Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
14. prosince 2001 v 9.03 hodin
Přítomno: 135 poslanců
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji dvanáctý jednací den 43. schůze Poslanecké sněmovny. Věřte mi, že vás skutečně upřímně vítám, obzvláště některé. Vás jsem neměl na mysli, pane ministře.
Prosím vás, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami, případně mi oznámili, kdo z vás žádá o vydání náhradní karty. Jako první mi toto sdělení předal pan kolega Vlček, který má náhradní kartu číslo 2.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádali tito poslanci: Václav Grulich z důvodu rehabilitace, Jiří Havlíček z důvodu hospitalizace, Yvona Jungová z důvodu hospitalizace, Maňásek Jaroslav z důvodu nemoci, Melichar Jaroslav z důvodu hospitalizace, Němec Stanislav z důvodu zahraniční cesty, Jaroslav Perger studijní povinnosti, Zdeňka Stránská ze zdravotních důvodů a Pavel Svoboda a Jiří Payne z důvodu služební cesty delegace Parlamentního shromáždění NATO. Z vlády se mi neomlouval nikdo, uvidíme, zda vládu spatříme po dlouhém čase opět v plném počtu a v plné síle.
Dnešní jednání zahájíme bodem
7.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2002
/sněmovní tisk 1060/3/ - druhé čtení
Pan kolega Brtnický má náhradní kartu číslo 3.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2002, sněmovní tisk 1060/3, druhé čtení, je tedy tím bodem, kterým se budeme zabývat. Předložený návrh uvede z pověření vlády ministr financí Jiří Rusnok, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, druhou verzi vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2002 schválila Poslanecká sněmovna v prvním čtení a v úvodu tohoto prvního čtení jsem podrobně tento návrh zdůvodnil, a nebudu tedy opakovat základní východiska, principy ani strukturální charakteristiky projednávané vládní rozpočtové předlohy. Chtěl bych pouze připomenout a akcentovat dvě skutečnosti významné z hlediska rozpočtového hospodaření v příštím roce.
Za prvé v mezidobí, které uplynulo od předložení návrhu rozpočtu Poslanecké sněmovně k jeho dnešnímu druhému čtení, se potvrdilo, že věcná východiska a číselné základy, na nichž spočívá konstrukce státního rozpočtu, byly korektní. Svědčí o tom jak průběžné výsledky hospodaření státního rozpočtu v závěru letošního roku, tak aktuální vývoj základních makroekonomických indikátorů.
Za druhé v průběhu projednávání návrhu rozpočtu v jednotlivých výborech Poslanecké sněmovny se rovněž prokázalo, že základní koncept rozpočtu ve své obsahové i číselné podobě je solidním základem pro dosažení konsensu o definitivní podobě státního rozpočtu na rok 2002.
Vládou předložený návrh státního rozpočtu byl v prvním čtení schválen v těchto objemech: celkové příjmy 690 400 mil. Kč, celkové výdaje 736 623 mil. Kč - saldo tedy 46 223 mil. Kč.
Při projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny Parlamentu doznal návrh rozpočtu určité změny v důsledku pozměňovacích návrhů poslanců. Tyto jsou souhrnně zaznamenány v usnesení rozpočtového výboru číslo 560 ze dne 11. prosince 2001. Pozměňovací návrhy se týkají dílčích rozpočtových položek a jejich četnost je vysoká. Jedná se celkem o 348 podnětů ke změnám v původní rozpočtové předloze.
Každý jednotlivý poslanecký návrh přitom zahrnuje jak zvýšení určité položky výdajů, resp. jedná se často o návrhy na nové výdajové položky, tak i doporučení na jejich finanční krytí z jiných výdajových titulů uvedených ve vládním návrhu rozpočtu. Jinými slovy, pozměňovací návrhy poslanců, které projednal a schválil rozpočtový výbor, představují zhruba 750 zásahů do bilance státního rozpočtu, kterou vláda předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu.
Celkové výdaje státního rozpočtu se na základě pozměňovacích návrhů zvýší u vybraných položek o sedm miliard - jen pro vaše srovnání v návrhu rozpočtu na rok 2001 dosáhl objem rozpočtovaných změn 5,3 mld. - a o stejnou sumu, tedy o sedm miliard, se sníží jiné rozpočtované položky. Celkový dopad na souhrnná rozpočtová čísla schválená v prvním čtení je tedy neutrální.
Finanční rozsah navržených rozpočtových změn je prakticky zanedbatelný, činí necelé jedno procento z celkového objemu výdajů rozpočtu. Je tedy zřejmé, že zásah do výdajové struktury rozpočtu, tak jak jej navrhla vláda, nebude výrazný, pokud jde o objemy. Jinak řečeno, budou-li navržené změny schváleny, nebudou tím porušeny základní strukturní charakteristiky rozpočtu, které vyjadřují hlavní principy vládního návrhu a vládní fiskální politiky na příští rok.
Navrhované zvýšení konkrétních výdajových položek bylo realizováno na úkor jiných, které byly naopak sníženy. Vzájemná kompenzace přírůstku a úbytku výdajů se realizovala jak v rámci jedné kapitoly, což bylo spíše výjimečné, tak prostřednictvím přesunu rozpočtových prostředků mezi kapitolami státního rozpočtu. Z celkového počtu 43 kapitol se pouze v osmnácti kapitolách saldo těchto změn projevilo buď snížením, nebo zvýšením celkových výdajů. V jednotlivých dotčených kapitolách byly tyto dopady značně rozdílné.
Nejvyšší přírůstek výdajů přinesly poslanecké pozměňovací návrhy v kapitole Ministerstva zdravotnictví - plus 759,5 mil. Kč, Ministerstva kultury - plus 336,3 mil. Kč, a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy - plus 317 mil. Kč.
***