(10.40 hodin)
(pokračuje Plachý)

Žádné zlepšení však nelze očekávat, pokud nebudou na trhu kvalitativně technicky lepší, byť ojeté vozy za cenu přijatelnou pro převážně sociálně slabší majitele starých škodovek. Teprve otevřením trhu pro zmíněné kategorie vozidel nastane obnova vozového parku a Česká republika přestane být smetištěm Evropy, kterým nyní její vozový park do značné míry skutečně je. Tím se ovšem nestal díky dovozu ojetých vozidel, ale především díky vlastní produkci v období totality. Navrhované znění § 34 odst. 3 písmeno d) tak znamená ve svém důsledku nepochybný přínos v oblasti bezpečnosti silničního provozu a životního prostředí v ČR.

K bodu 12. Požadavek zákona na návod k údržbě a obsluze vozidla v českém jazyce by znamenal v případě jednotlivě dovezeného ojetého vozidla podstatné zvýšení ceny vozidla. Návody jsou chráněny autorskými právy a překlad návodu by měl být zřejmě úřední, což velmi komplikuje a prakticky znemožňuje podání žádosti o schválení technické způsobilosti jednotlivě dovezeného silničního vozidla. Proto se v § 34 odst. 3 navrhuje vypuštění písmena f).

K bodu 13. Důvody novelizace § 35 odst. 1 písm. c) jsou stejné jako u bodu 9.

K bodu 14. Důvody novelizace § 35 odst. 2 písm. b) jsou stejné jako u bodu 10.

K bodu 15. Z ustanovení § 35 odst. 5 není zřejmé, co se rozumí tzv. postupy, z nichž může ministerstvo na žádost povolit výjimky. Proto se navrhuje vypuštění slov "nebo postupů".

K bodům 16, 17, a 18. Stávající znění § 54 odst. 3 písm. a) je v rozporu s § 11 živnostenského zákona, který ukládá podnikateli-živnostníkovi povinnost ustanovit si zástupce v případě, kdy sám nesplňuje podmínky odborné způsobilosti dané mu jiným zákonem. V tomto případě je jiným zákonem právě zákon č. 56/2001 Sb. Mimochodem v § 63 již tento rozpor s živnostenským zákonem není. Proto se navrhuje vypustit povinnost žadatele, aby alespoň jeden člen statutárního orgánu byl odborně způsobilý.

K bodům 19 a 20. Nové znění původní části odstavce 1 lépe popisuje subjekty, které mohou stanici měření emisí provozovat. Odstavec 1 je rozšířen o písm. b), které umožňuje měření emisí při stanici technické kontroly, samozřejmě při splnění všech technických požadavků na vybavení a uspořádání stanice měření emisí. Možnost provedení měření emisí u stanic technické kontroly zajistí komplexní službu motoristům v této oblasti a přispěje tak nepochybně k jejich spokojenosti. V novém znění odst. 2 je výčet typů stanic měření emisí rozšířen o stanice měření emisí pro vznětové motory. Tento typ stanic měření emisí je v praxi běžný, avšak ze zákona byl zřejmě omylem vypuštěn. V novém znění odst. 3 je navrhováno, aby příslušným okresním úřadem byl ten, kde má sídlo stanice měření emisí, nikoli provozovatel. Při zachování stávajícího znění by o zřízení stanice měření emisí rozhodoval jiný okresní úřad než ten, kde bude stanice provozována.

K bodu 21. Cílem úpravy je zajistit dostatečnou obslužnost celého území ČR. Dosavadní úprava bez náležitého důvodu umožňovala ministerstvu omezovat působnost některých stanic technické kontroly v této oblasti. Snaha ministerstva o redukci počtu stanic technické kontroly vede ke zmaření investic do výstavby nových stanic a k prodloužení čekacích dob na technické kontroly a prohlídky. Proto se navrhuje, aby ministerstvo vydalo oprávnění k provádění technické kontroly každé stanici technické kontroly, která splní zákonem stanovené požadavky.

K bodu 23. Cílem úpravy je zajistit ministerstvu možnost vydávat instrukce i pro oblast provádění technických kontrol, tj. schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobených, dovezených nebo přestavěných vozidel. Dosavadní znění odstavce tuto oblast nepokrývalo.

K bodu 24. Lhůta jednoho roku pro registraci vozidel, na která se dříve povinnost registrace nevztahovala, je příliš krátká. Proto se navrhuje její prodloužení na tři roky od účinnosti zákona č. 56/2001 Sb.

K poslednímu bodu 25. Navrhovaný nový odstavec 12 řeší důsledky, které vznikly nečinností dopravních inspektorátů, tedy orgánů státní správy, v době před nabytím účinnosti zákona č. 56/2001 Sb. Navrhuje se, aby technickou způsobilost jednotlivě dovezených silničních vozidel před 1. červencem 2001 schvaloval okresní úřad podle předpisů platných před nabytím účinnosti zákona č. 56/2001 Sb. Předejde se tak značným ekonomickým ztrátám dovozců ojetých vozidel, kteří by jinak vozidla dovezená v tomto období a nesplňující podmínky zákona č. 56/2001 Sb. byli nuceni sešrotovat a na státu soudně vymáhat náhradu vzniklé škody z důvodu prokazatelné nečinnosti státní správy v tomto období.

Ostatní body novely jsou legislativně technické důsledky promítnutí uvedených změn do zákona.

Dámy a pánové, omlouvám se za tuto relativně dlouhou důvodovou zprávu, ale protože se poslední znění novely rodilo až v průběhu jednání této sněmovny, nebylo možné důvodovou zprávu napsat v písemné podobě, namnožit a rozdat na stoly. Děkuji za vaši pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Plachému, přežili jsme to. Pan poslanec Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Vážené dámy a pánové, v prvé řadě bych chtěl reagovat na to, co zde říkal můj předřečník v určité části, a sice, že v naší republice máme asi 1 mil. starých škodovek a že je třeba, aby byly obměněny. Souhlasím s tím, ale má to jeden háček. Ocenil bych, kdyby tato sněmovna a její významná část - poslanci ODS - vytvářeli podmínky pro to, aby naši občané, kteří mají starou škodovku, měli na to, aby ji mohli obnovit za novější nebo nové auto, abychom je opatřeními nesundali od volantu na jízdní kolo, eventuálně na dopravu pěšky.

Nyní bych se věnoval pozměňovacímu návrhu, který bych rád přednesl.

Dámy a pánové, při diskusích na hospodářském výboru jsme ideově, věcně odsouhlasili, že současné znění zákona ani novely zákona neřeší problém, který v zákoně je, a sice, že významná skupina profesionálních řidičů je vyřazena z povinnosti zdokonalování odborné způsobilosti řidičů k řízení motorového vozidla, celá skupina řidičů, kteří řídí vozidlo jako výkon své práce nebo jako podnikání či jeho součást. V té době, když jsme si to takto řekli, nebyli jsme schopni legislativně připravit pozměňovací návrh, neboť tento návrh je třeba svázat zejména terminologicky se zněním zákona č. 111/1994 Sb. v platném znění, o silniční dopravě. Proto se omlouvám, že znění je trochu šroubované, ale je legislativně čisté a přesné, pomohl nám s tím legislativní odbor Poslanecké sněmovny.

Chtěl bych ještě říci, že v každém případě jsou z pravidelného zdokonalování odborné způsobilosti vyřazeni ti řidiči, kteří řídí motorové vozidlo pro své soukromé účely - je třeba vyčlenit, aby se to na ně nevztahovalo - pro soukromé účely členů své domácnosti nebo pro soukromé účely jiné osoby, ale bez přijetí úplaty.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP