(10.30 hodin)
(pokračuje Plachý)

Využil jsem této příležitosti otevření zákona k tomu, abych urychlil projednání novely zákona č. 56/2001 Sb.

Nyní mně dovolte bohužel nikoliv krátké odůvodnění uvedených 25 pozměňovacích návrhů.

K bodu 3. Nové znění § 13 zavádí do zákona institut trvalého vyřazení motorového vozidla a přípojného vozidla z registru silničních vozidel a zmírňuje podmínky dočasného vyřazení vozidla z registru na žádost vlastníka. Stávající ustanovení § 13 odst. 1 písm. a) připouští totiž výklad, při kterém by bylo možno ze zákona vyřazovat z registru vozidla, která se z různých důvodů nedostaví k technické kontrole do šesti měsíců poté, kdy platnost předchozí kontroly uplynula. Jedná se tedy o relativně ekonomicky značně tvrdou sankci za pouhé nepřistavení vozidla k pravidelné technické kontrole. Přitom vozidlo s prošlou platností technické kontroly není způsobilé k provozu stejně tak jako vozidlo, které bylo při prohlídce na stanici technické kontroly shledáno nezpůsobilým k provozu z důvodu vážné závady, a je tedy v obou případech povinností vlastníka motorového vozidla, aby je v rozporu se zákonem neprovozoval. Proto není třeba v souladu s ochranou vlastnického práva stanovovat lhůtu, po kterou je možné vlastnit vozidlo neschopné provozu a při jejímž překročení není možné ani po splnění ostatních zákonem předepsaných náležitostí vozidlo opět provozovat. Stanovení lhůty by mohlo vést k neřešitelným situacím u vlastníků ve finanční, zdravotní nebo časové tísni. Pro sběratele vozidel by lhůta znamenala zajišťování technických prohlídek i u momentálně neprovozovaných sbírkových vozidel jen pro splnění litery zákona. Z výše uvedených důvodů se proto doporučuje v § 13 odst. 1 vypustit písm. a).

Stávající ustanovení § 13 odst. 1 písm. c) umožňuje opět trvalé vyřazení vozidla z registru bez vůle jeho vlastníka, nebyla-li ve lhůtě 7 dnů od zániku pojištění uzavřena nová pojistná smlouva. V případě koupě vozidla v jiném okrese a následném zasílání dokladů poštou může nechtěně dojít k překročení zákonem stanovené sedmidenní lhůty, protože převodem původní pojištění zaniká a nový majitel nemůže vozidlo pojistit bez dokladů. Skluz při doručení poštovní zásilky pak může novému vlastníkovi vozidla způsobit značnou neodčinitelnou škodu, neboť trvale vyřazené vozidlo se stává pouze souborem použitých náhradních dílů. Proto se navrhuje prodloužit lhůtu na 14 dnů a vyloučit z působnosti tohoto ustanovení vozidla dočasně vyřazená z registru.

Ve stávajícím ustanovení § 13 odst. 2 není zřejmé, co se rozumí dokladem o likvidaci vozidla při vyřazení silničního vozidla z registru na žádost vlastníka, zda se jedná o potvrzení o sešrotování vozidla, prodej na náhradní díly, či zda stačí čestné prohlášení vlastníka, že vozidlo je umístěno na jeho pozemku, nebo jiný doklad. Spornost ustanovení spočívá také v tom, že není zřejmé, zda je striktně požadována likvidace všech vyřazovaných silničních vozidel, tedy i těch, která jsou například součástí historické sbírky, předmětem sběratelského zájmu apod. Toto ustanovení by se snadno mohlo dostat do rozporu s čl. 11 Listiny základních práv a svobod, podle kterého má každý občan právo vlastnit majetek. Proto se v § 13 odst. 2 navrhuje vypustit druhou větu.

Ustanovení § 13 odst. 3 omezuje možnosti dočasného vyřazení vozidla z registru na žádost vlastníka pouze na případy, kdy je vozidlo pro vážnou závadu nezpůsobilé k provozu nebo zaniklo jeho pojištění. Navíc není zřejmé, kdy při nastalých okolnostech popsaných v § 13 odst. 1 písm. a) a c) bude vozidlo vyřazeno z registru z rozhodnutí okresního úřadu podle § 13 odst. 1 první věty, tedy z moci úřední a patrně trvale, a kdy podle § 13 odst. 3 na žádost vlastníka, a to znamená dočasně. Navíc podle zákona č. 56/2001 Sb. lze vozidlo vyřadit z registru, nikoliv z provozu, jak je terminologicky chybně uvedeno v odst. 3. Také časové omezení dočasného vyřazení vozidla z registru na pouhých 12 kalendářních měsíců je opět v rozporu s vlastnickým právem, neboť tato úprava by umožňovala z moci úřední trvale vyřazovat z registru dokonce i vozidla, která mají platné osvědčení o technické způsobilosti. Postiženi by byli například vlastníci vozidel, kteří nemohou anebo nepotřebují používat své vozidlo pro nemoc, pro dlouhodobý pobyt v zahraničí, případně z důvodu výkonu trestu. Ve všech jmenovaných případech může dojít k předem neočekávanému oddálení možnosti disponovat svým vozidlem a tím k následnému značnému finančnímu poškození vlastníka vozidla v důsledku trvalého vyřazení vozidla z registru. Proto se navrhuje nové znění § 13 odstavců 3 a 4.

K bodům 7 a 8. Navrhované znění § 34 odst. 3 písm. a) a b) plně reflektuje skutečnost, že v různých státech je v důsledku odlišné legislativy schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla a vyřazení vozidla z registru vozidel prokazováno různým způsobem.

K bodu 9. Prvním úkonem technické kontroly je v podstatě evidenční kontrola, tzv. ztotožnění vozidla. Je-li tedy k dispozici technický protokol vydaný zkušební stanicí, pak plně nahrazuje protokol o evidenční kontrole.

K bodům 10 a 11. Navrhované znění § 34 odst. 3 písm. d) posouvá nejvyšší možné stáří dovážených vozidel kategorie M 1, M 2 nebo N 1 z pěti na osm let, u motocyklů, dvou kategorií lehkých přívěsů, traktorů a pracovních strojů na deset let. Ostatní kategorie vozidel zůstávají na pěti letech. Stáří vozidla je nově definováno jako doba od první registrace v jiném státě do dne vystavení jednotné celní deklarace. Stávající definice stáří vozidla nemá totiž přesně určen okamžik, do kterého se stáří počítá, a vede tedy k právní nejistotě. Zvýšení stáří jednotlivě dovážených silničních vozidel sleduje potřeby trhu ojetých vozidel, kde při nejvyšším povoleném stáří pěti let by nebylo možné nabídnout v cenové hladině pod 100 tis. Kč žádné zahraniční vozidlo. Přitom ojeté zahraniční vozy v navrhovaném stáří do osmi let a v cenové hladině pod 100 tis. Kč nepochybně znamenají díky své technické úrovni přínos při obnově vozového parku v České republice, a to jak z hlediska bezpečnosti silničního provozu, tak i z hlediska životního prostředí díky povinným katalyzátorům. Je-li u nás v provozu zhruba milion starých škodovek v průměrném stáří 14 let, které jsou nepochybně jednou z příčin vysoké nehodovosti v České republice, pak se asi všichni shodneme na nezbytnosti rychlého obnovení a kvalitativního zlepšení našeho vozového parku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP