(14.20 hodin)
(pokračuje Kasl)

Je to skutečně neštěstí, je to změna pravidel hry, příliš často na jakékoliv fotbalové utkání.

(Velký hluk v jednací síni.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane primátore. Prosím o klid v jednacím sále a prosím o něj velmi naléhavě.

 

Primátor hlavního města Prahy Jan Kasl: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vidím, že disciplína pánů poslanců se neliší od disciplíny pánů zastupitelů v Praze.

Zákon č. 125/1997 Sb., který byl účinný od 1. 1. 1998, stanovil povinnost uzavírat smluvní vztahy s fyzickými osobami, tedy subjekty, s obyvateli hlavního města Prahy. Pro obtížnou vymáhatelnost v tomto systému řada měst a obcí vůbec k takovému uzpůsobení nepřistoupila. Proto iniciativou skupiny poslanců této sněmovny byla přijata novela zákona o odpadech č. 37/2000 Sb., která myslím od 1. února 2000 stanovila obcím možnost stanovit poplatek za komunální odpad v obci. Tak byly dokonce legalizovány systémy poplatků uplatňované v předchozích letech.

(Stálý hluk v jednacím sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím pana poslance Karla Vymětala, aby si nejlépe sedl na své místo a hlavně nemluvil tak nahlas.

 

Primátor hlavního města Prahy Jan Kasl: Děkuji. Dámy a pánové, vím, že je po obědě a je nepříjemné poslouchat o odpadech, ale je to pro 1 200 000 Pražanů a pro mnoho desítek tisíc dalších obyvatel České republiky velmi důležité téma. Děkuji vám.

V mezidobí, kdy byly vlastně možné dva systémy, Poslanecká sněmovna již dvakrát zamítla návrh, nazvu to ekologickou daní, na kapitační platbu úhrady za odpad na hlavu. Tato daň by byla absurdním dokladem přístupu, který lze přirovnat k dani za vodu, který bych mohl připravit jako daň za dýchání, jako daň za cokoliv, za mou existenci, daň za to, že jsem se narodil.

Nyní se kapitační platba plíživě vloudila opět do jiného zákona, a to do zákona o odpadech, a tento zákon č. 185/2001 Sb., který má nabýt účinnosti 1. ledna příštího roku, zamítá navíc jakoukoliv jinou formu úhrady za odpad než onen místní poplatek.

Návrh, který za města a obce České republiky předkládám, neboť skutečně s podporou Svazu měst a obcí, s podporou statutárních měst, s podporou těch měst, která používají jiný systém, než který je navrhován, předkládám, spočívá ve velmi jednoduchém principu laissez-faire, laissez-vivre - nechte žít obce, nechte je dělat to, jak to ony uznají za nejlepší.

Tento princip znamená uplatnit svobodnou volbu způsobu, jakým se platí za odpad v té které obci. Jestliže kapitační platba vyhovuje malým vesničkám, malým obcím, kde je nejjednodušší vybrat na hlavu až 500 korun, tak samozřejmě nevyhovuje městům, jako je Plzeň, jako je Hradec Králové, Opava, Karlovy Vary, Zlín, Praha, i v dalších městech, kde funguje buďto systém smluvních vztahů mezi svozovou firmou a občany, anebo systém poplatků na základě předchozí platné novely zákona o odpadech č. 37/2000.

Proč mají obce nabírat další úředníky a vybírat místní poplatek? Jak se mají domáhat toho, zda všichni zaplatili? V Praze to podle odhadu odborníků z odboru infrastruktury města znamená zhruba v začátku systému 110 pracovníků odboru místních poplatků a cen a zhruba 10 haléřů z každé vybrané koruny z toho systému.

Dvousložkový poplatek, který se tváří, jako by byl motivační v druhé polovině, ve skutečnosti zavádí princip "když všichni platí stejně, proč třídit". Zavádí rovnost, zavádí demotivační přístup k odpadovému hospodářství. Navíc stanoví horní cenu 500 korun za tento poplatek a tím vlastně zasahuje nejenom do tržních mechanismů, ale dokonce dává obcím povinnost doplácet tento systém tam, kde by vyšel přepočtený poplatek na jednoho občana více než 500 korun. Je to především tam, kde obce se chovají zodpovědně a plní standardy, které odpovídají i budoucím standardům EU. Je to příklad i Prahy, kde máme velice drahou spalovnu, která ovšem ekologicky nejlepším, nejvhodnějším způsobem likviduje odpad, kdy se chováme zodpovědně k budoucnosti a nezavážíme každou rokli kolem města.

Podle našeho názoru, názoru měst a obcí České republiky, by zákonodárce neměl zasahovat nad nezbytný rámec do samostatné působnosti obcí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP