(15.10 hodin)
(pokračuje Janeček)

Tato skupina hodnotí nálezy u 14 jedinců s prokázanou mozkovou smrtí vůči 11 zdravým. I přesto, že metoda schopnost diagnostikovat zástavu oběhu má, neexistují suficientní data, která by umožňovala jasně formulovat kritéria průkazu mozkové smrti. To se odráží v nepřesném popisu metodiky, v interpretačních kritériích v návrhu vyhlášky. Už jen formulace "nálezy svědčící" je podivná. Mozková smrt je buď prokázaná, nebo neprokázaná.

Pokud se týká například angiografického vyšetření, to už jsou moje poznámky. Já jsem, pane ministře, nenašel žádnou zemi, kde by bylo možné stanovit smrt mozku na základě toho, že pacient je podroben angiografickému vyšetření z diagnostických důvodů, čili nikoliv na základě diagnostikování smrti mozku s tím, že by poté nebylo potřeba žádné další vyšetření. Zkrátka z literatury i z praxe u nás víme, že i tato metoda má možnost chyb, a přijetí v podobě, že na základě patnáctivteřinového vyšetření budeme konstatovat smrt mozku, mi připadá jako naprosté selhání odborných garantů těchto předpisů.

Protože však vím, že tento návrh zákona velmi potřebujeme, a protože mám projednáno s odbornými společnostmi a vím, že jsou ochotny na dopracování spolupracovat, navrhuji prodloužení lhůty pro projednávání tohoto návrhu o 30 dnů, i když jinak říkám upřímně, je to návrh typický k zamítnutí.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Pan poslanec Chytka, připraví se poslankyně Jirousová.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, já nebudu tak tvrdý jako můj předřečník, ale dovolte mi, abych přičinil jakožto bývalý člen transplantační komise k tomuto vládnímu návrhu zákona několik poznámek.

Já se domnívám, že každá věda, a medicína nepochybně vědou je, by nejdřív, než začne zpracovávat jakoukoliv materii, si měla vyjasnit či lépe definovat některé pojmy. Já bych velice poprosil, aby příslušný výbor ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví na definici těchto pojmů do druhého čtení spolupracoval a abychom si toto vyjasnili. O co mi jde.

Jde mi o tři okruhy. První pojem zjištění smrti, kdy se domnívám, že zjištění smrti je podle mých představ, když ošetřující lékař zjistí, že pacient zemřel např. zástavou krevního oběhu. Druhý pojem je zjištění smrti mozku. Zde se domnívám, že jde také o akt jednoho lékaře, ať už angiografickým vyšetřením, nebo neurologickým vyšetřením. Třetí pojem je stanovení smrti mozku, kde podle mého je nutno, aby kooperovali dva nezávislí lékaři, kteří nezávislými metodami dojdou ke stanovení smrti mozku.

Pokud bychom si tyto pojmy nedefinovali, pak se domnívám, že kdybychom si vzali např. onu přiloženou druhou vyhlášku, která u tohoto materiálu je, a podívali bychom se na paragrafy 7 a 9, zjistili bychom, že stojí proti sobě.

Paragraf 7 - první věta zní: "Diagnóza smrti mozku musí být stanovena dvěma k tomu odborně způsobilými lékaři, kteří dárce vyšetří nezávisle na sobě." Z této věty já alespoň rozumím, že pokud první lékař vyšetřuje pacienta dejme tomu v 11 hodin večer 31. 12. t. r. a druhý lékař v jednu hodinu ráno následujícího roku, pak dobou smrti pacienta se rozumí, když je proces ukončen, tedy v jednu hodinu ráno následujícího roku. Kdežto podle § 9, kde je popisován okamžik stanovení smrti, se píše: "Okamžikem smrti organismu je okamžik, kdy je zjištěna diagnóza smrti mozku." U pojmu "zjištěna" zase beru, že je to okamžik, kdy jeden lékař, ten první, zjistil, kdy nastala diagnóza smrti mozku, tedy v 11 hodin večer roku předcházejícího.

Z těchto důvodů, protože vím, že zvláště pokud dochází k různým krizovým situacím, že záleží na každém slůvku, na každém správném vysvětlení tohoto pojmu, tak bych byl opravdu rád, abychom se tím opravdu zabývali tak, jak navrhuji.

Jinak si myslím, že návrh vyšel správným směrem, nebudu proto navrhovat zamítnutí, ale abych vytvořil prostor pro to, co jsem zde nastínil, tak se připojuji k návrhu na prodloužení lhůty k projednání o 30 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Paní poslankyně Jirousová, bude následovat poslanec Cabrnoch.

 

Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, u tohoto zákona doporučuji postoupit do druhého čtení, protože jsem ráda, že zvítězil rozum nad předsudky a nakonec vláda vydala zákon, který uzákoňuje tzv. negativní registr, to znamená, že pokud občan nevyjádří nesouhlas s eventuálním odnětím orgánu a tkání po smrti, bude považován za občana, který s odnětím souhlasí. Opačný názor by vlastně znemožnil transplantace jako takové a vedl by ke zbytečné smrti našich spoluobčanů.

K čemu mám výhrady, je množství institucí, které se budou transplantacemi ze zákona zabývat.

Dále bych měla, ale to až ve druhém čtení, některé doplňky, které byly také schváleny Radou Evropy, kdy by měl platit zákaz odnětí orgánů a tkání u živých i zemřelých adoptovaných dětí pod dohledem zákonného zástupce.

Jinak zásadní výhrady k tomuto nemám a doporučuji postoupit do druhého čtení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Pan poslanec Cabrnoch, po něm paní poslankyně Emmerová.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážený pane předsedo, páni ministři, kolegyně a kolegové, velmi stručně k návrhu zákona o transplantacích, tisk 1053.

V zákonu se navrhuje komplexní úprava problematiky darování odběrů k transplantaci tkání a orgánů, mění se současně trestní zákon ve věci postihů za nedovolené nakládání s těmito orgány a také zákon o veřejném zdravotním pojištění ve věci úhrady zdravotní péče spojené s darováním, odběrem a transplantací orgánů a tkání.

Vidím několik drobných problémů. Jedním z nich je, že návrh zákona na mnoha místech odkazuje na zákony, které nebyly přijaty, a dokonce na zákon, který byl před chvílí zamítnut. Domnívám se, že pro legislativní odborníky bude znamenat značný kus práce tyto odkazy a souvislosti přepracovat.

Návrh zákona nepřiměřeně a podle mne nepřijatelně soustřeďuje poskytování služeb kolem vedení registru bez zřejmého důvodu do státní správy resp. jí zřizovaných subjektů. V této oblasti zákon také obsahuje úpravy, které podle mého názoru do zákona zcela nezbytně nepatří. Některé problémy způsobí, že zákon současně upravuje dvě zcela rozdílné problematiky. Jednou z nich je odběr a darování tkání, obnovitelných tkání, kde v registru dárců mnoho dárců čeká na pacienta.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP