(16.50 hodin)
(pokračuje Jičínský)
Obdobně to platí, pokud jde o prodej alkoholu osobám mladším 18 let.
Teď jde o tyto věci, abychom uvážili, co je reálné a co není reálné. Samozřejmě, že v právních předpisech musíme dávat určité normy, které jsou o něco vyšší, než je běžné každodenní chování většiny lidí, ale rozdíl mezi laťkou, která je o něco výše, než je standard, nesmí být příliš velký, protože ve svých důsledcích to potom vede nikoliv k vážnosti k právu, ale k nevážnosti k právu.
Já tady kladu několik konkrétních otázek. Možná že jste také dostali dopis - a s firmou, která dopis psala, skutečně nemám žádné svazky - ale podle návrhu prodávat lze pouze uzavřené jednotkové balení cigaret s minimálním počtem 20 kusů. Jestli prodej jednotlivých cigaret je něčím, co skutečně ohrožuje mravní chování mládeže, jestli to nějak skutečně podporuje toxikomanii, pokud jde o nikotin, kladu to jako otázku. Důvodovou zprávu jsem četl, vím, že je to jisté doporučení mezinárodní organizace, ale z hlediska praktického kladu tuto otázku.
Potom mám pochybnosti, zda je vhodné uvádět nástupiště pro hromadnou veřejnou dopravu jako místo, kde se nesmí kouřit. Zda to neznevažuje to, co do zákona dáváme, protože, jak to budeme chtít. Představuji si stanici tramvaje na náměstí Jana Palacha -
Místopředseda PSP František Brožík: Promiňte, pane poslanče. Já bych chtěl skutečně poprosit ještě jednou všechny o klid.
Poslanec Zdeněk Jičínský: - přijde tam člověk, kouří a nedopalek na chodníku neodhodí a přijde s ním na zastávku, a už se dopouští přestupku. Má smysl toto stanovit? Říkám to jako někdo, kdo nekouří, aby bylo jasné. Jsem člověk, který kouřil, přestal z určitých důvodů kouřit, a jsem pro to, abychom ve společnosti zaváděli určité ohledy, a myslím, že mě také, jako některé z vás, zneklidňuje, že vidíme dnes větší počet mladých lidí kouřit, než to bylo před časem. Jde o to, čemu můžeme účinně napomoci právem a kde zřejmě chybí nedostatečná výchova, nedostatečná preventivní činnost, nedostatečná práce ve škole i jinde, aby si lidé uvědomili, že kouření má tyto negativní zdravotní důvody. Tady v tomto směru jsou právní prostředky podle mého skutečně jenom sekundární, rozhodující roli hrát nemohou.
Uvedl jsem tady jenom některé otázky, ale myslím si, že o tom lze ve druhém čtení jednat, a proto doporučuji, aby návrh přes problémy, které jsou s ním spojeny, byl postoupen do druhého čtení.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, jestli chce pan ministr vystoupit ještě v obecné rozpravě nebo se závěrečným slovem, na které má právo. Se závěrečným slovem. Táži se, kdo se dále ještě hlásí do obecné rozpravy.
Nechci využít nepřítomnosti pana ministra financí, možná bych panu poslanci Jičínskému byl schopen odpovědět, že prodávání kusových cigaret se týká otázky spotřební daně a zákona o kolkování cigaret, ale to bychom se dostali do jiné sféry projednávání.
Končím obecnou rozpravu. Se závěrečným slovem vystoupí pan ministr Bohumil Fišer.
Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, já bych chtěl říci jenom několik poznámek k tomu, co proběhlo v rozpravě k prvnímu čtení.
Tento zákon nevznikal na izolovaném ostrově tak, že by si naši experti vymýšleli jednotlivá ustanovení. V podstatě postupovali úplně stejně jako tvůrci zákonů v různých západoevropských zemích a jednotlivá ustanovení jsou shodná s těmi, která už několik roků platí v různých zemích západní Evropy.
Já se velmi často setkávám s ministry zdravotnictví států celé Evropy na opakovaných zasedáních v rámci Světové zdravotnické organizace a dostávám neustále otázku: "Co děláte proti kouření? Statistiky jsou varující, vaše legislativní úprava není v pořádku." Přijíždějí k nám lidé, maminka s dětmi, a to se mně osobně stalo také v našich poměrech, abych se zde jenom neobracel na zahraniční příklad. Říká: "Nemohu jít s dítětem do restaurace, aby tam nebylo zakouřeno." To, co se v zemích západní Evropy dnes už prakticky nestává.
Co se týká kryté zastávky. Sám jsem byl svědkem scény, kdy paní říkala kuřákovi: "Prosím vás, nemůžete jít kouřit trochu dál, mně to nedělá dobře." A on jí říká: "Já nedělám nic zakázaného, běžte vy dál." To se snažíme tady řešit tímto zákonem. Já nechci říci, že všechna naše ustanovení, která jsme tam dali, jsou jednoznačně správná. Pro mne jako nekuřáka je velmi těžké mít v této otázce absolutní patent na rozum. Ale zatím si myslím, že všechna tato ustanovení je možné probrat v rámci diskuse ve výboru, popř. rozhodnout o tom v rámci doplňovacích návrhů v rámci druhého čtení. Jestliže vrátíte tento návrh k přepracování vládě, tak v tomto kroku neuděláme nic dalšího. Neposuneme se dál ani o čtvereční centimetr. Všechny diskusní příspěvky, které tady zněly, tak bychom mohli změnit třeba kontrolu, zda to má být v přenesené pravomoci obcí, nebo že to mají provádět obce ve vlastní působnosti, ale to můžeme udělat pozměňovacím návrhem ve druhém čtení také a tím se dostaneme dále. Jinak si nejsem jist, jestli si většina sněmovny myslí, že to je právě ten bod, který bychom měli opravit, a tak je možné, že připravíme nový návrh a diskuse se bude opakovat, a já si myslím, že na konci volebního období by to nemělo příliš velký význam. To je můj osobní názor.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Já vám děkuji, pane ministře. Táži se paní zpravodajky, jestli chce také využít svého kratičkého závěrečného slova.
Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji, pane místopředsedo. Velmi stručně. Dovolím si pouze zopakovat, že jsem opravdu přesvědčena o tom, že zákonem nezměníme chování společnosti k dlouhodobě tolerovaným drogám, jako je alkohol a tabák, a že eventuální "přitvrzení", resp. cesta represe opravdu nepovede ke zlepšení tohoto stavu. Domnívám se, že to byly ty nejzákladnější důvody pro návrh na vrácení tohoto zákona k přepracování, nikoliv k napravení drobných kosmetických úprav, jestli má být postih trestní, či pouze přestupkový apod.
Děkuji.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, paní zpravodajko. V obecné rozpravě zazněl návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu, který přednesl pan poslanec Janeček, a přihlásila se k němu i paní kolegyně Talmanová.
Je tady žádost o odhlášení, již jsem tak učinil. Žádám vás o novou registraci.
Budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 119 z přítomných 170 poslanců pro 96, proti 65. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme tento návrh vrátili navrhovateli k novému dopracování. Děkuji panu ministrovi. Končím prvé čtení, končím bod 49 a děkuji současně i paní zpravodajce.
***