(16.40 hodin)
(pokračuje Petr)
Je možno konstatovat, že pro dodavatele se může zpočátku vstup do obchodního řetězce jevit jako terno, které je posléze vystřídáno holou skutečností, že dodavatel se setká s tím, že je naprosto nerovnoprávný ve vztahu k obchodnímu řetězci vzhledem k ekonomické síle obchodního řetězce. Ve vztazích obchodních řetězců a jejich dodavatelů se projevují různé přístupy, mezi které patří zejména následující obchodní praktiky.
Jsou to poplatky za zalistování a vybavení nových provozoven. Ve studii Technické univerzity se uvádí, že tyto poplatky mohou činit až 10 % z ročního obratu dodavatele pro obchodní řetězec. Ve slovenské studii se hovoří o tom, že poplatek za jednu takovou akci se pohybuje v řádu 100 000 slovenských korun. Pochopitelně kromě toho požadují obchodní řetězce první dodávku zdarma. Ztráty dodavatelů z této transakce se pohybují řádově ve výši 100 000 korun jak českých, tak slovenských, pro jeden případ.
Nízké nákupní ceny a množstevní bonusy. Pokud dochází k tomu, že dodavatel dodá větší množství, než bylo nasmlouvané, požaduje obchodní řetězec snížení ceny o 10 až 15 %, v některých případech se jedná až o lichvářskou sumu 30 %. Obdobné poplatky platí dodavatelé za umístění výrobků a já si myslím, že ještě existuje celá řada obchodních praktik, které nebyly předmětem zkoumání obou studií.
Jedním z nejzávažnějších problémů je otázka splatnosti faktur. Jsou případy, kdy u nízkoobratového zboží, které má garanci 10 dnů, jsou platby poskytovány za 30 dnů, a jsou známy případy, kdy platby byly provedeny za 90 a v některých případech až za 120 dnů.
Z uvedených závěrů obou studií vyplývá, že ve smluvních vztazích se uplatňují jednoznačné požadavky na dodatečné slevy, prodlužování záručních lhůt, na bezplatné dodávky, které ve svém souhrnu představují jednání, které je možno uplatnit pouze tehdy, má-li obchodní řetězec výrazně větší ekonomickou sílu než dodavatel. Pokud by se jednalo o dominantního partnera, bylo by možné použít úpravy zákazu zneužití tohoto postavení podle hospodářského zákoníku, ovšem ve většině případů tomu tak není.
Naskýtá se tedy otázka, zda existuje vůbec nějaké řešení, jak těmto praktikám obchodních řetězců zabránit. Jednou z možností by mohla být kooperace výrobců a dodavatelů, ovšem to je na příliš dlouhé lokte a čas neúprosně běží. Je tedy otázka, co udělat okamžitě, aby se zabránilo popisovanému chování obchodních řetězců. Podle mého soudu je nezbytné přijmout zákonnou úpravu, byť přechodného charakteru, která by byla schopna uvedeným praktikám zabránit. Není možné trvale přecházet popisované problémy a tvářit se, že se v podstatě nic neděje.
Pokud se jedná o znění novely zákona, nelze říci, že by návrh byl úplně dokonalý. Jedná se například o otázky splatnosti dodavatelům, které jsou vázány na zaplacení cla, zaplacení daně z přidané hodnoty anebo spotřební daně. Respektování tohoto návrhu by mohlo způsobit jisté komplikace. Obdobně je možno diskutovat o ustanovení výše obratu v částce 2 mld. pro posouzení soutěžitele se silným hospodářským zázemím, neboť i takovýto odběratel může být z hlediska kupní síly na trhu naprosto bezvýznamný.
Obdobných nedostatků je v novele ještě několik. Soudím však, že zákon by měl být postoupen do druhého čtení, kde by uvedené nedostatky mohly být odstraněny. Zákon z hlediska svého významu a zaměření by měl být postoupen výborům hospodářskému a zemědělskému.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Dále se o slovo hlásí zpravodaj pan poslanec Jaroslav Plachý.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, aby bylo učiněno zadost jednacímu řádu, navrhuji v obecné rozpravě zamítnutí zákona. Nebude-li tento návrh přijat, navrhuji vrátit návrh zákona navrhovateli k dopracování. Nebude-li zákon vrácen k dopracování a bude přikázán k projednání výborům, navrhuji prodloužit lhůtu k jeho projednávání o 20 dnů.
Děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane zpravodaji. Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pan ministr Jan Fencl.
Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: Pane předsedající, ctěná sněmovno, dovolte mi několik poznámek k právě projednávanému návrhu novely zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Je pravdou, že v průběhu uplynulých let Ministerstvo zemědělství vyvíjelo a upřímně řečeno stále vyvíjí snahu o řešení problému nerovného postavení smluvních stran na trhu s cílem odbourat nebo aspoň minimalizovat nežádoucí praktiky ekonomicky silnějších subjektů na trhu. Tato aktivita je vyvíjena v užší či širší spolupráci s dalšími ústředními orgány. Musím však zdůraznit, že tato problematika se dotýká především, a to velmi významně, oblasti zemědělské a potravinářské výroby.
Zneužívání ekonomické závislosti je v tuto chvíli celospolečenský problém, jehož řešení vyplývá ze zřetelné tendence ke koncentraci v oblasti maloobchodního prodeje a vzniku velkých distribučních skupin. To neznamená, že tato novela tyto tendence, které jsou obvyklé a ve světě známé, hodlá potlačit. Ona se pokouší jen tento problém v daném okamžiku danými nebo možnými prostředky řešit.
Bylo tu už opakovaně řečeno, že některé praktiky těchto distribučních skupin mají za následek zablokování přístupu na trh pro určité dodavatele nebo likvidací malých a středních podnikatelů v pozici dodavatele, kteří působí jako významný prokonkurenční faktor hospodářství. Pojem "ekonomická závislost" lze definovat jako vztah mezi soutěžiteli, v jehož rámci jeden ze soutěžitelů disponuje takovou ekonomickou vyjednávací pozicí, která mu umožňuje vstupovat do smluvních vztahů s jiným soutěžitelem za podstatně výhodnějších podmínek, než by tomu bylo bez takové vyjednávací pozice. Ekonomicky závislý soutěžitel je fakticky nucen na nevýhodné obchodní podmínky přistoupit. Způsob postihu tohoto nerovnovážného stavu právní cestou prostě dosud neexistuje. Takovou cestou není ani úprava dominantního postavení, kterou zákon, jehož novelizace je nyní předložena, zná. Při existujících a dnes opakovaně sdělených praktikách zneužívání ekonomické závislosti zákonné podmínky dominantního postavení a jeho zneužívání prostě naplnit nelze.
Předložená novela by byla určitým způsobem právního postižení zneužívání ekonomické závislosti soutěžitelů a její přijetí by bylo pozitivním přínosem pro český trh, pro zamezení nebo alespoň omezení zvětšování ekonomických rozdílů smluvních stran, tedy soutěžitelů, na našem trhu, pro zvýšení jejich konkurenceschopnosti.
***