(11.10 hodin)

Poslanec Miloslav Vlček: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych předložil několik pozměňovacích návrhů k tisku 955.

Za prvé: V § 4 na konci odstavce 2 tečka se nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno d), které zní: "provozovatel vozidla zapsaný od 1. července 2001 v technickém průkazu vozidla".

Za druhé: V § 5 písm. b) se za slovo "náprav" vkládají slova "největších technicky přípustných hmotností na nápravy".

Za třetí: V § 5 písm. c) se za slovo "hmotnost" vkládají slova "největší technicky přípustná hmotnost".

Za čtvrté: V § 6 odst. 6 se slova "se sazba daně podle odstavců 1 a 2 snižuje o 25 % do 31. 12. 2001" nahrazují slovy "se sazba daně podle odst. 1 snižuje o 25 % do 31. 12. 2001 a podle odst. 2 o 25 % do 31. 12. 2003".

Za páté: V § 6 odst. 7 se ve větě první slova "do 31. 12. 2001" nahrazují slovy "do 31. 12. 2003", část věty za středníkem se ruší.

Za šesté: V § 6 se za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8. Ten zní: "U vozidel registrovaných v České republice do 31. 12. 1989 se sazba daně podle odstavců 1 a 2 zvyšuje o 15 %." Dosavadní odstavce 8 - 10 se označují jako odstavec 9 - 11.

K článku II Přechodná ustanovení. Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, se ve znění tohoto zákona použije poprvé pro zdaňovací období roku 2002.

Článek III. Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Nehlásí se nikdo, proto podrobnou rozpravu a tím i druhé čtení tohoto návrhu zákona končím. Děkuji.

Dostáváme se k avizovanému bodu 39, po něm bude 40 - pro pořádek: 41, 42 atd.

 

Bod

 

39.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1041/ - prvé čtení

 

Prosím pana ministra financí, aby uvedl z pověření vlády tento návrh.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji, pane předsedo. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, Poslanecká sněmovna právě projednává návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon devizový. Chci zdůraznit, že tento návrh novely v předcházející verzi byl již Poslaneckou sněmovnou projednán a po jeho vrácení ze Senátu nebyl odsouhlasen. Předložený návrh, který máme před sebou, je v podstatě identický s tímto návrhem, který byl projednán ve sněmovně v minulém roce, byly však do něj zapracovány některé dřívější poslanecké pozměňovací návrhy.

Novela je dosti složitá a její příprava probíhala v úzké spolupráci i s odborníky z Evropské komise. Důvodem pro předložení novely je zejména potřeba harmonizovat zákon o bankách s právem Evropských společenství. Konkrétně se jedná o směrnici č. 1 a směrnici č. 2, tzv. bankovní směrnici, dále směrnici o systému záruk za vklady, směrnici o dohledu nad úvěrovými institucemi na konsolidovaném základě.

Změny a úpravy nad rámec harmonizace, které jsou obsaženy v novele, vycházejí především z praxe bankovního dohledu. Jde například o registr úvěrů vedený Českou národní bankou či zákaz pro banku být společníkem komanditní společnosti nebo veřejné obchodní společnosti.

Hlavní principy novely se pokusím shrnout do šesti bodů.

Za prvé je to zakotvení konsolidovaného dohledu, to znamená rozšíření dohledu i na osoby propojené s bankou, které tvoří s bankou tzv. konsolidační celek.

Za druhé jde o změny v systému pojištění vkladů, zejména se mají změnit limity pro náhradu v souladu se směrnicí Evropských společenství, dále možnost odškodňovat i třetí osoby mající vztah k peněžním prostředkům na účtu. Je rozšířeno pojištění na devizové vklady, depozitní certifikáty a vkladní listy.

Za třetí - zakotvení principu jednotné bankovní licence, uznávání bankovních licencí vydávaných ve státech Evropské unie na našem území.

Za čtvrté - zpřísnění podmínek pro udělení bankovní licence.

Za páté - zakotvení principu spolupráce mezi orgány bankovního dohledu České národní banky a obdobnými orgány jiných států, dále informační a konzultační povinnost ve vztahu k orgánům Evropské unie.

Za šesté - zrušení vkladních knížek na doručitele, tzv. anonymních vkladů. Na to bych chtěl zvláště upozornit zejména v kontextu nové mezinárodní situace.

Návrh rovněž musel reagovat na změny v právním řádu, ke kterým došlo od původního předložení zákona v minulém roce.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych závěrem zdůraznil, že hlavním cílem novely je především dosažení úplné harmonizace zákona o bankách s aktuálním stavem práva Evropských společenství a dále doplnění některých nových poznatků, které přinesl praktický život.

Z výše uvedených důvodů si vás dovolím požádat o podporu tohoto návrhu a žádám, aby byl propuštěn do dalšího čtení. Za přípravu zákona děkuji i guvernéru České národní banky. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Kocourek je zpravodaj rozpočtového výboru. Prosím.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych jako zpravodaj k tisku 1041, což je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, nejdříve zrekapituloval, že předkládaná novelizace zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, zabezpečuje kompatibilitu právní úpravy v oblasti bankovnictví se směrnicemi Evropských společenství. Zákon po přijetí této novely by měl být plně slučitelný s právem Evropských společenství dle stavu ke dni 1. ledna 2001. Do materiálu byla dále promítnuta ustanovení dalších relevantních směrnic Evropských společenství. Další směrnice budou promítány do prováděcích předpisů, které jsou součástí tohoto materiálu.

Rozsah úprav nad rámec směrnic je menšího rozsahu a zahrnuje pouze nejnutnější záležitosti vyplývající z praxe bankovního dohledu, který je nad bankami vykonáván Českou národní bankou. Týká se to zejména dalšího prohloubení zákonné ochrany pojmu banka, požadavku na audit, vytváření informačních databází k mezibankovním informacím o bonitě a důvěryhodnosti klientů, dále otázky při licencování bank.

Navrhované změny a úpravy - jak již ty, které vyplývají ze závazků České republiky harmonizovat právní řád s právem Evropských společenství, tak i změny a úpravy jdoucí nad rámec směrnic - přispívají k bezpečnosti úspor vkladatelů a k další stabilizaci bankovního sektoru v České republice.

Novela by neměla přinést další dopady na státní rozpočet.

Nyní bych učinil několik obecných poznámek. První je, že mě mrzí, že stále čekáme na zcela nový zákon, který by se týkal bankovnictví jako celku, ačkoli nám bylo již několikrát avizováno, že na takovémto novém zákonu o bankovnictví, tedy širší otázce, než jsou čistě banky, Ministerstvo financí a Česká národní banka pracují. Za druhé bych chtěl říci, že v návrhu postrádám širší pohled, propracovanější pohled na otázku nucené správy, a to v návaznosti na některé otázky, které tady vyvstaly v souvislosti s projednáváním zprávy vyšetřovací komise, která doporučila sněmovně - a sněmovna poté doporučila vládě - otázku nucené správy v zákonu o bankách vyjasnit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP