(16.50 hodin)
(pokračuje Fencl)

Bylo by tak nejen v jejich zájmu, ale také v zájmu nás. Nesporně alespoň do doby, než zemědělští producenti, případně další, využijí nezpochybnitelného práva kooperovat, integrovat, tedy vytvářet společnosti, družstva, která budou na trhu operovat v podstatně významnější a účelnější pozici, než využijí systém, který je ve světě standardní.

Myslím si, že by bylo velmi účelné, kdybyste zvážili propuštění této materie do druhého čtení a umožnili jste diskusi nad tímto problémem ve výborech, kterým bude tato materie předložena. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Ještě jednou pan poslanec Plachý, poté pan poslanec Kučera ml.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych krátce reagoval na vystoupení pana ministra Fencla tím, že si dovolím citovat stanovisko vlády k návrhu zákona, který právě projednáváme. Cituji:

Vláda je si vědoma existence nežádoucích jevů v běžných obchodních vztazích, které se projevují mezi soutěžiteli na trhu a mají dopad především na ekonomicky slabší soutěžitele. Navržená právní úprava se však zčásti překrývá s úpravou zneužívání dominantního postavení a zčásti vybočuje z věcné působnosti zákona o ochraně hospodářské soutěže, neboť je již pokryta platnou právní úpravou nekalé soutěže v obchodním zákoníku. Současnou právní úpravu obsaženou v zákoně o ochraně hospodářské soutěže ve spojení s právní úpravou nekalé soutěže v obchodním zákoníku vláda považuje za dostačující.

Vážený pane předsedající, ptám se proto vaším prostřednictvím pana ministra Fencla, které vlády je pan ministr členem. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, vám, pane poslanče. Pane ministře, já se vás ptám: které vlády jste členem? Můžete samozřejmě odpovědět.

Nyní bude hovořit pan poslanec Kučera mladší.

Pan ministr vzkazuje panu poslanci Plachému: "té správné, té nejlepší". Děkuji vám, pane ministře.

 

Poslanec Miloslav Kučera ml.: Pane předsedající, dámy a pánové, slyšeli jsme zde několik vystupujících na toto poměrně ožehavé zemědělské téma. Jádrem problému je skutečně to, co tu bylo zmíněno, a to atomizace našich prvovýrobců a jejich velice slabé postavení na našem trhu, jejich neschopnost prosadit si svoji cenu, která by jim vyhovovala.

Evropská unie samozřejmě řeší tuto situaci na svém trhu zavedením tržních pořádků. Tržní pořádky znamenají opření celé zemědělské politiky Evropské unie o vytvořená odbytová družstva. V tom je skutečně soulad pohledu, že základem řešení tohoto procesu, tohoto problému, tohoto věčného konfliktu v boji o cenu je silnější postavení prvovýrobců v odbytových družstvech.

Musím a chci zde říci, že základem přetrvávání problémů na našem trhu je současná zemědělská politika ministra Fencla. Bohužel finance, které zemědělský výbor a Poslanecká sněmovna opakovaně schválila na podporu zakládání odbytových družstev, ministr Fencl odčerpal k jiným účelům. Bohužel ministr Fencl svým zasahováním do cenotvorby na našem trhu, ať už přes institut minimální ceny, přes doby splatnosti apod., opakovaně jakoby dává slib zemědělcům "stát se o vás postará", ale jsou to sliby neuskutečnitelné. Naopak. Pokud dneska přijmeme tuto teorii, že se zase stát o naše zemědělce, o jejich postavení na trhu bude starat zákonem, zemědělci nepochopí situaci dostatečně jasně, nebudou nuceni vstupovat a zakládat odbytová družstva, nebudou nuceni se sami o sebe postarat. Tímto slibem, který bychom jim jakoby dali, odložíme řešení o několik let.

Vstoupit do Evropské unie bez založených a funkčních odbytových družstev, to by byla skutečně sebevražda pro naše zemědělství. Z mnoha důvodů by to ani nebylo možné a Evropská unie nám to právem vytýká. Proto si myslím, že by bylo velice nešťastné a ve střednědobém i dlouhodobém horizontu proti zájmům našich zemědělských prvovýrobců, abychom se o takovýto právní nesmysl vůbec pokoušeli. Byla by to cesta proti zájmům zemědělců, proti jejich jasné povinnosti a skutku založit odbytová družstva, funkční odbytová družstva, která by si vyřešila tyto problémy sama.

Příklady na našem trhu už můžeme nalézt - ve velmi rozdílných dobách splatnosti i cenách za své produkty se uplatňují členové odbytového družstva u ovoce a nečlenové tohoto družstva, totéž lze ukázat jako příklad u členů odbytového družstva Agroporku a u nečlenů výrobců masa. Myslím si, že takové jasné příklady z našeho trhu by měly stačit i ministru zemědělství, aby změnil své chování při tvorbě zemědělské politiky a začal se skutečně intenzivně zasazovat o tvorbu odbytových družstev na naší zemědělské scéně.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Táži se pana poslance Skopala, zda hodlá vystoupit se závěrečným slovem. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče. Já věřím, že mezitím naplníme sněmovnu potřebnými hlasy. Pro jistotu vás všechny odhlásím na základě žádosti pana poslance Peška a prosím vás o novou registraci. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Velice stručně. Samozřejmě že mám zájem, jak tady řekl pan poslanec Plachý, o efektivní ochranu hospodářské soutěže, ale ta ochrana musí vypadat tak, aby se vyplatilo u nás podnikat těm, kteří chtějí podnikat poctivě, aby dostali finanční prostředky včas a ne za 90 až 120 dnů, jak tady bylo řečeno. Zatím nemáme dostatečné prostředky právní ochrany. Ty současné zklamaly a hospodářská soutěž byla narušena dominancí určitých subjektů v některých oblastech, u zemědělství tady již bylo řečeno, že ta dominance je viditelná.

Chtěl bych říci, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ukázal mnohými opatřeními určitou nutnost v našem prostředí tuto ekonomickou dominanci zcela jasně specifikovat a že úpravy v této oblasti jsou nutné. Já netvrdím, že novela, kterou máte na lavicích, je jediná a správná a že v ní nemůže dojít v rámci projednávání ve výborech ke změnám. Určitě se najdou některé pasáže, které bude potřeba pozměnit.

Ke konci mám jenom takový návrh panu poslanci Kučerovi přes pana předsedajícího, že mu nabízím jednání s představiteli odbytových družstev u ovoce, abychom si jasně řekli, zda dominance je, nebo není. Protože odbyt třeba u jablek v loňském roce ukázal to dominantní postavení a ekonomickou závislost - nevím, jak pan poslanec Kučera jedná s představiteli ovocnářských družstev, ale já s nimi jednám a vím, že tento zákon chtějí a požadují.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Táži se, zda hodlá vystoupit i pan poslanec Plachý. Nehodlá.

Já zrekapituluji, jaké návrhy zazněly v obecné rozpravě. První návrh na zamítnutí, druhý návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, třetí návrh - pokud bude tento návrh přikázán k projednání ve výborech, prodloužit lhůtu k projednávání o 20 dnů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP