(14.30 hodin)
(pokračuje Gross)

A to za prvé na občany Evropské unie a za druhé ostatní cizince z třetích zemí.

Novela vychází z principu založit výhodnější postavení pro občany EU na rozdíl od cizinců z tzv. třetích zemí. Vedle dílčích změn v jednotlivých ustanoveních je problematice pobytu občanů EU a jejich rodinných příslušníků věnována také celá nová hlava zákona o pobytu cizinců tak, jak je v návrhu uvedeno pod bodem IV a.

Součástí novely zákona o pobytu cizinců jsou i ustanovení vycházející ze schengenských dohod. Jedná se především o úpravu související s vízovou problematikou. Ta se týká zavedení tzv. jednotného schengenského víza. Dále souvisejících s problematikou vnější a vnitřní hranice. To se zabývá otázkou vstupní a výstupní kontroly na hranicích České republiky. Dále se to týká problematiky informačního systému schengenského, tedy zlegalizování toho, abychom mohli v souladu s právními předpisy České republiky vkládat, ale zároveň i využívat údaje z tohoto informačního servisu.

Co se týče novely zákona o pobytu cizinců, ta je tímto návrhem podle názoru vlády plně slučitelná s právem Evropských společenství.

Návrh novely řeší i otázky, které nesouvisí přímo s přístupem České republiky k Evropské unii. Jako příklad bych tady uvedl změnu, která dovolí eliminovat v praxi se vyskytující případy zneužívání azylové procedury ze strany nelegálních migrantů. Tady bych odkázal na zákon, který před krátkou dobou Poslanecká sněmovna přijala, i když jsme některé věci nepromítli přímo do znění zákona o pobytu cizinců. Příkladem další změny jsou novelizace bodů, které reagují na změny v organizaci služby cizinecké a pohraniční policie, která by měla od 1. 1. příštího roku přejít do systému tzv. liniové služby a která nebude již nadále podřízena krajským a okresním článkům Policie ČR.

Co se týče novely zákona o cestovních dokladech, to je ta druhá část, resp. druhý novelizovaný zákon, vytváří předpoklad pro cestování občanů České republiky do států Evropské unie jen na občanské průkazy a reaguje tak na problematiku překračování vnější i vnitřní hranice v rámci EU.

Předložená právní úprava přispívá podle názoru vlády k dosažení optimálního stavu v oblasti cizinecké problematiky a uvedené návrhy jsou v souladu jak s ústavním pořádkem České republiky, tak i se závazky, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodních aktů.

Snad bych jen na závěr podotkl, jelikož se jedná o čistě integrační nebo evropský zákon, že jsme v příslušných termínech zaslali návrh výboru pro evropskou integraci k vyjádření a ten nám svým dopisem sdělil, že nepožaduje předchozí konzultaci tohoto zákona nad běžný rámec legislativního procesu. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Tomáš Kladívko.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, ve velmi krátké době je nám předložena novela zákona o pobytu cizinců na území České republiky a změně některých dalších zákonů. Je to poměrně obsáhlá novela, která reaguje na to, že se přece jenom přibližuje členství České republiky v Evropské unii.

Návrh novely zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 140/2001 Sb., dále jen zákon o pobytu cizinců, sleduje cíl převzít ke dni vstupu České republiky do Evropské unie příslušnou část právních norem upravujících volný pohyb osob.

Novela zákona o pobytu cizinců byla připravena v souladu s čl. 18 odst. 1 Smlouvy o založení Evropského společenství k zabezpečení práva občanů Evropské unie svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států s výhradou omezení a podmínek stanovených v této smlouvě a v předpisech přijatých k jejímu provedení. Při jejím zpracování bylo rovněž vycházeno z cílů Evropské unie se zdůrazněním čl. 2 Smlouvy o Evropské unii, tzn. zachovávat a rozvíjet unii jako prostor svobody, bezpečnosti a práva, ve kterém se zaručuje volný pohyb ve spojitosti s vhodnými opatřeními týkajícími se kontrol na vnějších hranicích, přistěhovalectví, práva azylu a předcházení a potírání zločinnosti.

Dosavadní úprava cizineckého práva tak dostává zásadní změnu v tom, že rozdělí cizince do dvou základních kategorií, a to na občany Evropské unie a na ostatní cizince.

Při zpracování novely zákona o pobytu cizinců byl dále zohledněn i obsah některých dalších předpisů EU, které mají pouze mezivládní charakter. Novela rovněž upřesňuje některé otázky dosavadní návaznosti zákona o pobytu cizinců na zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Cílem je alespoň částečně eliminovat v praxi se vyskytující případy zneužívání azylové procedury, a to zejména ze strany nelegálních migrantů.

Významnou změnu doznává rovněž oblast povolování trvalého pobytu, kdy povolení k pobytu bude vydáno vždy formou písemně vyhotoveného správního rozhodnutí, v němž bude povolení trvalého pobytu jednoznačně deklarováno. Průkaz a povolení k pobytu bude osvědčovat oprávnění držitele k trvalému pobytu na území České republiky.

Do novely byly rovněž zapracovány některé změny v organizaci služeb cizinecké a pohraniční policie. V neposlední řadě se návrhem novely zpřesňuje text některých ustanovení současné právní úpravy.

S problematikou schengenského acquis souvisí úprava cestovních dokladů státních občanů ČR. Proto je současně předkládána i novela o cestovních dokladech. Tato novela v souladu s komunitárním právem umožňuje cestovat do států EU na občanský průkaz a přitom není dotčena dosavadní možnost využívat tento doklad k cestování do zahraničí, pokud je stanoveno mezinárodní smlouvou. V souvislosti s předpokládaným návrhem nebudou uplatňovány nároky na státní rozpočet. V návaznosti na nové pojetí úhrady nákladů zdravotní péče poskytnuté zdravotnickými zařízeními nezajištěnému cizinci podle § 145 tohoto zákona bude potřeba na rok 2003 - protože ustanovení nabude platnosti až od 1. ledna 2003 - rozpočet v kapitole všeobecná pokladní správa - částka 1,2 mil. Kč.

Předpokládané návrhy novely jsou podle názoru mého v souladu s ústavním pořádkem České republiky a se závazky České republiky přijatými mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.

Z tohoto důvodu navrhuji propustit novelu zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Ano. Děkuji pěkně panu poslanci Kladívkovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Houzák.

 

Poslanec Josef Houzák: Vážený pane předsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, předložený návrh vlády na novelu zákona o pobytu cizinců na území České republiky č. 326/1999 je jednou z mnoha dalších podmínek pro vstup naší republiky do Evropské unie. Svým přímým obsahem reaguje na vznik reálné situace, kdy vstupem do EU dochází ke změně postavení cizinců a ke změně charakteru státní hranice.

Předložená novela výrazněji rozděluje cizince ze států Evropského společenství a cizince z ostatních států světa. V prostém a zjednodušeném pohledu na takovéto uspořádání se jeví celá záležitost naprosto pochopitelná. Na druhé straně existují některé snahy mezi státy, především směrem ke Slovenské republice, které se nevytvořily od roku 1989 ani dnem rozdělení dvou států, Čechů a Slováků, ale jedná se o snahy, které mají historické a dlouhodobé tradice a vstupují nejen do rodinných vztahů v současnosti. To jsou důvody, které mě vedou ke zpochybnění pouhé přímočarosti vztahů k občanům Slovenské republiky jako k cizincům některých exotických států. Vedou mě k tomu přístupy, kdy na jedné straně hledáme cesty k přijmutí společných opatření k propustnosti státní hranice, ale na druhé straně jsme si vědomi pouhého časového rozdílu, kdy Slovensko se stane členským státem NATO a Evropské unie. Problematika právě cizinců ze Slovenska je vážným problémem podpory této novely zákona.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP