "Pozměňovací návrhy Jaroslava Plachého a dalších poslanců k sněmovnímu tisku č. 910 - Návrh poslanců Pavla Němce, Karla Sehoře, Františka Vnoučka a Miloslava Výborného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, a kterým se mění některé další zákony".
***